Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn schildpadje kruipt de laatste tijd uit het aquarium, en gaat dan op zoek naar een donker plekje in de living. doe ik iets verkeerd? groetjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Om eerlijk te zijn is de hele huisvesting van de schildpad verkeerd.

De waterstand is veel te laag, het eiland veel te klein, geen warmtespot op het eiland om goed op te kunnen drogen, geen goed filtratie, minder geschikte bodembedekking.

Daarbij is het nu de tijd dat een groot aantal geelwangen in winterslaap willen gaan en deze het niet kan.

Vervang het grind door rivierzand (metselzand / voegzand) en zet het aquarium op een plek waar het wat rustiger en donkerder is, breek het eiland af tot net boven de waterspiegel maar dusdanig laag dat de schildpad niet rechtopstaande (op de achterpoten staande) bij de rand van het aquarium kan.

Ga op het internet opzoek naar goede huisvestingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet een deksel op het aquarium zetten.
De schildpad kan eroverheen en gaat zich dan verstoppen.
Had ik ook al met mijn schildpadden.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oplossing is een deksel.

Dieren zullen altijd weg gaan uit een te kleine omgeving, daar is niks geks aan.
Eenmaal uit het paludarium blijkt hij hulpeloos te zijn, zonder water heeft hij namelijk geen overlevingskans, dus zal hij de meest koele/vochtige plek in huis op gaan zoeken.
En dat is meestal op een donkere plek.
Dit voorkomt namelijk dat hij uitdroogt

Als ik het zo zie dan denk ik dat het een geelwangschildpad is, deze dieren hebben in het wild geen winterslaap.
De winter mag wel iets koeler zijn (zo'n 3 a 4 graden), maar probeer het water ten alle tijden boven de 18 te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theobdn geeft in mijn optiek prima antwoorden en reacties, alleen:
Het is niet relevant waar de dieren (oorspronkelijk) vandaan komen. Feit is dat ze massaal gefokt worden in daar toe aangelegde vijvers, als ei ingespoten (vacuum) worden met antibiotica en massaal in daartoe gecreëerde broedmachines worden gelegd.
Wat er aan overwinteringsinstinct in zat is merendeels verdwenen. De meeste farms floreren al tientallen jaren/generaties in Florida, zonder noemenswaardie winters.
Rood en geelwangen zijn onderling te kruisen, iets wat vooral vaak te zien was in de periode dat Nederland de roodwanghandel in de ban deed. Asiels kregen toen vaak roodwangen binnen met gele wangen. We zien ze af en toe nog. Vele (onder)soorten trachemys zijn als babyschildpadje over de wereld verstuurd, in Nederland mocht er vooral geen rood wangetje te herkennen zijn.
Onbegrijpelijk, de vermeende faunavervalsing is zeker niet groter bij de elegans, àls er al sprake van is. (tot op heden geen bewijs/aanwijzing)
Een onvoorziene positieve bijkomstigheid was dat verkopers een kans zagen om de prijs op te schroeven. We zien als asiel dan ook dat sinds het verbod op ròòdwangen de impulsaankopen flink zijn verminderd, de drie gulden vijfenzeventig uit de jaren zeventig die honderdduizenden waterschildpadjes alleen al in Nederland het leven hebben gekost heeft plaats gemaakt voor prijzen rond de 20 Euro voor geelwangen, zaagruggen enz.
Oma koopt nu niet zo gauw meer 2 schildpadjes in een plastic bakje en voer voor 15 gulden voor een jarig kleinkind.
Overigens blijft het probleem met deze ondoordachte aankopen nog steeds door sommige dierenspeciaalzaken gevoed. Op goeievraag.nl kom je de "slachtoffers" regelmatig tegen. De vraagsteller is er deels ook ingetuind, dit soort schildpaddenonderkomens zien er wel aardig uit maar blijken in praktijk al snel onbruikbaar en te klein.
Dierenspeciaalzaken omzeilen dit aanstaande probleem door te zeggen dat waterschildpadjes zich aanpassen aan de bakgrootte. Mijn ergernis over deze nonsense is elders op deze site tussen de reacties te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing