Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen om mijn Jack Russel minder te laten verharen?

Mijn Jacky is niet ruwharig en ook niet kortharig, maar er tussenin. Ze gaat 2x per jaar naar de trimster en wordt dan geplukt, maar valt dan nog steeds erg uit. Ze zegt dat borstelen juist het verharen stimuleert. Is dit zo? en wat kan ik anders doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Borstelen helpt ook niet eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een hond moet je eigenlijk alleen maar in de rui-periode borstelen. Tussentijds haal je een zeem of natte lap over de huid om losse haren weg te nemen.
Te veel borstelen verhoogt de haaruitval bij dit soort honden. Je trimster heeft dus echt gelijk.

Daarnaast is het van groot belang, dat de hond goed voedsel krijgt. Slecht voedsel geeft een slechte vacht en meer en ongeregeld verlies van haar. Goed voedsel hoeft niet direct duur of het duurste voer te zijn. Het moet wel compleet voer zijn en je moet niet meer geven dan nodig.
Tussendoortjes die eigenlijk voor mensen bedoeld zijn, zoals (mensen)koekjes en restjes van de maaltijd, zijn voor sommige honden ook geen goede keus.

In de winter kan je als aanvulling een tabletje schapenvet, al dan niet met zeewier, geven, zodat de huid en haargroei soepel blijft en niet uitdroogt door de verwarming en de temperatuurverschillen van binnen naar buiten.

Dus: twee maal per jaar goed borstelen tijdens de rui, ofschoon een plukhond eigenlijk niet echt ruit, maar de jouwe is een mix-vacht neem ik aan. De rest van het jaar met een natte lap of zeem de huid langs lopen voor losse haren.

Het neemt natuurlijk wel even tijd voordat je de haaruitval weer in het gareel hebt.

Voorwaarde is natuurlijk dat de hond gezond is. Een ongezonde hond die kwalen heeft, kan natuurlijk ook ruien en haarverlies hebben, maar dat is denk ik niet aan de orde.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Naar de dierenarts is denk ik het beste, maar je hebt ook speciale snoepjes voor je vacht die helpen ook wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat hier boven al staat, borstelen is erg belangrijk. Mijn kat verhaart erg vaak, eigenlijk altijd en ik heb er behoorlijk last van. Koop eens zo´n borsteltje bij de dierenwinkel of tuincentrum o.i.d. Het dier zelf vind het nog fijn ook (nouja dat vinden veel beesten maar het ligt maar net aan wat jou hond fijn vind). Maar beter dan hierboven kan ik het niet uitleggen, alleen is borstelen (liefst in verhaarperiode) belangrijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de trimster zou ik navragen wat voor 'n vachterverzorging met dus bijbehorende borstels en kammen je hond nodig heeft. De trimster kent je hond het beste qua vacht!

Verder komt gezondheid van binnen uit. Goed voer ik heel belangrijk. Lees je in over de voordelen van KVV, NRV en BARF. Of koop een GOEDE brok met weinig rijst of maïs in. Zoals Orijen, Acana, Taste of the wild, Fish for dogs enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Jack Russell mag helemaal niet geborsteld worden.
Ook plukken kun je beter niet doen.
Wanneer je hier eenmaal aan begint en je gaat hier mee door kan je Jack Russell wel 365 dagen per jaar in de rui blijven
Mijn advies niet borstelen,niet plukken want dit stimuleert de haargroei en dus haaruitval.
Neem voorlopig de haren voor lief en je zult zien dat bij niets doen het probleem vanzelf verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor voeding geef je? Want een goede voeding helpt ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing