Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn kat likt me graag over mijn hand of arm. Als ik hem aan de kant duw komt hij snel terug. Wat doe ik hier tegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Niks, hij/zij vindt je gewoon lief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je vraag komt niet erg liefdevol naar je kat toe over.
is het echt excessief, dat hij er de hele dag mee aan de gang blijft?
dat is idd een probleem, niet in het minst voor de kat.
maar als je kat af en toe je wil likken, dan is dat puur een teken van affectie, wat je op waarde zou moeten weten te schatten.
katten die elkaar mogen likken elkaar ook.
Rieneke1
13 jaar geleden
Katten likken elkaar als teken van genegenheid, waarschijnlijk hoopt hij teruggelikt te worden, maar met achter de oren krabbelen zijn ze meestal ook tevreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel eenvoudig: Je kat even de aandacht/liefde geven waar hij om vraagt! Aaijte, knuffeltje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Likt uw kat u op gezette tijden? Als u lang bent weggeweest bijvoorbeeld en om deze of een andere reden anders ruikt? Dan verwelkomt te kat u namelijk als het ware terug in de groep. Wordt u gewoon op een ontspannen moment gelikt dan is dit een teken van affectie. Wat u hier tegen kan doen ligt aan uw doel. Wilt u dat de kat u helemaal niet meer likt, of wilt u niet voor langere tijd gelikt worden? Meestal vraagt een kat enkel of u hem of haar even wilt aaien. Vaak zult u merken dat wanneer u de kat begint te aaien wanneer hij/zij likt dit een mooi momentje wordt waarbij de kat zich met zijn/haar lijfje tegen u aandrukt en zich helemaal overgeeft aan uw geaai. Mocht het likken echter excessief zijn en u bent hier absoluut niet van gediend dan kan ik u enkel aanraden om consequent uw handen en armen weg te trekken wanneer hij/zij likt en de kat eventueel op te tillen en enkele decimeters verderop met de rug naar u toe weer neer te zetten. Wanneer u met de kat gaat spelen of hem afleidt ziet hij/zij dit als beloning wat het gedrag enkel zal versterken. Binnen twee weken zou het gedrag dan af moeten nemen.

Maarre, eigenlijk is dit gedrag ontzettend lief. Het klinkt misschien een beetje zweverig maar uw uw kat geeft u een kans om de onderlinge band als het ware te versterken. Alles wat u geeft krijgt u dubbel en dwars terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing