Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat onze (zieke) kat zich weer helemaal normaal gedragen als hij beter is ?

Enige tijd geleden zijn we met onze kat naar de dierenarts gegaan omdat hij nogal uit zijn mond stonk. Hij bleek een schimmel in de mond te hebben, vermoedelijk veroorzaakt door het drinken uit plassen. Daarvoor kreeg hij pilletjes (Stomorgyl).

Natuurlijk vond hij die niet lekker, dus het is ons maar 1 keer gelukt in zijn voer (dat hij sindsdien niet meer aanraakt), 1 x in een stukje verse kipfilet (wat hij nu ook niet meer wil), 1x in de kattenmelk (wat hij nu ook niet meer lust). Nu nemen we hem twee keer per dag in de houdgreep (in een zak) om het pilletje achter in de keel te stoppen ; het enige dat helpt. Dat gaat wel goed.

Hij eet of drinkt echter weinig tot niets meer, maar ontwijkt ons ook, ligt de hele dag op dezelfde plek, komt niet meer als je hem roept, wast zichzelf niet meer en hangt maar wat rond Normaliter is hij heel actief en aanhankelijk als een hondje. Hij loopt nog wel goed (als-ie loopt...)en kijkt helder uit de oogjes.

Hij heeft die pillen nu 10 dagen gehad en moet er nog iets van 8. Hij krijgt naast zijn pilletje nu ook astronautenvoer om op gewicht te blijven, maar is al zeker 1/3 van zijn gewicht afgevallen.

Wordt hij weer de oude als hij beter en van de pillen af is, of is zijn reactie puur psychisch en hebben we een heel groot probleem ?

Toegevoegd na 9 minuten:
(de kat is een jaar of vier, vijf ; we weten het niet precies, want het is een tweedehandsje).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

marleen, ik raad je aan terug te gaan met je kat voor bloedonderzoek.
hier is niets psychisch aan de hand; deze kat is goed ziek.
er moet, naast de problemen in de bek, nog iets anders aan de hand zijn, zeker gezien hij al een tijd op de ab zit.
kijk het ajb niet langer aan, maar zoek uit wat er aan de hand is.

mocht je kat nog eens ab nodig hebben, vraag dan om convenia.
een breed inzetbare ab per injectie, die twee weken werkzaam is.
beterschap voor je kat!
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik mis in je antwoord hoe oud de kat is. Tip om de pillen makkelijker in de keel te proppen, maak ze even wijf en meng het iets met water aan, dan kun je het in een klein spuitje, zn bekkie in spuiten en hoef je niet te wachten tot hij het doorslikt. Hoe vaak moet hij de pillen krijgen?? Misschien kun je de pillen door de dierenarts laten geven. Het is misschien een heel gedoe om elke dag naar de dierenarts te moeten, maar hij gaat jullie niet nog meer haten. Ook een optie is om je kat de rest van de kuur te laten opnemen zodat hij in de gaten gehouden kan worden en de pillen kan krijgen. Ook zo gaat hij jullie niet nog meer haten. Of hij weer 100 % de oude word kan ik zo niet zeggen, maar meestal als hij weer helemaal gezond is (en weer gewoon zijn voer accepteert) zijn ze het na een week geen pillen krijgen wel weer vergeten. Je kunt trouwens ook vragen of de dierenarts een suspensie maakt van de pillen, dan is het ook makkelijker geven zonder veel strijd. Probeer met je kat te spelen (hoe moeilijk ook) zn favoriete spelletjes en probeer niet te veel "vervelende" dingen met hem te doen.. Overleg de opties eens met je dierenarts en spreek je bezorgdheid uit!! Want een kat die bang voor je is is absoluut niet leuk!! Heel veel sterkte en hoop dat het goed komt.

Trouwens... waarom krijgt hij stomorgyl? Dat is als ik het goed heb een antibiotica en dat zou volgens mij niet werken tegen een schimmel?? Kan het fout hebben.. Vraag het even na!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het beter om eerst even met de dierenarts te bespreken of er geen andere kuur mogelijk is (bijv. een antibiotica kuur) of dat de futloosheid en andere verschijnselen een bijverschijnsel zijn van de medicijnen.

een ding is duidelijk, de kat is niet gek op de pilletjes, en kijk uit dat je hem niet laat vervreemden, of bang voor je maakt hierdoor.
Het is al een, zoals jij dat noemde, tweedehansje, deze hebben vaak al wat meegemaakt en zijn sneller schuw en bang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zijn zeer eigenzinnige wezens, moeilijk te doorgronden met een sterk geheugen voor vervelende situaties, dus ja, jij hebt het gedaan nu!
Maar ook alles wat er indirect mee te maken heeft, zoals zijn voer, kipfilet ,kattenmelk.
Voor de kat is het een grote samenzwering, waar jij van aan de top staat.
Ik ken dit gedrag ook van onze kat, pakte het veel te voorzichtig en vooral te lief aan.
Hierdoor liet ik voor de kat ruimte open, om een hekel aan mij te krijgen.
Tegenwoordig pak ik het minder 'lief'aan, veel resoluter, bijna hardhandig!
Even overheers ik de kat volkomen, prop zijn pilletje in zijn strot en laat hem los, kijk er niet meer na, zeg en doe niets meer.
S'avonds ligt hij dan weer bij me op schoot en spint weer van genoegen.
Maar de kipfiletjes eet ik liever zelf op, een kat laat zich met niets omkopen, hooguit de eerste keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klinkt inderdaad niet goed. Misschien komt het door de medicijnen, maar ik zou het zeker met de dierenarts bespreken. Mijn vorige kat bleef ook een keer de hele tijd op één plek liggen. Daardoor wist ik dat ze een hele tijd niet dronk (of at). De dierenarts heeft haar toen een infuus en pijnstiller gegeven. Zij was al ziek en markeerde van alles. Ik heb toen ook regelmatig telefonisch advies gevraagd. Doe dat in ieder geval! Luister naar je eigen gevoel. Uitdrogen is een groot risico en dieren laten vaak niet zien als ze ziek zijn. Zie je het wel, dan is er echt wat aan de hand.
Zoals eerder al werd aangegeven helpt het als je zelf zekerheid uitstraalt naar je kat. Katten kunnen heel veel aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing