Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat kan mijn rat hebben? (zie uitleg)

aan zijn oren komen allemaal bultjes en op zijn staart ook, ik heb het wel is bij andere (tamme ratten) gezien, en die zijn er weer goed van genezen, maar ik weet niet waarmee.
en is zo'n behandeling duur, ik heb namelijk niet heel veel geld :S

Toegevoegd na 2 uur:
de bultjes zijn allemaal erg klein, en de meeste zijn een beetje wit of met een wit puntje, mijn rat heeft er zelf volgens mij niet veel last van, want ik zie haar eigenlijk niet veel aan zijn oren, of staart krabben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat is heel moeilijk te zeggen zonder foto's of verdere omschrijving.
Het kan zijn dat je ratje last van mijt heeft. Kleine parasietjes die gangetjes graven in de huid en zo bultjes en korstjes veroorzaken. Een behandeling voor mijt kost meestal niet al te veel. Maar je zal voor een diagnose wel even naar de dierenarts moeten. Let wel: veel van de mijten die bij ratten voorkomen kunnen ook besmettelijk zijn voor mensen.

Bij tamme ratten komen echter ook zeer veel tumoren voor, maar dan zie je meestal 1 of enkele grotere bulten. Tumoren kunnen alleen operatief verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan mijt zijn. Mijt veroorzaakt jeuk, krabben, wondjes, korstjes en bloemkooloren (gekke bultjes op oren en staart). Ik zou even naar de dierenarts gaan, de da kijkt dan even na of je ratje echt mijt heeft en kan daar een medicijn voor geven.

Ik weet niet hoe duur dit kost, je kan natuurlijk altijd even de assistent opbellen en vragen hoe duur het ongeveer gaat kosten, voordat je gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze noemen het bloemkool oortjes. Het wordt veroorzaakt door een mijtje. Je kan in de dierenspeciaalzaak anti-luchtpijpmijt voor vogels van het merk Beaphar kopen. Dit smeer je er elke dag op tot het weg is. Je hoeft het ook alleen maar op de staart en oren te smeren. Kost tussen de 5 en 10 euro. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing