Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn hond is enorm snel gestrest en angstig bij negatieve sferen, wat kan ik eraan doen?

Mijn Sheltie/Shetland Sheepdog teefje (7 jaar oud) is enorm gevoelig voor prikkels, herrie, sferen etc. Op het moment heerst er bijvoorbeeld een erg negatieve sfeer binnenshuis met schreeuwende familieleden en mijn hond reageert daarop extreem angstig: kruipt weg in hoekjes, kruipt in me schoot en het engste vind ik dat ze vaak wegloopt (een drukke verkeersweg in de voortuin met veel vrachtwagens.) Ik neem haar dan vaak mee voor wandelingen ter afleiding of speel in de achtertuin zodat ze zich weer een trotse, zelfverzekerde hond voelt, maar zodra ze de gezinssituatie weer binnengaat kruipt ze meteen weer weg met alle last van de wereld op haar schouders dragend. Wie heeft er tips om haar gevoelige/angstige gedrag tegen te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Och arme ziel, zo gevoelig voor narigheid in huis..

Jouw hond is een werkhond die vooral veel te doen moet hebben om zich lekker in de vel te voelen.
Daarmee word ze evenwichtiger en zelfstandiger.
Dus lekker veel met haar naar buiten (niet in de tuin maar naar een park/bos/strand/hei), een poosje met een balletje gooien en dan weer lopen (of fietsen).
Dingen verstoppen zodat ze kan speuren is ook erg leuk.
Kortom, samen een team worden dat samen de wereld aan kan.
Daarmee is de ellende thuis niet verholpen maar haar vermoeide lichaam en geest zal de prikkels enigszins dempen.
Een tweede tip is: zet (tijdelijk) een comfortabel hok in de tuin of schuur zodat ze zich even kan terug trekken als het hommeles is in huis.

Sterkte !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enigste en juiste oplossingen. een +

Andere antwoorden (2)

mijn kooiker van 15 jaar is ook zo'n stresshaan,de eerste keer dat hij flink in de stress schoot was hij 7 maanden.
Dat kenmerkte bij hem met bloedplassen en koorts,het bleek na heel onderzoeken een auto-imuunziekte te zijn.
Na vele behandelingen met prednison,zijn er uiteindelijk mee gestopt nadat we zelf doorkregen,dat hij dat kreeg door stress.
Hij had het met wisseling met meubilair,feestdagen,bezoek,herrie enz.
Toen hij het nog eens kreeg,heb ik hem eens valdispert dag gegeven van het kruidvat,wel een halve tablet,het hielp heel goed,hij was toen inmiddels 2 jaar.
Nu is hij van zijn stressaanvallen wat genezen,maar bij bijzonderheden geef ik hem nog altijd een half tabletje,hij is nu 15 jaar geniet van het leven,rent,speelt en eet goed,dus zal wel niet schadelijk zijn.
In jouw geval zou ik eens in het gezin navragen ,een goed gesprek of in huis iets is gebeurd,per ongeluk ? waar ze zich enorm van heeft verschrokken.
Misschien kun je ook eens een gedragstherapeut om advies vragen.
Ik zou wel niet gaan tuttelen als ze bang is ,dan krijgt ze aangeleerd gedrag,en wordt ze in feite beloond om haar bange gedrag,negeer haar bange gedrag,en probeer haar positief te benaderen,moeilijk zeker,want je bent op dat moment bezig met de thuissituatie,maar probeer eens om haar positief-niet te overdreven-eens met haar speelgoed of zo al te leiden,geen lekkers want dan wordt ze ook weer beloond.
Succes ermee
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst: niet troosten, nooit! Waarschijnlijk is dat 1 van de reden, dat ze nu zo angstig reageert: als ze aandacht kreeg als de sfeer onprettig is (ze is zielig, dús een aai, iets lekkers, een knuffel of wat dan ook), dan heeft ze begrepen dat er iets heel ergs aan de hand is waar ze bang voor moet zijn.
Dus: als ze bang is krijgt ze aandacht. Die conditionering moet je dus veranderen.

Ten tweede: onrust in de roedel betekent voor een hond, dat er geen leiding is, want de leider is onzeker en onrustig. Dat kan een hond bang maken. De leider moet (in de ogen van een hond) zorgen voor orde en rust in de roedel, zodat de hond zich veilig kan voelen en hond kan zijn.
Dus in feite moet jij ervoor zorgen dat ze zich veilig kan voelen door haar gedrag niet te accepteren.
Geen aandacht schenken aan de angst en zodra ze die angst los kan laten haar belonen. Ook haar niet in je schoot laten kruipen, want daardoor stimuleer je de angst.
Misschien klinkt dit allemaal heel hard, maar juist door TE lief te zijn help je haar niet van de angst af.

Ik raad je aan te kijken naar The Dog whisperer op National geografic. Cesar Milan behandelt honden met problemen en vaak ook honden met angsten. Hij laat je precies zien wat je moet doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding