Hoe voed ik mijn kat op?
Mijn kat komt uit een nestje waar de moeder na drie weken is overleden. Dat schijnt een kritiek punt te zijn, waarop de kittens haar kunnen 'leegdrinken'. Hij is dus opgevoed met de fles (niet door mij, maar door de baasjes van de moederpoes). De kat heeft een vreemd karakter, en ik vermoed dat dat daar mee te maken heeft.
Hij is namelijk extreem afhankelijk van ons. Als ik op de bank ga zitten wordt ik actief geknuffeld door de kat. Superlief natuurlijk, maar aan de andere kant lijkt onze kat ook weinig respect voor ons te hebben. Hij zit voortdurend op tafel en op het aanrecht. In het begin werkte het nog om de plantenspuit te hanteren, maar tegenwoordig zit hij in de gootsteen en drinkt hij uit de kraan, dus water doet em nog weinig.
Ik trek em altijd hardhandig van het aanrecht af en geef em soms een tik. Daarnaast zetten we 'em vaak op de gang, omdat hij niet zonder onze aandacht kan en daar dus wel van baalt. Zodra we hem weer binnenlaten, rent hij echter weer direct naar het aanrecht en springt erop. Verder is hij nog erg bijterig en springt hij soms echt naar je gezicht. Ook probeert hij het eten van je bord af te eten.
Ik vermoed dat dit komt door gebrek aan moederlijke correctie in zijn eerste weken, of misschien beschouwt hij ons als soortgenoten en probeert hij met ons om de macht te vechten. Hij is nergens bang voor en is dus ook niet af te schrikken met harde geluiden. Wat is een goede methode om te laten zien dat wij de baas zijn?
Alleen was onze kat absoluut niet afhankelijk.
Zou best kunnen dat het te maken heeft met het missen van de moederpoes. +1
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.