Hoe helpen wij onze pup van inmiddels 11 weken van zijn staartjaag obsessie af??
Al sinds hij in huis is (op 7 weken leeftijd) Jaagt meneer achter zijn staart aan. Geen aandacht aan gegeven, en op momenten dat we verwachten een show te krijgen geven we hem wat te doen (voerspeeltjes of denkspeeltjes of even een trainingssessie etc.) Maar meneer blijft het leuk vinden om zijn staart te pakken en ik weet niet meer op welke momenten hij dat doet. Eerst dacht ik uit frustratie omdat hij geen aandacht krijgt (van ons of andere 2 honden). Maar nu zie ik het hem ook doen tussen het spelen door... Help??? :)
Automutilatie bij honden en bij mensen (ze doen voor elkaar niet onder) zijn levensbedreigend.
Ik krijg ook zeker niet het gevoel dat hij denkt boven mij (of andere gezinsleden) te staan. Hij wacht netjes bij zijn voer bak tot hij mag eten, loopt netjes mee, grist geen koekjes uit handen, maar pakt ze heel netjes aan. Ik ben ook niet een van de domme kwa honden, maar dit is iets wat ik wel belangrijk vind. De trainster zegt nu dat we als hij gaat staartjagen allemaal de kamer moeten verlaten zonder wat te zeggen, dus we gaan het beleven....
Als je trainster geen Alpha-therapeute is, maar hondentrainster (en die zijn in eerste instantie niet voor probleemhonden) kan ze het wel eens te lichtvaardig inschatten.
Verder zeg ik er niets meer over. Van hieruit kan ik je geen toegepast advies geven. Het enige dat ik kan zeggen is dat een opgeleide hondentherapeute hier zeker op zijn plaats zou zijn.
Waarom zou je het risico nemen en die 60 euro (of zoiets) niet uit willen geven om erger te voorkomen?
Het allerbeste gewenst.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.