Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb een kat en als hij naar de dierenarts moet dan krijg ik hem niet in het mandje ik heb al alles geprobeerd heeft iemand een tip?

ik krijg mijn kat niet in het mandje als hij naar de dierenarts moet ik heb het al geprobeerd met eten maar dat lukt ook niet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wat je kunt proberen is de mand open in je kamer te zetten een aantal dagen voordat je kat naar de dierenarts moet.
Je kat kan er dan op zijn eigen manier aan wennen en zal hoogstwaarschijnlijk zelf in en uit lopen tijdens het wennen en op het moment dat hij daadwerkelijk erin moet,zal hij het niet meer zo eng vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Gewoon oppakken als het mandje buitem zicht is bijv. In een andere kamer de kat oppakken en vervolgens naar het mandje lopen en de kat erin stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook de dierenarts bij je laten komen dat is vanochtend nog op het journaal geweest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet hem achterstevoren er in stoppen. Eerst zijn kontje en dan gewoon naar achteren zetten. Als je eerst de kop er in duwt, gaat de kat zich verzetten.
Dit heb ik ooit hier op het forum gelezen Sindsdien doe ik het op deze manier en het probleem is opgelost.
Ivana
13 jaar geleden
Een 'bovenlader' heeft bij ons gewerkt, dan kan 'ie zich minder hard verzetten met z'n pootjes is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten hebben instinkt.. Neem de kat een paar keer mee in de mand naar iets leuks.. Vermoedelijk weet de kat dat de mand de trip naar de dierenarts is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Druppel op en doekje valeriaan enkele druppels zijn al voldoende.
Leg dit in het mandje.
De meeste katten zijn er gek op.
Dan gaan ze vanzelf op de geur af.
Probeer het maar het werkt.
Dr vogel heeft valeriaandruppels die gebruik ik ook altijd.
3 a 4 druppels is voldoende.
Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Werkt ook nog rustgevend.
13 jaar geleden
Je moet het mandje vertikaal, dus met de opening naar boven zetten. Dan pak je de kat met een hand onder de oksels van zijn voorpoten, hand op het borstbeen dus en met de andere hand onder zijn achterwerk. Dan laat je hem met zijn achterwerk in het mandje zakken. Deurtje ervoor vastklikken en het mandje in de gewone horizontale stand zetten.

Wij hadden ook altijd moeite onze kat in het mandje te krijgen maar sinds we het zó deden geen centje pijn meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak een handdoek, een behoorlijk grote (geen strandlaken) en wikkel daar je kat in op het moment dat je hem/haar oppakt. Hierdoor kan hij/zij niet spartelen en kan hij/zij met handdoek en al gewoon het mandje in.

Werkt echt heel goed, mijn kat is zonder handdoek ook niet in dat ding te krijgen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet in één keer goed gaan. Als je hem de 1e keer niet in het mandje krijgt, krijg je hem bijna niet meer te pakken. Dus zelf goed voorbereid zijn en daadkrachtig te werk gaan! Het mandje -open- in de kamer zetten, net doen alsof er niks aan de hand is. De hele dag laten staan en er niet naar omkijken. En dan ineens -BAF-! pak je hem bij zijn nekvel en z'n kontje en hups, in één keer die mand in. Niet laten ontsnappen want dan is het gedaan. Ik wens je veel sterkte met deze helse klus!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn bench gewoon standaard in de huiskamer staan van het begin af aan dat ik een kat heb.
En als je de bench in het spelen betrekt, je gooit er een speeltje in, dan wennen ze er meteen aan dat de bench niet eng of negatief is.
Als dan de kat naar de dierenarts moet, gooi je gewoon een speeltje in de bench, en de kat vliegt er in, en hup deurtje dicht, en niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat voor mandje u heeft maar ik haal altijd de deksel eraf, dan zet ik hem neer en doe ik snel en voorzichtig(kijk uit dat er geen pootje of staart tussen zit) de deksel er weer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn methode: de katten hier lopen door het hele huis, alle deuren staan open.
Is het weer tijd voor een dierenartsbezoek, dan haal ik eerst de mand uit de gangkast, en laat die open in de gang staan. Ik doe een lap of oud kledingstuk van mezelf in de mand zodat ie wel een beetje vertrouwd ruikt, en ik doe alle deuren naar de gang dicht.
Als beide katten binnen zijn, doe ik het raam dicht, zodat ze niet weg kunnen.
Ik til de bangste op, houd hem stevig vast, sjouw hem naar de gang en dan met de kont naar achteren de mand in, deurtje dicht.
De slimste denkt dan weg te komen door zich te verstoppen, maar dat doet ze op een vaste plek. Daar til ik haar vandaan, op naar de gang, deurtje open, kat twee voor de mand houden (dan durft de eerste kat er niet langs te ontsnappen) en ook zij gaat met de kont eerst de mand in. Deurtje snel dicht.
Vervolgens inspecteer ik mijn armen en handen, plak eventueel pleisters, en dan op naar de dierenarts...

Ze kennen de mand alleen van het dierenartsbezoek dus ze zullen er nooit vrijwillig in gaan zitten. Dat kun je een kat wel leren als hij het mandje altijd ook als gewone ligplaats heeft gehad vanaf dat ie klein was.

Het geeft hier altijd veel stress (je ziet dan van die zweetvoetafdrukjes op de tafel bij de dierenarts), maar het lukt me niet op een andere manier.

Is je kat wel optilbaar? Daar kun je ze wel aan wennen namelijk, dat je ze elke dag even optilt en vasthoudt, en als dat in de loop der tijd goed gaat kun je een stukje met ze lopen. Dan wordt het makkelijker om ze in de mand te krijgen.
Lukt het echt niet, dan zul je het gevecht aan moeten gaan met bijvoorbeeld een handdoek - simpelweg lokken met eten gaat niet lukken, een kat is niet gek en als ie dat mandje niet vertrouwt gaat ie daar zéker niet eten.

Uiterste oplossing: de dierenarts op huisbezoek vragen. Niet elke dierenarts zal dat doen, maar je kunt altijd vragen of z/hij daartoe bereid is (zal je wel meer geld kosten, maar ja).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer de reismand heel normaal te maken voor je kat door hem gewoon in een hoekje van de kamer te zetten(met het deurtje wijd open) wanneer je hem niet gebruikt, leg er zo nu en dan iets lekkers in en laat je kat het verder zelf ontdekken.
grote kans dat je kat nieuwsgierig is een gaat snuffelen!

Mijn katten slapen en spelen er zelfs wel eens in
13 jaar geleden
als die monsters van mij naar de dierenarts zijn geweest laat ik de mand nog een tijdje staan.

de verbanden tussen mandje-dierenarts-niet leuk-mand is niet leuk (ofwel fast mappen), verleggen ze vrij vlot als ze eenmaal ontdekken dat het mandje eigenlijk best wel heel er fijn is en niet altijd richting dierenarts gaat :)

in spoed gevallen werkt het niet natuurlijk, maar als je een afspraak hebt staan bij de dierenarts zet de mand een paar dagen eerder neer, en laat het ook na die tijd nog een poosje staan.

als ie echt niet wil: mand met opening naar de bovenkant, en de kat laten zakken met kont eerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing