Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

in principe niet, het zijn immers nog melktanden, Echter als je van plan bent het wel te doen als ze volwassen zijn kan je het maar beter wel doen zodat hij er aan went.

Overigens vind ik het tandenpoetsen bij katten echt onzin, ik ben opgegroeid met katten en er heeft er nog nooit een gebitsproblemen gehad, we gaven ze geen superduur voer, poetsten nooit de tanden en ze zijn allemaal ouder dan 18 geworden(één zelfs 22)
mensen eten veel suiker en dingen met zuren er in waar onze tanden niet goed tegen kunnen, bij katten valt dit reuze mee.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet helemaal, katten krijgen snel last van tandsteen wat weer tot ernstige gebitsproblemen kan leiden. Vooral omdat ze meestal hun eten knippen en doorslikken ipv uitgebreid te kauwen (een van de tips voor een kat die snel tandsteen krijgt is dan ook om na een gebitsreinigende behandeling specifieke brokken te geven die te groot zijn om door te slikken, zodat ze wel moeten kauwen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yup, ook ik heb bij mijn inmiddels overleden kat heel wat geld naar de da gebracht om haar tanden te reinigen.
Ondanks brokjes vanaf kitten e.d.
Toch moesten er soms kiezen worden getrokken.
Gelukkig is het tegenwoordig een standaardonderzoek bij de jaarlijkse inenting en wordt het eerder ontdekt. Ik zou kiezen voor de optie : laat kittens er maar vast aan wennen.

Andere antwoorden (2)

nee dat hoeft niet jou kitten heeft dat nog niet nodig.
en als ze straks harde brokjes kan knabbelen gaat het automatisch.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Het kan zeker geen kwaad om de poes eraan te laten wennen, want je kunt er tandvleesproblemen en tandaanslag op latere leeftijd mee voorkomen.
Dan moet je zo'n twee keer per week met een steriel gaasje om je vingertop zachtjes over de tandjes wrijven, aan de buitenkant (binnenkant van het gebit wordt schoongehouden door die rasptong).
Ook kun je een speciale zachte tandenborstel gebruiken en specifieke tandpasta (verkrijgbaar bij goede dierenwinkels en de dierenarts).
Hier vind je veel informatie over het kattengebit en eventuele problemen ermee: http://www.dierengebit.nl/kat-gebit-het-normale-gebit.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
jong geleerd is oud gedaan, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb drie katten en deed het nooit (had er ook nog nooit van gehoord) en nu heeft mijn oudste kat tandsteenproblemen, tot ontsteken aan toe.
hoef echt niet te proberen te poetsen nu, hij zit aan t plafond van de pijn, maar toen ik de dierenarts vroeg of ik dit had kunnen voorkomen zei hij: poetsen.
ik was stomverbaast en het schijnt ook vaak niet nodig te zijn/ geen problemen op te leveren, maar voorkomen is beter dan genezen en idd, jong geleerd...oud gedaan:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze droge brokjes eten is de kans op tandsteen wel iets minder, maar aanslag krijgen ze sowieso, en dat wordt op termijn tandsteen, wat weer tot klachten van mondgeur tot ontstekingen en tandverlies kan leiden - net als bij mensen. En dan merk je het soms pas bij een controle, of als ze niet meer willen/kunnen eten, of als ze mauwen/gapen in je buurt en je omvalt van de onfrisse meur uit dat bekkie.
Tandsteen moet onder narcose verwijderd worden, en dat is een risico voor de kat, en prijzig.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding