Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke hond is geschikt als gezelschapshond voor een bejaarde man die in een app woont?

hondenras

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is een parkietje of een poes geen betere oplossing? Een hondje is best veel zorg nodig, en als meneer niet goed te been is lijkt het me helemaal niet zo'n goed idee eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens bij een paar asiels langs, daar kennen ze de honden die er zitten en ze kunnen je goed informeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een tam grasparkietje is ook heel leuk, kan gewoon op zijn schouder blijven zitten en ook leuk om tam te maken. Met een beetje geluk gaat hij nog wat woordjes zeggen ook.
Of anders een poes inderdaad. Een hond lijkt me niet zo geschikt voor een bejaarde man, behalve als je vind dat hij wat meer beweging nodig heeft en je voorziet dat hij de komende jaren geen loopproblemen zal ontwikkelen?
( maar dan moet hij toch ook met flinke storm of gladheid fit genoeg zijn om het hondje uit te laten )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie zien bejaarden als half afgetakelde mensen, of onderweg om dit snel te worden. Bejaard ben je vanaf je 65ste en dan gaan veel bejaarden nog jaren mee zonder al teveel lichamelijke klachten.
Ik ken genoeg 75 plussers die nog heel vitaal zijn.
Verder is het voordeel van bejaard zijn dat men vaak veel vrije tijd heeft, waardoor een hond het misschien wel beter heeft dan in een doorsnee gezin met werkende.
Verder is de zorg als het moeilijker wordt altijd te delen, daar kan een bejaarde prima zorg voor dragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hond kan ook wel 10 tot 15 jaar worden en op 12 jarige leeftijd nog erg vitaal zijn. reken ook die jaren even bij de persoon van 75
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft toch ook geen pub te nemen, juist in een asiel zitten vaak oudere honden, die een bejaarde nog een leuke oude dag kan geven en anders om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een hondje kiezen die in die oude zetel
mag zitten.
Hoef die zetel gelukkig ook niet weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed opgemerkt Nelly.
Bejaard is ook zo'n rare term.
Misschien is het wel een hartstikke fitte oudere.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
afgetakeld niet, maar zou het afraden om iemand op zijn 65e verjaardag een deense dog of ierse wolfshond pup cadeau te doen ;-) over het algemeen worden mensen rond, en vooral NA hun 65 wat minder stabiel, en is de kans gewoon groter dat zich problemen gaan ontwikkelen wat betreft de mobiliteit en/of het lichamelijke functioneren en/of de algehele gezondheid.
dit is gewoon het verouderinsproces, daar kom je niet onderuit. (dat kán wel, maar dan is het definitief net als bij elk ander) niet elke bejaarde is seniel, bedlegerig, of loopt krom achter een rollator etc. en er zijn heel fitte ouderen (pff, mijn moeder bv)
en toch, met het oog op het verouderingsproces heb je hier rekening mee te houden. dat wil niet zeggen dat een hond ongeschikt is voor een bejaarde.
JUIST niet. alle tijd voor een hondje, ze hebben 'aanspraak' tegen een hondje, er is altijd iemand in huis voor ze, ze hebben wat te knuffelen en te verzorgen, een reden om er wat vaker uit te gaan om een frisse neus te halen, en veel sneller sociaal contact omdát ze een hondje hebben. je zal iemand moeten hebben die het zorg van het hondje over kan nemen als het de oudere niet lukt, maar dit heeft iedereen met een huisdier ongeacht de leeftijd. als Jantje het niet lukt om welke reden dan ook dan zal men een Pietje moeten vinden die dit even overneemt. (of men nu naar een reumatoloog moet, of naar een dance party, wat is het verschil voor een hondje?)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

een Shih Tzu, zijn kleine hondjes die lekker willen knuffelen, die geen verre einden hoeven wandelen en helemaal niet haren, ideaal dus.
Het zijn hele lieve makkelijke hondjes die best een tijdje alleen kunnen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

een aibo, http://support.sony-europe.com/aibo/

of een kleine hond die zelf ook al wat ouder is (geef een ouder beestje uit het asiel een goed huis, deze worden sowieso al moeilijk geplaatst).

honden worden best oud, en hebben veel beweging nodig, en ik weet niet tot hoeverre je dat op de lange duur voor dat beestje kan garanderen, helemaal omdat het een app is, en er dus geen tuin aanwezig is.

een hond die niet genoeg beweging krijgt, is al snel te energiek, wat alleen maar voor problemen voor beiden zorgt.

Toegevoegd na 2 minuten:
een kat is misschien een leuker idee, die leiden hun eigen leven, en komen naar je toe als ze wat van je willen (aai over de bol, wat te eten) verder poepen ze in een bak dus dat is ook een stuk makkelijker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niemand kan zorg voor een huisdier garanderen. er zijn talloze mensen die gaan scheiden en een baan moeten zoeken en dus geen tijd hebben voor een hond. er zijn enorm veel kinderen die in een gezin met hond geboren worden maar een allergie krijgen. men kan ontslagen worden en op anderen tijden gaan werken zodat er niemand is die de hond uit kan laten. een kleine hond hoeft geen tuin of villa. (ik heb hier een klabanus van een hond op een flat) bij elke huisdier moet je de keuze overwegen, op elke leeftijd, maar vindt niet dat het ene het andere uit kan sluiten en een ouder persoon een hond om die reden #mag# ontzeggen. (sorry pap/mam, ik weet niet hoe mobiel je over 8 jaar bent dus laten we het maar niet doen) een kat kan ouder worden dan een hond, dus deze kan ook het baasje overleven. een hond brengt vreugde, en er zijn genoeg rassen die zich makkelijk aanpassen wat betreft de beweging/beweging dus die robot, sorry, ik vind dat echt onzin. (pas maar op, mijn moeder is bijna 71 maar vreselijk sportief, ondernemend en walgelijk goed bij de tijd. laat ze het maar niet horen!) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ontzeg deze man ook geen hond, maar een huisdier is een verantwoordelijkheid, en daar zul je dan ook mee om kunnen gaan. scheiding / verandering van baan, heb ik maling aan, als je kiest voor een hond zul je ervoor moeten zorgen! verder zeg ik zelf ook, geef een oudere hond uit het asiel een plaatsje, die worden sowieso moeilijk geplaatst. en geloof mij, een klein hyperactief hondje kan je behoorlijk gek van worden..
Voor een bejaarde man zal ik zeker geen grote hond kiezen, die zijn te sterk en eten te veel, maar nemen ook veel plek in, in waarschijnlijk een klein huisje. Ook zou ik geen hondje nemen die om de paar weken naar de trimsalon moet of een hondje die veel kwaaltjes aan snuitje/oogjes heeft.
Ik zou voor een klein soort asbakken rasje gaan en zeker eerst naar een asiel gaan. Daar zijn veel hondjes die al bij oude baasjes woonden maar niet mee mogen naar een verzorgingshuis. Deze hondjes zijn niet geschikt(vaak ) voor gezinnen met kinderen, maar voor een oude man/vrouw wat ze gewent zijn ideaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ras : Basset Artésien-Normand
Herkomst : Frankrijk
Kenmerken : ideale gezelschapshond en huishond - bestand tegen alle weertypen - speurhond
Hoogte : 25-36 cm - gewicht : 15 kg
Karakter : hij is moedig en vastberaden , maar ook een fijn en betrouwbaar huisdier. Hij is gehoorzaam en gewillig en een gewaardeerd metgezel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een klein hondje zodat het de man niet van de sokken trekt.
geen jong hondje want deze zijn druk en moeten nog veel leren.
geen jack russel want die hebben een pittig karakter.

de Cavalier King Charles-spaniël staat bekend als super vriendelijk en makkelijk hondje, maar dit geeft uiteraard geen 'garantie' voor elk hondje van dit ras.
er zijn veel kruisingen/boomertjes van klein formaat die even vriendelijk en makkelijk kunnen zijn, dus ga eens op pad :)

zelf zou ik gaan voor een wat ouder hondje (vanaf 2 jaar) met een rustig karakter die niet te veeleisend is.

hou wel in de gaten dat er mogelijk momenten #kunnen# zijn dat het uitlaten/de verzorging even wat minder wil, en er dan wel iemand is die dit voor zijn/haar rekening wil nemen.

in het asiel of via andere opvangorganisaties zijn er veel hondjes die een baasje zoeken. van het asiel krijg je een soort van 'proeftijd' om te kijken of het klikt. zo zit je niet meteen aan een hondje vast wat toch minder prettig in omgang oid is.
bovendien zijn ze gezond, geënt, hebben een chip, en zijn 'geholpen'.

via verkoopsites (marktplaats bv) raadt ik het persoonlijk niet aan als je het #ECHT# 100% op safe wil spelen.

een hondje kan geweldig zijn voor oudere mensen. makkelijker aanspraak, men moet er regelmatig uit, en je hebt een diertje wat gezelligheid brengt zodat men zich niet meer zo alleen kan voelen.

ik hoop dat je een passend huisgenootje kan vinden voor de bejaarde man :)

succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een min :)
helemaal leuk!
mag ik ook weten waarom of zijn we hier niet eerlijk genoeg voor?
paulus811
13 jaar geleden
Nou eucalypje, ik corrigeer m wel hoor. Goed antwoord, vooral de tip om een hondje te nemen dat al volwassen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je paulus811 :) (eucalypje denkt: waar heb ik de naam paulus toch eerder gehoord?) ;-)
paulus811
13 jaar geleden
de boskabouter? Wie in de Apenheul woont kent vast heel veel boskabouters....
Ik zou een Cairn Terrier nemen. Deze zijn lief voor iedereen, erg intelligent en verharen niet en dat is wel zo makkelijk. Bovendien zijn ze van een formaat (10-12 kilo) dat je makkelijk in de auto meeneemt en waar mensen op willen passen als dat nodig is.

Zelf heb ik er twee en ben er helemaal gek van. Wel hebben ze, net als iedere hond, behoefte aan een paar dagelijkse wandelingen. Dat moet ook over 14 jaar nog wel mogelijk zijn, al snap ik dat je niet in de toekomst kunt kijken. Maar een bejaarde van 65 is iets anders dan 82. In dat laatste geval zou ik een pluche hond aanbevelen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een cairn,nou hij verhaart wel hoor en ze moeten ook steeds geplukt worden,kost zo'n oude man ook steeds geld,met lang haar neemt ie veel vuil mee naar binnen en de vacht stinkt gauw.
daarbij zijn ze ook erg actief,mijne is 11 jaar en rent zich rot.zou hem niet graag bij een bejaarde willen zien.
paulus811
13 jaar geleden
Ik heb er twee en af en toe vind je een haartje, maar ik noem dat geen verharen. En dat ze geld kosten is waar, maar ik lees niet dat het een goedkope hond moet zijn. Misschien is de man wel miljonair. En rennen doen ze inderdaad ook graag, maar je hoeft niet mee te rennen. Ik lees ook niet dat de man slecht ter been is, dus de hond kan regelmatig naar buiten. Daar heeft iemand die de bejaarde leeft dan weer wel tijd voor.
Een Tibetaanse Spaniël of een beagle

http://www.google.nl/imgres?q=tibetaanse+spaniel&um=1&hl=nl&safe=active&sa=N&rlz=1I7ADFA_nl&tbm=isch&tbnid=mtUQgG4AQASlUM:&imgrefurl=http://www.infor.nl/honden/tispan.htm&docid=K4GcTzJ-AEOE8M&w=250&h=222&ei=yFJrTuj-AY-fOuOgufAK&zoom=1&iact=hc&vpx=1404&vpy=250&dur=440&hovh=177&hovw=200&tx=117&ty=118&page=1&tbnh=146&tbnw=162&start=0&ndsp=32&ved=1t:429,r:14,s:0&biw=1821&bih=777

http://www.google.nl/imgres?q=beagle&um=1&hl=nl&safe=active&sa=N&rlz=1I7ADFA_nl&tbm=isch&tbnid=j8bNDTzWB8940M:&imgrefurl=http://www.beagle-online.nl/beagle/&docid=TLFvtxZSs0eHEM&w=400&h=300&ei=7VJrTsbeBJCXOoGi2PwE&zoom=1&iact=hc&vpx=558&vpy=97&dur=80&hovh=194&hovw=259&tx=197&ty=111&page=1&tbnh=149&tbnw=196&start=0&ndsp=36&ved=1t:429,r:2,s:0&biw=1821&bih=777
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beagle? NEEEEEE!!!!!!!! niet doen!!!!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: