Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom ruikt mijn hond zo, naarmate ze ouder word?

Naarmate mijn hond ouder word begint ze meer en meer te stinken, ik was haar al extra vaak, ze heeft een vrij dikke vacht, maar dit wil ik er niet af halen, aangezien dit bij haar ras hoort (ze is een cavalier king Charles spaniël) is er iets wat ik hier aan kan doen?? Want het is niet uit te houden ondanks dat we haar zo vaak wassen. Weet niet of dit de juiste rubriek is, maar heeft iemand een idee?? Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet een hond niet te vaak wassen! Dan haal je een bescherm/vetlaagje van de vacht af en gaat de hond extra stinken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hond had het ook erg op hoge leeftijd. (15/16) Ook altijd als ik haar aaide had ik vette handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat begrijp ik, maar als we het niet doen, is het al helemaal niet uit te houden, ik was haar 1 tot soms 2 keer in de week. Maar het is zo'n rare penetrante lucht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Waarschijnlijk ruik je haar gebit, tandsteen! Kan de dierenarts verhelpen en je hond heeft een schoon en fris gebit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer te ontdekken waar de stank vandaan komt want er zijn verschillende oorzaken mogelijk:

Bek: Tandsteen, tandvleesontsteking of een maagstoornis.
Oren: Vieze oren of oorontsteking.
Anus: wormen of ontstoken anaalzakjes.

in die gevallen zou ik even langs de dierenarts gaan.

Overigens laten ook honden wel eens scheten, dus ruik je het altijd? of is het maar zo nu en dan? als dat het geval is is er niets aan te doen, doodnormaal en niet ongezond!
Wat ook nog zou kunnen is dat de shampoo waar je haar mee wast niet de goede is, gebruik in ieder geval altijd hondenshampoo, mensenshampoo verwijdert te veel huidvet waardoor de huid geirriteerd kan raken.

probeer haar ook goed droog te fohnen na het wassen(niet te heet!) dat zou ook nog wel kunnen helpen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ik ga er maar even vanuit dat het om de vacht gaat.

Niet wassen maar borstelen !
Een oudere hond beweegt veel minder waardoor dode huidcellen niet of nauwelijks de kans krijgen om uit de vacht te vallen.
En dat gaat stinken.
Wassen (teveel) stimuleert aanmaak van talg en zo krijg je het cirkeltje rond..

Maar.. om de exacte oorzaak en bron van de stank vast te stellen zou je even langs de da moeten gaan.
Vooral langorige honden zoals Spaniels hebben heel vaak oorproblemen doordat de beluchting van buitenaf te wensen overlaat.

En oude honden hebben inderdaad ook vaak last van (verstopte/ ontstoken) anaalklieren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al verschillende goede mogelijkheden genoemd voor de oorzaak van de stank (gebit, oren, anaalklieren). Maar uit het feit dat je zegt de hond extra te wassen, maak ik op dat het waarschijnlijk van de vacht komt.
Bij jouw verhaal moest ik gelijk denken aan een gistinfectie. Gisten komen van nature voor op de huid van de hond, maar kunnen zich om verschillende redenen (veranderde hormoonhuishouding, allergie, verminderde weerstand etc.) overmatig gaan vermenigvuldigen. Dit geeft een hele vieze penetrante lucht en meestal een vettig aandoende vacht.
Jammer dat er geen geurinternet bestaat en je me kan laten ruiken. Als assistente heb ik verschillende honden in de praktijk gezien en geroken met een gistinfectie en die lucht herken je direct!
Door een eenvoudige huidtest dmv een afkrabsel of plakbandpreparaat kan de gist onder de microscoop gevonden worden. De behandeling bestaat uit een speciale shampoo eventueel aangevuld met Nizoraltabletten, een antigistmiddel. Heel soms is aanvullende antibiotica nodig.
Kortom, even naar de dierenarts ermee.

NB Vaak wassen met normale shampoo werkt juist averechts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak wassen helpt inderdaad niet lang, bij onze oudere hond hielp het ook niet. Wat je misschien kunt proberen is ander voedsel? Dat was een tip van onze dierenarts, en na een week of 2 het andere voer gegeven te hebben maakte het in ons geval heel veel uit. Succes ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding