Hoe vang je een verwilderde zwerfkat?
Het diertje krijgt al 1,5 te eten van mijn moeder, is niet aan te raken (zelfs na 1,5 jaar proberen) en omdat hij zo bang is waarschijnlijk vreselijk getraumatiseerd. Naar binnen wil hij ook niet.
Mijn moeder is aan het verhuizen en wil zich bekommeren over het lot van het diertje. Het asiel wil hem niet, die hebben een opnamestop of zo.
Een vangkooi was geen succes. Dat was het oorspronkelijke plan, waarna de kat een paar daagjes bij de dierenarts zou verblijven voor een checkup. Het ding stond niet goed afgesteld toen mijn moeder het geval in gebruik nam en het luikje viel al dicht precies op het moment dat de kat er voor stond... De kat is er natuurlijk niet meer in geweest.
Ook is het discutabel of het überhaupt wel gaat lukken om een buitenkat mee te verhuizen en in een nieuwe omgeving te brengen. Heeft een ervaren iemand hier nog een idee over of dit gaat lukken en of je speciale maatregelen moet treffen?
Toegevoegd na 8 uur:
(Dank jullie voor jullie lieve en begripvolle reacties tot dusver! Zeer waardevol om op zo'n korte termijn deze info te krijgen!)
Ik wil een toevoeging plaatsen maar die tekst past hier niet, vandaar dat ik deze even in de reacties op de vraag zet.
Bovendien kunnen we van daaruit verder praten, want een paar antwoorden lijken enigszins op elkaar.
Toen ze de kat voor de eerste keer aantrof in haar tuin was hij meer dood dan levend. Die richting zal het wederom opgaan vrees ik, tenzij de kat door iemand wordt weggehaald. De kat zal dan achterblijven zónder enig onderdak, eten en drinken. Er zijn buren waar hij ook wel eens wat krijgt maar dat is niet regelmatig genoeg om te overleven. Het is niet-gekastreerde kater, die veel zijn sporen uitzet. Vermoedelijk komt de kat uit een van de helaas vele asociale gezinnen die in haar buurt zijn komen wonen, waarvan enkele de katten mishandelen en ze tegen de muur gooien. De kat komt waarschijnlijk uit zo'n plek in plaats van in het wild geboren, maar die optie hou ik zeker wel open (!). Ook denk ik dat het te maken heeft dat na het beginnen met regelmatig in huis plassen bij dit soort gezinnen, veel katten gewoon maar op straat gezet worden.
Nou Bas, daar heb ik geen woorden voor. Geen goeie in ieder geval... Zouden die buren toch kunnen betekenen voor de kat Bas?Nu geven ze de kat af en toe iets, misschien ook wel omdat ze weten dat jouw moeder dat altijd doet.
Misschien mag het bouwsel ook wel bij de buren?
Of een deel ervan, zodat de kat zijn plek herruikt als hij op zoek is naar een slaapplaats?
Mogelijk kan je moeder eens met ze praten. Ik hoop voor haar en de kat dat het lukt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.