Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn de haarvlokken van de katten die door het huis dwarrelen altijd wit?

drop is pikzwart
moos is zwart met ietsjes wit.
bassie is zwart-wit, gelijk verdeeld.
nelis is rood.
alleen miep is vnl wit met ietsjes muisgrijs.
als ik ze borstel, heb ik plukken gekleurd haar in de borstel, behalve bij miep.
waarom zijn alle haarvlokken die ronddwarrelen dan steevast wit?

Rieneke1
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, hier hetzelfde
rooie kater en gemengde poes, rode konijnen en altijd witte plukken van het verharen ons langharig konijn begint weer in de rui te komen. Nu is hij bovenop rood, onderop steken er witte plukken doorheen. in de loop van de maand trekt dat wit naar boven toe.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mijn 4 kattenkinderen zijn ook van allerlei kleuren maar de plukken zijn ook licht. Dit is de ondervacht, die meestal lichter is dan de (gekleurde) bovenvacht. Als je ze kamt of borsteld komen er haren van allebei de soorten haar los, dus zie je het niet zo, maar vaak als ze zichzelf krabben of een beetje te wild spelen en elkaar krabben, komt alleen de ondervacht los.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
die kant heb ik ook op zitten denken, maar dan zouden de plukken toch donkerder moeten zijn lijkt me, als ik de kleuren zie die in de borstel zitten?
die zijn pikzwart of knaloranje.
bedankt en plus :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (1)

Twee katten hier, een zwarte en een schildpad. De schildpad poetst en wast fanatiek, de zwarte vindt het allemaal wel best. Als meneer zich eens krabt, vliegen de vlokken alle kanten op, en zie ik vooral grauwig haar. Maar als ik tegen zijn vacht in aai, zie ik dat die ondervacht ook vooral grauw is, wat bij de dame veel minder het geval is.
Ik vermoed dat bij het wassen/poetsen vooral de bovenvacht meegaat, dus de kleurgevende haren zullen minder gaan rondzwerven dan die ondervachtharen, naast dat die ondervacht veel meer als plukken loskomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding