Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Parkiet bloed uit zijn pootjes, hoe verzorg ik dit?

het parkietje is een bijt graag, nu hadden we zandhuljes om zijn stokjes gedaan om zijn nageltjes kort te houden, maar ik zag net dat hij allemaal kleine sneetjes in zijn pootjes heeft en bloed op de zandhuljes, gaat dit goed komen?

Toegevoegd na 1 minuut:
hoe kan ik dit verzorgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jouw vraag: Hoe kan ik dit verzorgen

Mijn antwoord:
haal die zandhulsjes uit zijn kooi!!

en was met lauwwater de pootsjes van het parkietje met een wattenstokje deppen

een gezond parkietje overleefd het wel.

maar als het echt door die zandhulsjes komt
dan zou ik de fabriek aanschrijven,
want het hoort niet dat een parkietje of welke vogel dan ook zijn pootjes zeer doet aan dit soort dingen.

Sterkte met het parkietje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zandhulsels zijn slecht voor een vogel, onnatuurlijke slijtage op zijn poten wat wonden of eelt kan veroorzaken.

Wat wel goed is, is om houten stokjes in je kooi te plaatsen, hier slijten ook de nageltjes van.
Zijn ze écht te lang, dan even knippen.. Let wel op dat je niet in het "levende" gedeelte van het nageltje knipt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Takjes kan je inderdaad ook zoeken buiten, pak alleen geen giftige. Op de foto is mijn parkiet ja, hij is tam alleen het praten wil nog niet vlot gaan, maakt alleen nog wat klanken na.. Hoe oud is je parkiet? In principe is iedere parkiet tam te krijgen alleen kost het een hoop geduld en een goede benadering, hij mag niet bang worden voor je, door hem bijv. beet te pakken. Als je hem echt moet pakken om bijv. zijn pootje te verzorgen zou je eigenlijk een handschoen aan moeten trekken zodat hij een vervelende gebeurtenis niet asocieert met je hand etc.
Op parkietenweb is daar een interessante discussie over geweest:
"Samenvatting van de toegevoegde berichten door leden:

Zandhulsjes zijn hulzen van karton met een laag zand eromheen geplakt met lijm.
Je kunt ze om een zitstok doen en ze zijn oorspronkelijk bedoeld om de nagels van parkieten af te laten slijten.
Het is voor parkieten erg vervelend om met hun gevoelige voetjes op deze hulsjes te zitten, ze kunnen er zelfs
ontstoken pootjes van krijgen. Ook is de lijm vaak giftig en dus schadelijk voor de parkiet als hij eraan gaat knagen.

Als alternatief kun je houten zitstokken gebruiken van verschillende diktes. Blijf daarbij tussen de 1,3 en 2,2 centimeter dikte.
Je kunt takken gebruiken van fruitbomen en wilgenbomen of houten roesten kopen in de dierenwinkel.
Speciaal voor het afslijten van de nageltjes zijn er ook mineraalroesten en pedi perches te koop, deze zijn niet schadelijk
zolang de parkiet er maar niet de hele dag op zit. Verder zijn deze niet giftig."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding