Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is dit verstandig om te doen bij honden of juist niet?(zie uitleg)

Hoi allemaal,

Ik liep vandaag met mijn hond te wandelen, totdat we een bolder collie tegenkwamen en mijn hond opeens met zijn staart die omhoog stond begon te kwispelen.
Ik had al opgezocht wat hij hiermee bedoelde en ze zeggen het volgende:

Omhoog en kwispelende staart
Als hij zijn staart omhoog houdt en kwispelt dan is hij in een goede bui. Hoe sneller, hoe leuker het voor hem is.

Is het dan zo dat hij eigenlijk gewoon met die andere hond wilt spelen en dat kan ik hem dan gewoon naar die andere hond toe kan laten lopen?

Of is dit juist niet verstandig om naar die hond toe te lopen als hij dit doet en kan ik gewoon beter met hem doorlopen?

Bedankt voor je antwoord!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

dat ligt aan de andere hond en zijn baas, soms gaat een speelpartij over in een vechtpartij, ben het dus eens met de baas van de andere hond, dan zijn jullie samen verantwoordelijk voor het samenspel en de afloop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is juist prima! Je hond treedt die andere hond met een open en vrolijke houding tegemoet. Gewoon laten gaan, en kijken hoe ze elkaar besnuffelen.
Als je onzeker bent over hoe je de houding van je hond moet interpreteren, moet je hem gewoon observeren, er boeken over bekijken (veel foto's) en cesar milan op tv kijken. Heel leerzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een hond zijn sociale contacten met andere honden heel belangrijk. Als je ziet dat twee honden gewoon goed op elkaar reageren is er geen enkele reden om ze uit elkaar te houden, in tegendeel, laat ze lekker contact met elkaar maken, dat doet ze goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw hond vind het leuk dat is dus niet het probleem. Maar hoe gedraagt de andere hond, daar moet je naar kijken. Als de andere hond met een hoge staart staat en met zijn oren naar voren, betekend dat hij dominant is. Dat wil zeggen, dat hij in de eerste instantie niet wil spelen. Vaak geven de baasjes van de andere honden het ook wel aan. Laat je hond nooit los op een hond die vast zit.
Verder zie ik dat je een klein hondje hebt. Een goed opgevoede grotere hond, zal je hond niet veel kwaad doen, omdat het helemaal geen bedreiging is voor hem. .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangelijnde honden staan altijd direct onder invloed van de baas. Iedere reactie aan de andere kant van de lijn kan een reactie bij de hond oproepen die ongewenst is.

Uit principe laat ik alleen honden die loslopen met elkaar spelen. Als ze elkaar al kennen weet je wat de reactie van beide honden is. Als ze elkaar niet kennen, zullen ze eerst kennismaken door snuffelen aan elkaars achterste en bij elkaar de lichaamstaal peilen. Daar moet je als mens geen invloed op uitoefenen anders verstoor je het proces.

Loop dus door als de honden elkaar nog nooit hebben gezien en wacht op een volgende gelegenheid waarbij de honden elkaar onaangelijnd kunnen leren kennen.
Ivana
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing