Ik heb een zwerf kitten meegenomen naar huis, wat moet ik nu doen?
Het arme beestje zat uit de vuilnisbakken te eten, en is echt heel erg mager. Volgens mij is hij iets van 7 weken. Ik vond het zo zielig, dat ik hem mee naar huis nam. Ik had brokjes voor hem gekocht, en hij heeft al 2 bakjes op. Ik wil hem best houden, verzorgen en liefde geven. Alleen, weet ik niet zo goed hoe je kitten/katten moet verzorgen. Kunnen jullie me helpen?
Eerst idd naar de dierenarts zsm.
Vervolgens moet een kat ontwormd worden, dit doe ik 3 keer per jaar bij mijn kat en koop het bij de dierenwinkel.
Dan moet hij ontvlooit worden, dit goedje kun je ook in de dierenwinkel kopen en dit doe ik ook 3 keer per jaar bij de kat op de huid.
Als je nog niet zeker ben hoe dit te doen, kun je het de dierenarts ook vragen natuurlijk.
Dan kun je de kat laten inenten tegen eventuele ziektes.
Dit lijkt veel maar valt best mee want vlooienmiddel en ontwormingsmiddel zit meestal verpakt voor meerdere malen gebruik.
En inenten hoeft niet vaak, daar zijn de meningen wel over verdeeld maar niet vaker dan een keer per 2 jaar als ik mij niet vergis.
Dan heeft het katje natuurlijk brokjes nodig en geef tegen de avond een vleesmaaltijd voor katten (blik, zakjes).
Vers water moet er natuurlijk altijd staan en je kan af en toe kattemelk geven.
Een kattebak moet de kat ook hebben en deze schep ik dagelijks schoon met een schepje.
Het beste kun je een wat grovere korrel kattegrit nemen naar mijn mening want fijnere stinken sneller heb ik gemerkt.
Als je geen kattegrind in huis hebt dan kun je voor nu ook even gescheurde kranten in een plastic teiltje oid doen en haar erop zetten met regelmaat.
En betrap je haar op plassen of poepen buiten de bak dan gelijk op de bak zetten.
Verder is kattengras fijn voor een kat, en speeltjes zoals een stoffen muisje met geluid of een ballteje en als je nu niks hebt dan kun je bv een ronde prop van aluminium maken.
Een kortharige kat hoef je niet vaak te borstelen zo 1 a 2 keer per week of soms minder.
En knuffelen en aaien vinden ze meestal super!
En een kat moet meestal 1 maand binnen blijven voor hij ergens voor het eerst naar buiten mag.
Ow ja later de kat laten steriliseren is ook wel belangrijk.
En ja als je het zou willen zou je als je het katje houdt deze kunnen laten chippen.
Op zich is een kat geen duur huisdier, in het begin als je alles laat doen (in fasen) kost het wel eea maar verder valt het reuze mee.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.