Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom doet mijn konijn raar?

Mijn konijn bijt en krabt ne als ik in haar ren of hok kom met mijn hand maar zodra ze daarbuiten is is ze weer normaal en lief.
Hoe zorg ik ervoor dat ze binnen dr hok ook zo is?
Echt waar, vandaag pakte ik mijn handschoen en liet haar mijn hand flink te grazen nemen en 3 seconden later buiten kon ik haar weer aaien en kammen.

Toegevoegd na 10 uur:
Mijn konijn heeft nog nooit een nestje gehad, maar is inmiddels al 6 maanden oud en wordt af en toe gedekt door een kleiner rammetje dat bij haar in het hok zit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je konijn is territoriaal en wellicht ook bang. Het weet dat er niets gebeurt zolang je buiten de kooi bent.
Zodra je IN de ren bent, doe je misschien pogingen om haar op te nemen. Doe volgende stappen:

1)
Basis verzekeren:
- zorg dat je konijn niets tekort komt (is het hok proper, voldoende eten, voldoende nestmateriaal, voldoende hooi, voldoende water)

2)
Tem het konijn opnieuw:
- geef alleen superlekker eten als je IN het hok bent (bv. paardenbloemen, klaver, komkommer,...)
- ga slechts kortstondig binnen voor het lekkers, negeer het konijn en verlaat dan opnieuw het hok
- blijf buiten het hok in de buurt van het konijn en praat zachtjes als het konijn aan het lekkers zit

3)
Na een paar keren lekkers brengen (kan op dezelfde dag):
- maak contact met je konijn IN het hok (maar raak het nog niet aan), spreek het aan, kijk het aan, hou het lekkers wat langer in de hand en laat het konijn naar je toe komen.
- als het konijn rustig in je buurt komt eten kan je rustig je hand dichter bij het konijn brengen (niet meteen aaien)
- probeer daarna de rug van je hand tegen het konijn te houden als het eet of rustig is
- daarna lukt aaien wel weer

4)
Opletten bij opnemen, het kan zijn dat je konijn pijn of schrik heeft bij het opnemen.
Leg één hand om de nek en schouders en leg je vingers rond de romp achter de voorpootjes. Met de andere hand schep je langs achter onder de poep van het konijn zodat je de billen en buik ondersteunt.
Aarzel niet bij het opnemen. Doorgaans laat ie zich dan gedwee doen.

Succes !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel simpel, een konijn is een prooidier. Een hand die opeens het hok binnenkomt en zeker die boven het konijn komt zal het konijn opvatten als een aanval van bovenaf. (denk aan roofvogels).

Doe maar eens het volgende: Open het hok, maak geluid door te praten, beweeg jouw hand op de bodem van het hok, eerst van een afstandje en steeds dichter bij het konijn. Laat het konijn rustig wennen aan het feit dat er iets in zijn hok is en laat hem realiseren dat het geen gevaar is.

Geef niet meteen de indruk dat je hem wilt vastpakken. Benader het konijn van onderaf met jouw hand. Heel rustig, aai hem van opzij een paar keer en dan kan je langzaam het konijn vastpakken.

Dus samengevat, een hand die het hok inkomt en die meteen richting het konijn gaat, zeker van bovenaf, zal het konijn angstig of defensief op reageren.

Probeer maar uit en je zult zien dat het lukt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is best nooit met je handen in het hok te komen terwijl het konijn er zelf in zit. Alsook haar er uit nemen of in steken doe je best niet. Het hok (vervangplaats voor de natuurlijke hol) moet een veilige en persoonlijke plaats zijn voor het konijntje.

Zelf kom ik enkel in het hok als alle konijnen er uit zijn (met wat banaan, aardbei of komkommer is het heel makkelijk ze er uit te lokken.) Om niet steeds ze er uit te moeten lokken als je ze vers water en eten wil geven zet ik hun bakjes pal aan het hekje dat open kan. Dan giet ik het er met een koffiekopje gauw in en sluit het hekje terug.

Oh en gebruik ook niet te veel banaan, ze verteren dat slecht, ik doe maximaal 2 plakjes per week (dat is per konijn gerekend natuurlijk.)

In de ren kan je proberen wat de bovenstaande personen voorstelden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding