Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen konijnen jaloers zijn?

Mijn vrouwtjeskonijn wordt agressief naar mij, als ik het mannetjeskonijn aai. Terwijl ze zelf helemaal niet zo graag geaaid wil worden.

Ze valt me dan echt aan. Krabbelt met haar nagels over mijn hand en probeert te bijten. Geeft een soort grommetje.

13 jaar geleden
5.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, raar genoeg lijkt dat te kunnen.

Ik heb sinds een maand of twee een leuk konijntje. Meestal komt hij direct naar me toe als ik het hok open, soms duikt hij dan juist het nachthok in.

Onlangs pakte ik het knuffelbeest dat in zijn hok ligt en ben dat gaan aaien. Meneer wist niet hoe snel hij zijn hok uit moest komen om zijn kop onder mijn hand te drukken.
Ik zie dat als een soortement van jaloezie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emoties zijn inderdaad niet alleen voorbehouden aan mensen.

Andere antwoorden (4)

Misschien dat ze dominant is en niet wilt dat je aan het mannetjeskonijn komt? Of ze is jaloers, hoewel ik dat niet denk omdat ze zelf graag niet geaaid wilt worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is ze schijnzwanger. Dat is ons vrouwtjeskonijn nu en die is NIET te genieten, bijterig naar iedereen die maar in de buurt komt en ook dat soort gegrom.

Ik weet niet hoe lang het duurt maar hopelijk is het snel weer over.
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Het mannetje is tammer dan het vrouwtje en als het vrouwtje niet graag geaaid wordt betekend dat dat ze schuw is, je moet ze van jongs af aan heel veel oppakken wil je ze supertam hebben, je kan door het vrouwtje nu dagelijks op te pakken en een tijdje te knuffelen nog steeds een beetje tam maken. Konijnen kunnen niet jaloers worden, doordat het vrouwtje jou aanraking voelt als een aanval denkt ze ook dat het een aanval is als je je mannetje aait en ze wil het mannetje graag beschermen. Ik heb dit ook gehad bij mijn twee vrouwtjes en het werkt het beste om je vrouwtje een beetje tam te maken. Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een heel moeilijk onderwerp, ook in de wetenschap: kunnen dieren emoties hebben?
Men is er wel uit, dat dieren emoties/gevoelens als angst en pijn ervaren en gevoelens van welbehagen kunnen hebben.
Maar jaloezie? Dat is erg onzeker.

Hierbij een link daarover.
http://www.dierenwelzijnsweb.nl/Nieuws/Pages/Emoties-bij-dieren.aspx

Leuk en interessant om de zien vond ik de uitzending van Labyrint hierover: een doorverwijzing daarnaar vind je ook in bovenstaande link.

Dus: of je konijn ook echt jaloers is, dat is nog maar de vraag. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen zijn, dat ze haar territorium verdedigt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding