Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kater wel of niet loslaten?

Mijn (geholpen) kater is nu 2 jaar, Hij heeft altijd aan een tuigje buiten gezeten dus nooit los ( al heel aventoe wel eens los geschoten en altijd terug gekomen) Omdat ik amper tuin heb en het te druk vind met verkeerd.

Nu logeer ik regelmatig ergens waar meer ruimte is ( bosrijker gebied) waardoor de mogelheid is om hem wel los te laten kwa ruimte en omgeving, hier lopen ook meer katten los.( camping)

Nu vraag ik me af of ik hem gewoon los kan laten hier, hij is wel nog steeds schrik achtig voor vreemde mensen/geluiden dus daarom twijfel ik ( ben bang dat ie uit paniek dan wegrent en niet meer terug komt)

Hij loopt nu nog aan een tuigje vast maar wil eigenlijk niet naar buiten overdag (schiet meteen naar binnen als ik hem buiten zet), zodra het donker word buiten wil ie wel graag naar buiten blijven alleen blijft ie steeds vast zitten aan planten enzo.

Kan ik hem beter overdag los laten of Savond's even? ik laat sowiso de deur open staan en de bakjes eten weet ie wel te vinden en hij is ook gewend om om 20u vlees te krijgen.

En als ik hem savonds los laat zou ie dan wel op tijd terug komen want kan hem moeilijk buiten laten snachts met de deur dicht? dus mischien beter overdag gewoon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

ik zou goed nadenken voor je besluit je kat los te laten.
zoals je al aangeeft is hij schrikkerig, en zou dus kunnen vluchten en verdwalen.
verder zijn er meer gevaren dan alleen het verkeer.
in het verleden liet ik mijn katten vrij buiten.
naar mijn idee kon dat prima, want ik had een tuin van 45 mtr, en daarachter een uitgestrekt terrein waar ze heerlijk konden jagen zonder gevaar voor het verkeer.
daar ben ik wel van teruggekomen toen twee van mijn katers fiv (kattenaids) opliepen.

mocht je je kater toch vrij willen laten, zorg dan zeker dat hij gechipt is.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
goed dat je hem laat chippen! mijn aidskaters zijn maar 8 en 11 jaar oud geworden, na veel kwalen en problemen.
realiseer je dat jouw kater dit risico ook loopt.
je geeft al aan dat er veel loslopende katten zijn daar.
Katten zijn nachtdieren en zijn dus liever 's nachts dan overdag buiten. Overdag willen ze vooral slapen.
Als je hem nu loslaat in een voor hem nog redelijk onbekende omgeving kan het zijn, dat hij niet meer terugkomt. Niet voor niets wordt aangeraden om katten in een nieuwe omgeving eerst 6 weken te laten wennen alvorens ze los te laten buitenshuis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk detail: Katten binden zich niet zozeer aan mensen, als aan hun omgeving. De kat los laten lopen op de camping is een groot risico: Hij heeft er geen territorium, en zal dat moeten afpakken van de andere katten daar. En tenzij hij er continue is, zal hij eerder overwegen om terug naar 'huis' te gaan, dan daar te blijven.

Als je er semi-permanent woont kan het wel. Als je af en toe op de camping bent: Niet doen. Zelfs het meenemen naa de camping kan vervelender zijn dan alleen een dag thuis blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het echt niet doen, hij kent de omgeving niet en is een kat die snel schrikt. Het risico is te groot dat hij ergens van schrikt en dan in paniek wegvlucht.

Ik heb mijn katten vroeger ook los laten lopen, maar na er eentje te hebben verloren door vergiftiging en eentje spoorloos verdwenen (nooit meer teruggevonden), hou ik mijn huidige kat binnen of in mijn tuin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus! ik zou het ook echt niet doen als ik haar was.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding