Mijn hond blaft naar sommige honden. Kan ik het hem afleren door een stevige ruk aan de lijn plus een boze schreeuw "ophouden!"?
Mijn hond heeft een hekel aan een bepaald (helaas populair) merk hond. Als hij die ziet blaft hij erg en hangt in zijn band om er bij te komen. Dat is bijna niet te doorbreken. Ik let zelf al goed op om ze te vermijden of te omzeilen maar dat lukt niet altijd. Vanavond kreeg ik van een hondeneigenaar het vermaan dat ik 'm harder aan moet pakken, namelijk door een harde ruk aan de lijn en een brul te geven van "ophouden!".
Ik geloof daar niet in, volgens mij werkt zo'n harde aanpak niet. En je kunt toch ook die nek beschadigen als je er hard aan rukt?
(zelf zit ik er niet heel erg mee, ik ga proberen er wat aan te doen met wat lekkers en afleiden, eens zien of dat wat doet, maar het is leefbaar zoals het nu is).
Toegevoegd na 1 uur:
Mijn hond is fel naar Border Collies, heel gek eigenlijk, omdat dat doorgaans vriendelijke wellevende honden zijn. Het is ook niet naar elk exemplaar maar sommigen 'haat' hij echt.
Bedankt voor de support zover, ik wist even niet meer of ik nou gek was of die man. Hij zei dat Martin Gaus de ruk aan de nek aanbeval, maar dat kan ik haast niet geloven.
Aan lijn rukken helpt niet en is niet goed.
Als je het echt wilt afleren, dan zou je samen met een andere eigenaar van een border collie kunnen proberen iets af te spreken. Zodra je hond gaat blaffen, dan draai jij je om, zodra hij rustig is, ga je weer terug, steeds weer. Gewoon omdraaien en weg lopen. Na een tijdje moet hij dat ook door hebben.
Non-verbaal straffen
Dan zie je precies wat je moet doen want veel gevallen met dit probleem komt hier in voor.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.