Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe herstel ik het vertrouwen tussen mijn konijnen en mij?

Een zware vraag misschien, maar ik leg hem uit.

Wij hebben 2 konijnen die regelmatig geborsteld moeten worden (een langharig meiske en een lionhead lop jongen). Konijnen houden er i.h.a. niet van om opgetild te worden en deze twee zijn geen uitzondering. Toch moet dat om hen te kunnen verzorgen (borstelen). Hun buikje bijvoorbeeld moet ook geborsteld.

Nu is het dus zo dat ze al wegrennen als ze me maar zien. Ik borstel heus voorzichtig, doe hen geen pijn, maar het zal het optillen zijn dat hen niet bevalt. Ik wil wel proberen om hen te borstelen zonder hen op te tillen (bv als ze zitten te eten) maar hoe krijg ik ze zo ver dat ze dus niet wegrennen als ze me zien? (met of zonder borstel, dat maakt niet uit).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je kunt bij konijnen niet spreken van vertrouwen. Ze willen gewoon weg. Als je ze wilt verzorgen, zorg dat je ze te pakken krijgt en borstel ze voorzichtig, wat je kennelijk al doet.

Het is prima als je ze met liefde verzorgd.

Naar mijn weten zijn konijnen wel heel erg moeilijk te conditioneren.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Ik bedoel conditioneren in de zin van de gedragsbiologie. Conditioneren bij het showen van konijnen is wat anders.

Toegevoegd na 13 uur:
Hoe pak je het probleem aan? De konijnen zitten denk ik 's nachts in een hok. Voor ze eruit mogen even kammen. Dan pas eruit. Dus op momenten waarbij je meer controle hebt kammen en niet als ze loslopen.

Konijnen zijn grappige beesten, maar helaas (meestal) minder aanhankelijk dan je soms zou willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze vertrouwen je heus wel. Maar sommige konijnen worden nu eenmaal niet graag geborsteld en lopen dan altijd weg.
Als je één van hen gaat borstelen geef hem/haar iets lekkers te eten (appel?) dan heeft hij wat te doen. Als je hem op zijn rug moet leggen voor het borstelen doe dit dan niet te lang en misschien is het handig om eerst de ene helft te borstelen en dan later de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Konijnen zijn prooidieren, dus is er inderdaad niet echt sprake van vertrouwen. Of konijnen net als honden connecties kunnen leggen tussen dingen weet ik niet.

Maar ons konijn heb ik niet veel problemen mee, stribbelt iets tegen met het oppakken maar borstelen vindt ze prima, en voetballen doet ze ook met alle plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing