mijn hondje blaft opeens naar sommige mensen??! (zie uitleg)
hoi allemaal,
mijn hond luistert heel goed en is normaal heel lief tegen anderen, maar sinds gister veranderde dat.
Hij ging bij het wandelen tegen een hardloper blaffen, die werd boos en zei: he! hou je hond bij je!!
En vandaag kwam ik een oude man tegen en mijn hond daagde hem een beetje uit waarop die man reageerde:
Jezus stomme rothond ga toch weg!!
en toen zei hij tegen mij: als hij niet niet ophoud sla ik hem met mijn paraplu en hij werd helemaal boos en bedreigde hem met de paraplu enz.
Ik wil heel graag dat mensen dat niet meer hoeven te zeggen en dat ik het oude goede gedrag van hem terug krijg maar ik weet geen goede oplossing meer??!!
heeft iemand een idee hoe je dit snel en makkelijk kan oplossen??
Want ik zou graag willen dat ik zonder stress met hem kan wandelen.
Heeeeeel erg bedankt!
PS: hij heeft als hij blaft zijn haren niet omhoog maar gaat toch best flink tekeer.
trek je daar maar niks van aan. en alle honden blaffen naar joggers. Is erg aantrekkelijk: iemand die voor ze wegrent
en uiteraard op een hele normale manier ook (zonder geruk aan de riem, enge prikbanden, geschreeuw naar de hond of ander gefrustreerd gedrag waar je geen hol mee opschiet.) :)
mijn geheel eigen idee hierbij... emotie van een dier niets meer is dan een fysiologische reactie op iets, iemand of een situatie. al deze reacties van een hond samen zijn het gedrag, en ook dit is aan ontwikkeling onderhevig (anders zou je een dier niets kunnen leren of afleren) toch bestaat het gedrag (de fysiologische) reacties uit meerdere 'onderdeeltjes' die met elkaar in een bepaald evenwicht zijn. een hond kan dus naar de ene persoon luisteren, en de andere kan er geen hol mee beginnen. het heeft niets te maken met het karakter van de hond. het heeft te maken met alle reacties en signaaltjes die een hond continu opvangt en hier op in speelt. het mooie van de hond juist dat een hond de fysiologische reacties van een persoon direct doorziet en hierop in speelt/reageert. hierdoor is ongewenst gedrag te corrigeren als de hond geen kans krijgt om twijfel in te vullen door zelf duidelijkheid te stellen. (er moet continu duidelijkheid zijn, honden onderling of wolven zijn ook stabiel in hun gedrag) twijfelt een baas? een hond ziet dit in 1 oogopslag, ook als de baas denkt dat ie zeker overkomt omdat de bewegingen naar de hond zeker zijn (vergeet dan bv even dat de hond hem aanstaart)
de hond ziet alsnog twijfel, wil zekerheid, dus gaat invullen waar de baas het niet kan. heel natuurlijk gedrag. ik ben van mening dat een hond nog steeds een roedeldier is, maar het niet gaat om overheersen of continu gezag laten gelden. ik zie het als een samenwerking met spelregels waarbij je niet mag twijfelen en erg consequent moet zijn, en blijven en waarbij ieder aan zijn trekken komt. leiding geven kan immers alleen als een hond dit accepteert. afdwingen gaat niet werken, hiermee onderdruk je een hond in zijn totaal en ga je een strijd aan
een compromis is hierbij ook een stuk motivatie voor de hond dat als de baas iets aangeeft dit ook accepteert.
baas weet wat de hond wil, geeft even geen toestemming, maar kiest een later moment uit om aan de behoeften van de hond tegemoet te komen. de hond wil enkel duidelijke grenzen want dit geeft zekerheid binnen de groep of roedel. of de hond nu zekerheid biedt aan de baas, of de baas naar de hond.... voor de hond maakt het niets uit, als ie maar hond kan zijn. net als bij de wolven, wilde honden, verwilderde honden, roedels, groepen, gezinnen, honden op een speelveld, of.... voorbijgangers en trimmers :)
(kan hoog zijn, helemaal bovenaan, of laag, helemaal onderaan, en alles hiertussen) vanaf alpha tot omegadier/underdog. de alpha geeft de grenzen aan, en de rest schikt zich hierin en heeft ieder zijn eigen vaste plek dus eigen rang binnen de rangorde.
ben het met je eens dat het allemaal gaat om volgen, en leiden. je vergelijking met kids vind ik helemaal opgaan.
haha ''je hebt toch alles wat je hartje begeert? en steeds wil je meer en je ziet jezelf als het centrum van de wereld waarin je beweegt?'' helemaal op toepassing op kind en hond. rekening houden 'met' en grenzen stellen leer je ze niet op deze manier als mens in 2e in rang staan is wel mogelijk (maar moet je stevig in je schoenen staan en weten waar je mee bezig bent) een hond die bv pakwerk doet moet toch luisteren naar zijn roedeleider maar voelt zich wel hoog genoeg in rang om te kunnen verdedigen. verdedigingsdrift is een uiting van agressief gedrag (waar meerdere vormen van zijn zoals je vast wel weet :)
hond krijgt een pikkel en kan verdedigen of ontwijken. bij pakwerk zit je op het laatste niet te wachten natuurlijk. :)
de ene hond voelt zich prettig in een hoge rang (dominant) en de andere in een lagere rang (daarom zal je een golden retriever niet snel pakwerk zien doen) nog een link met uitleg gevonden over roedels.
http://deheuvelroedel.come2me.nl/908091/Roedelregels
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.