Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kunnen gewone tuinslakken als huisdier?

Mijn zoontje heeft een slak uit de tuin tot huisdier gemaakt. 'Pipi' heeft een mini terrarium en appel gekregen...Ik heb 'm nu maar even buiten gelaten en vraag me af of z'on beestje wel binnen kan leven...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

ik denk dat dat prima kan, met een beetje goede zorg.
kleed het terrariumpje een beetje aan met dingen waar hij onder kan kruipen, zoals bijvoorbeeld een uigeperste sinaasappelschil.
zet het beestje niet in de volle zon, en zet er regelmatig de plantenspuit op.
de boel vochtig houden is van belang.
geef naast appel ook groenvoer zoals andijvie of sla.
veel plezier met je nieuwe huisdier! :)
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ (heb jij gisteren die BOA gevangen;-)?
Rieneke1
13 jaar geleden
hahaha nee, maar dat had zomaar gekund.
in de zomer kijken we echt niet op van de melding van een slang.
hoewel ik ook wel raar zou kijken als er een uit m'n wc kwam zetten :)
ik heb vanmiddag weer dienst, we zullen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 zwarte tuinaarde als substraat. blijft lekker lang vochtig.
net als bij de Afrikaanse reuzenslak gebruikt wordt (en die zijn écht GROOOOOOT!!) :)) en wat die boa betreft... toen ik achterom keek dacht ik dat ik last van lintworm had :OP
Rieneke1
13 jaar geleden
:))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een grote aardappel halveren een beetje uithollen: ook een prima schuilplek voor een slak.
Ja, dat kan, alleen weet ik niet hoe gelukkig de slak ervan wordt. Bij mij op de Pabo hadden ze een grote bak met slakken die je kon lenen om lessen mee te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig die GV, nooit gedacht dat ik nog eens iets over slakken zo gaan zoeken/willen weten. Zo te lezen kan hij er wel n paar jaar plezier van hebben

De poelslak eet vooral half vergane delen van planten, zwammen en algen. Levende en verse, groene planten eten de meeste slakken niet. Maar ze eten soms wel bloemen en vruchten van een plant en delen van planten met reservevoedsel, zoals de aardappel, wortel en de biet. Er zijn geen slakken die maar één plant kunnen eten. En ze kunnen worden gekweekt op uiteenlopende voedselbronnen zoals: sla, pap, granen. Naaktslakken worden aangetrokken door bier, waar ze dan wel aan sterven.
Ze kunnen als een van de weinige planteneters cellulose verteren, ze eten dus ook papier en karton en etiketten van levensmiddelen, maar ze krijgen er geen energie van of andere dingen die nodig zijn om te leven.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je ze papier te eten geeft, gaan ze wit poepen (echt waar!)
anneliez
13 jaar geleden
dat geloof ik zonder het uit te proberen. maar als je ze paars papier te eten geeft ook?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat als je ze gestreept papier geeft, of papier met stipjes erop? of zilverfolie? :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of ze zilverfolie lekker vinden. Maar paars papier zorgt vast voor paars. En stipjes en streepjes zouden nog wel eens voor een interessant effect kunnen zorgen :-)
Dit gaat wel maar zover als ik weet heb jewel kans dat je er in korte tijd heel veel slakjes bijkrijgt.
Een slak is volgens mij tweeslachtig waardoor hij heel snel
voor nageslacht kan zorgen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Als hij het voorzichtig doet ,kan hij ook af en toe wel weer eens buiten . Je kan dan vaststellen of hij het fijn vindt als hij je zoontje weer "waarneemt" .Zelf heb ik ervaren dat spinnen, o.l.h.beestjes , en andere kleine dieren bang zijn als ik ze red uit het water , maar als ik naar 'n plek of plant loop om hem daar neer te zetten ,willen ze niet meer van mijn vingers af . De slakken blijven opgerold liggen op de nieuwe plek .Ik heb echter nooit gekeken hoe lang .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat kan erg goed en is ook leuk en leerzaam. Zorg er wel voor dat er ook aarde in de bak is, want slakken verstoppen zich graag. Geef hem niet alleen appel te eten, dat vinden ze meestal niet zo lekker. wel sla, courgette e.d.
Op www.hannyreneman.nl staat onder het hoofdstuk 'slakken' veel info over slakken als huisdier
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding