Mijn (grote) hond is aangevallen door een losgebroken klein hondje. Andere eigenaar wil op mij schade verhalen. Is dit echter fair?
De yorkshire terrier (yt) reu was losgebroken en stormde van achteren af op mijn aangelijnde hond Pip en beet haar in de nek. Daarop schudde Pip, een teefje, de yt van zich af en op nogmaals aanvallen van de yt heeft Pip paar keer teruggebeten, voordat eigenaar arriveerde om zijn yt weg te halen en ik ook met Pip weg kon lopen zonder dat de yt ons volgde. Pip (dalmatier x berghond) heeft gelukkig geen lichamelijke verwondingen, maar de yt heeft wel flink gebloed uit een hoofdwond en een wond in de flank. Volgens de dierenarts, die we ook hebben gebeld, komt de yt er wel bovenop, het waren geen diepe wonden ondanks dat het even flink gebloed heeft. De eigenaar wil nu schade dierenartsrekeningen verhalen op mij, is dit wel correct?
Ik vind het prima om te middelen, omdat Pip nu eenmaal schade heeft toegebracht (grote hond is geen partij voor kleine hond), en ik het hele gebeuren erg vervelend vind, maar ik vind ook dat de andere eigenaar verantwoording moet nemen. De honden hebben samen geen geschiedenis, maar de yt wordt wel altijd door de eigenaar kort gehouden bij het wandelen 'omdat hij grote aangelijnde honden' niet leuk vindt. Blijkt dat de yt al eens door een Duitse herder is aangevallen. Ook is het vaak zo dat de yt hijgend & opgewonden door de tuin rent en onder tuinpoort door probeert te krabbelen als wij daar wandelen. Pip reageert daar echter nooit op; wij lopen rustig door.
En hoe moet het nu verder qua evt. toekomstig contact tussen beide honden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.