Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

het blaffen naar andere honden en mensen die voorbij lopen bij het wandelen, hoe leer je dat af?

mijn hond blaft altijd naar een andere hond als hij er een ziet als we aan het wandelen zijn maar hoe leer ik dit af?
want hij wilt stiekem toch spelen heb ik het idee maar hij blijft grotere honden eng vinden want hij is zelf al een keer gebeten.
heeft iemand misschien een idee hoe ik dit afleer zodat hij weer normaal met andere honden kan omgaan/spelen?
en hij blaft ook naar andere mensen die voorbij lopen als we buiten aan het wandelen zijn maar hij blijft maar doorgaan ik kan zijn aandacht nergens mee trekken dus weet iemand ook misschien hoe ik dat kan afleren?

Bedankt, Eline.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

hond wegtrekken en situatie ontlopen heeft dus geen enkele zin.

waarom blaft je hond? hoe is zijn houding daarbij?
voorbeeldjes....
1)staart omhoog (ik ben hier de baas en laat het horen ook)
2)kwispelend en enthousiast (hallo!!!! hier ben ik!!! zullen we spelen?)
3)staart gespannen naar beneden (ik ben eigenlijk bang, maar hoop dat het met mijn geblaf niet opvalt)

als je de reden weet weet je ook meteen de oorzaak
1)je hebt de hond redenen gegeven om zich in een hoge positie te plaatsen.
2)je hond weet niet wanneer het tijd is om te spelen en tijd is om op te letten
3)je hond is bang/angstig/terughoudend.

afleren
1) de standaard regeltjes. niet als eerste door de deur, als laatste eten en pas op jouw commando, niet voor je uit lopen maar 'achter de knie'. zelf bepalen wanneer je gaat spelen met de hond en wanneer je stopt. tijdens het spelen de hond op zijn zij rug leggen (doen ze onder elkaar ook)

2) spelenderwijs de aandacht van de hond vragen. laat hem tussendoor zitten, motiveer met wat lekkers. loop en stukje verder, laat hem af gaan, belonen etc.

3) doorlopen alsof er niets aan de hand is. geef de hond de zekerheid die jij mist. laat hem in het begin niet los op een veld met donderjagende honden, maar laat hem spelen met 1 rustige hond. komt hij naar je toe (help dit is eng) geef je geen aandacht, en draait je van hem weg (dit moet ie zelf oplossen) bouw het langzaam op met meerdere honden (iets onstuimige honden) als je ziet dat je hond wat meer zekerheid krijgt.

veel paaien! ziet je hond een andere hond, geef hem dan wat lekkers. als ie dit doorheeft wacht je steeds wat langer met het lekkers geven (andere hond betekent wat lekkers, zo leg je de associatie op wat positiefs) de tijd kan je steeds wat verder rekken. de aandacht moet op jou gericht blijven. let wel op dat ie hier niet onrustig van wordt (geef!! geef!! geef!!) en tegen je op springt. rustig gedrag is het gedrag wat je moet belonen.

blaffen (op welke manier ook) komt altijd door een bepaalde spanning (angst, dominantie etc)

nogmaals..... als je weet waarom je hond blaft (welke signalen laat ie nog meer zien?) kan je pas gericht oplossingen zoeken en het gedrag ombuigen.
heb je geen ervaring ga dan niet zelf klungelen maar vraag iemand die hier ervaring mee heeft.

succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Allereerst: áls je hond blaft, ga dan expres naar het persoon/hond toe waar hij naar blaft. Blaffen heeft als functie om andere objecten of individuen op afstand te houden. Als een hond onzeker is in een situatie kan hij dit dus uitten in blaffen. Dus allereerst moet je je hond duidelijk maken dat blaffen geen zin heeft: als je hond blaft gaat hij sowieso naar de hond/het persoon toe.

Vervolgens moet ook de angst/onzekerheid weg.
Voor de mensen:
-Laat verschillende vreemde mensen je hond zijn favoriete beloning geven. Wanneer je er de gelegenheid toe hebt, vreemde mensen met je hond laten spelen. Zo worden vreemde mensen weer leuk.
-Laat je hond veel spelen met stabiele honden!
Als laatste tip: NOOIT je hond oppakken of troosten, zo bevestig je zijn onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een hond dit gedrag af te leren is een heel lang verhaal.... er is namelijk al veel verkeerd gegaan in zijn opvoeding.
Wat jij nodig hebt is een deskunde, die je daarmee gaat helpen, omdat het heel moeilijk is dit zelf te doen als je de kennis niet hebt. En kennelijk heb je die dus niet, anders was het niet verkeerd gegaan.
Schakel dus een gedragsdeskundige in op het gebied van honden.
Verder is het raadzaam om naar "the dogwhisperer" te kijken. Cesar Milan is een kenner op hondengebied en laat iedere vrijdag (en ook op andere dagen) op National Geografic zien, wat je kunt doen aan onaanvaardbaar gedrag van honden en ook hoe dat gedrag is ontstaan. Dat komt namelijk meestal door onkunde van de eigenaren.
Veel succes!

Toegevoegd na 1 dag:
Nou heb je inmiddels een andere vraag geplaatst xxElinee:
http://www.goeievraag.nl/vraag/hond-hapt-honden-tegenkomt-bijna.207781
waarbij je advies vraagt over je "happende" hond....
Krijg je niet voldoende antwoorden en adviezen bij déze vraag over je hond met probleemgedrag???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank zij Cesar Milan is dat bij mij voorbij. Nuttige tips bij het programma van de dogwhisperer

De hond blaft, omdat hij jou wil beschermen. Voelt zich roedelleider omdat hij voor je loopt.

Als je bij blaffen direct de hond kort houdt en naast je laat lopen, met JIJ tussen hond en ander mens met hond in, leer je het hem af. Dan geef je namelijk aan dat jij, en niet je hond, de roedelleider bent. Binnen twee weken had ik het mijn hond geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra hij het doet een correctie door een rukje aan de riem.Het liefst met een Foei..Daarna als hij het even niet doet een "lieve" goed zo!!! In het begin zijn het vele correcties maar hij gaat het snappen...blaffen een ruk.Geduld en consequent zijn is daar bij nodig.Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door soepjes te geven en afleiden,of anti blafband ,als dit niet werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing