Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kost een papegaai (zo'n pratende) en alle benodigdheden?

Ik wil graag een pratende papegaai. Wat kost zo'n beessie? Welke soort praat het beste? Hoeveel werk heb je eraan (schoonmaken, voeren)? En wat zijn de kosten voor een kooi, voer, e.d.

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor alle reacties!! Ik heb besloten om toch niet voor de papegaai te gaan, maar misschien wel voor een parkietje ofzoiets. Daarom heb ik ook een nieuwe vraag geopend betreffende de parkiet. Alle antwoorden waren goed! Maar moest toch een beste kiezen, maar iedereen heeft die eigenlijk verdiend! Iedereen een +je!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De grijze roodstaart staat erom bekend dat het de beste praters zijn,maar het is een dier dus het is altijd afwachten of ze wel gaan praten.
De prijs ligt rond de 500 a 600 euro,dan komt je kooi erbij,maar die kun je beter via MP kopen want in de winkel zijn ze bijna of nog duurder dan de papegaai.
Je moet geregeld het zand verversen want ze poepen nogal wat en het voer is niet zo duur.
Hou er wel rekening mee dat ze een enorme bende rondom hun kooi maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik heb een grijze/roodstaart gehad,was toen 500 gulden alleen voor de vogel,met de lepel en als baby opgevoed.
Heel veel werk,zowel met schoonmaken,als met iets te leren.
Hij was harstikke tam,praatte als brugman,kon wel 20 liedjes en 50 geluiden nadoen,ook de irritante.
Ik heb hem helaas toen hij 5 jaar was weg moeten doen,met heel veel pijn in mijn hart,was mijn maatje,maar was gigantisch agressief naar ega en kids,als hij ze al zag schreeuwde hij alles bij elkaar,sloopte zijn hele kooi zolang ze in de buurt waren,als ik met hem alleen was,zat hij zelden in zijn kooi,ging door het hele huis met me mee,we hebben een gedragstherapeut voor papegaaien hier gehad,niks hielp.
Er was geen enkele oplossing dan hem weg te doen,over deze beslissing hebben we jaar gedaan,dus was absoluut niet zo,dat we hem meteen weg hebben gedaan.
Nu zei die gedragstherapeut dat het wel vaker voorkwam dat een papegaai dit gedrag vertoonde en zich heel sterk aan 1 persoon maar hechten en die ook opeisen,schijnt dat ze altijd het tegenovergestelde geslacht kiezen waar ze zich aan binden, dus wij hadden mannetje.
Denk dus heel goed na voordat je de beslissing neemt,het is zeker weten een heel leuk huisdier,en je moet er echt voor gaan,je moet het zien dat ook niet elke ras hond voor iedereen geschikt is.
Wij hebben onze papegaai via bemiddeling met hulp van gedragstherapeut aan een goed huis kunnen helpen,en heb van zijn baasjes een hele tijd brieven gekregen hoe het met hem ging.
Als je toch besluiten ga dan naar een officiele papegaaienkweker,en niet zomaar in een gewone dierenwinkel,die hebben over het algemeen te weinig kennis over papegaaien.

Toegevoegd na 1 minuut:
De papegaai heb ik 15 jaar geleden gehad,en toen gekocht in een papegaaienkwekerij in Geleen?beek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een grijze roodstaart papegaai kost +/- €500 euro. Wij hebben er op het moment een te koop. Met de hand opgevoed en super tam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prijs ligt ook wel aan de soort: rond de 600 euro, zoals al gezegd. Maar er zijn ook malafide handelaren waar je ze voor minder kunt kopen....en voor veeeeeel meer.
Alle benodigdheden: dat ligt er helemaal aan wat je wilt en of je alles nieuw koopt. Tussen een paar honderd euro en veeeeeele honderden.
Vele pratende vogels in de handel zijn gefrustreerd..... en dat is, zelfs voor een kenner, moeilijk te beoordelen voordat je hem koopt, omdat dit gedrag vaak pas na een poosje tot uiting kan komen.
Koop dus bij een gerenommeerde fokker of handelaar.

Een papegaai is een dier, waar je enorm veel tijd in moet investeren... anders krijg je een gefrustreerde vogel, die schreeuwt en bijt.
Je bent je aan het informeren over de kosten.....maar ik denk dat het veeeeel belangrijker is je te informeren over hoe je ermee moet omgaan (als je dat al niet hebt gedaan natuurlijk).

Toegevoegd na 12 uur:
@Ramonbakker:
Ik heb voornamelijk antwoord gegeven op je vraag en in het laatste stukje een advies.
Vele anderen hebben hun ervaring verteld en je afgeraden om een papegaai te kopen, met redenen omkleed.
In feite is dat niet je vraag..... maar ze hebben ZO gelijk!!!

Ik raad altijd iedereen af om een papegaai te nemen, ondank mijn eigen zeer positieve ervaring met de mijne (hij is inmiddels 27 jaar en vanaf 3 maanden oud bij mij).

Een papegaai is geen huisdier: de meeste volwassen dieren in de handel zijn zwaar gefrustreerd zoals ik al schreef en het opvoeden van een hele jonge vogel vereist enorm veel kennis.
Overigens: sowieso heb je veel kennis nodig om een gelukkige papegaai te hebben en houden.

In de praktijk betekent het, dat je vele uren per dag aandacht aan hem moet besteden, zoals met een kind, en dat zijn leven lang!!
Je wist niet eens hoe oud ze kunnen worden: er zijn er, die tegen de 80 en ouder worden..... niet veel, maar toch!

Meestal resulteert de aanschaf in het later moeten "weg doen" van de vogel: terug in de handel of naar een opvangcentrum voor papegaaien.... en die zitten overvol met krijsende, zichzelf kaal geplukte en valse vogels.
Vele ex-eigenaren zijn daar overigens kapot van!!!!

Ik hoop, dat ook mijn bijdrage je helpt om het niet te doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat je hier vergeet en wat zeer belangrijk is, is AANDACHT en tijd.

een papegaai is zeer intelligent, en heeft heel, heel veel aandacht nodig. krijgt ie dat niet dat heb je de garantie dat je problemen krijgt met dit dier.

het gaat dus niet om kosten en de hoeveelheid werk die je eraan hebt. op het moment dat je dit soort vragen moet stellen hier dan zou ik een parkiet nemen, en de papegaai gewoon vergeten.

je hebt ze trouwens vanaf een paar honderd euro, tot een paar duizend euro.

Toegevoegd na 1 minuut:
ter aanvullende info.
onderstaande papegaai heet Coco en is zeer geschikt voor beginners.

Toegevoegd na 2 minuten:
niet alleen kosten...... moet zijn 'niet #alleen# kosten .....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit aan beginnen als je hier nog zulke vragen moet stellen!
Je moet al tijden informatie hebben ingewonnen en praktische ervaring hebben opgedaan wil je er ooit een zelf aanschaffen.

Ze kunnen je hele leven terroriseren en een plaag zijn voor je medebewoners. Er zijn maar heel weinig papegaaien in Nederland die gelukkig zijn. De meeste zijn gefrustreerd en gaan van hand tot hand voordat ze in de opvang belanden.

Sinds ik de schoonheid van een losvliegende papegaai in de natuur heb gezien, wil ik ze niet en nooit meer in gevangenschap houden. Je doet de vogel te kort en de kans dat je er op termijn zelf gelukkig van wordt is héél klein.
Ivana
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing