Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn konijnen van elkaar afhouden?

Sinds een maand of twee heb ik twee schattige konijntjes, genaamd Tom & Jerry (don't ask). Bij de aankoop werd gemeld dat het twee vrouwtjes waren (zusjes).
Zo'n dikke maand geleden zat Tom op Jerry. We hebben haar er afgetrokken, eerst zelf de staartjes opgetild en geconstateerd dat het volgens ons echt twee vrouwtjes waren, daarna de dierenwinkel nogmaals hetzelfde laten constateren.

Daarna was het een maand rustig in het hok en nu sinds afgelopen vrijdag zitten ze de hele dag op elkaar. Dan Tom weer op Jerry, dan Jerry weer op Tom.

Het gaat er ook niet zachtzinnig aan toe. Regelmatig vliegt de hooiruif van de wand en er liggen ook her en der plukken vacht door het hok.

Is er een manier om de beestjes met deze hobby te laten stoppen, want zo langzamerhand is het bij de konijnen af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je geluk hebt en het zijn echt twee vrouwtjes vermoorden ze elkaar niet,maar vaak gaan ongecastreerde konijnendames constant vechten met elkaar,zelfs tot de dood er op volgt.
Je kunt ze laten castreren,maar dat is een zware ingreep voor een damekonijntje.
beste is voor 1 konijntje een ander huis zoeken het liefst bij een gecastreerd mannetje en zelf ook een mannetje erbij nemen en die laten helpen.
konijntjes horen niet alleen te leven,en met een gecastreerd mannetje zullen ze erg gelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

appart hok maken of kopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even langs de dierenarts om het geslacht van beide te laten checken en dan één van de twee (mocht het toch een man en vrouw zijn) terug brengen naar de dierenwinkel.
Je kan dan ook een klacht indienen.

Ik weet dat twee mannen behoorlijk kunnen knokken (misschien geldt dit ook voor vrouwtjes ?).
Zijn ze van gelijk geslacht en je wilt ze beide houden, dan zul je ze apart in hokken moeten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het nog even aankijken. Ze zijn nog jong en waarschijnlijk aan het 'puberen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben zelf 4 vrouwtjes (voedster) en het gedrag die jij omschrijft is vrij normaal. Het gaat al jaren goed. In onze konijnenren bivakkeren ook 2 kippen en die worden ook wel eens genomen, om het zo maar te zeggen. Het is erg vervelend voor ze omdat ze waarschijnlijk in een hok zitten en niet de kans krijgen om weg te kunnen lopen. Konijnen horen een flinke ren te hebben, waar we lekker kunnen graven en goldman maken. Wel met met gaas in de grond zodat ze niet weg kunnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie: Waar ze lekker kunnen graven en holen kunnen graven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hok scheiden of appart hok voor de ene maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing