Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn hondje is heel onzeker bij mij,help mij (en lees de uitleg aub!)

hoi allemaal,
mijn hondje is heel onzeker als ie bij mij in de buurt is.
Ik heb opgezocht op internet waarom hij bij mensen die thuis komen erop af rent en kwispelt en bij mij niet, hij is gewoon heel onzeker bij mij en bij anderen niet.
als ik bijv met hem in de polder wandel en als ik dan de riem afdoe, rent hij al gelijk terug naar huis, en hij doet dat ook als we samen zijn en er komt een hond aanlopen.
maar dat doet hij niet met zijn andere ´baasjes´ .
weet iemand hoe hij misschien niet meer zo onzeker wordt en kan je me daarvoor tips geven?
Alvast heel erg bedankt,
Eline.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Het zou kunnen zijn dat je niet erg consequent naar de hond toe bent, of dat wat je van de hond verwacht in ieder geval voor hem onduidelijk is.
Daar wordt een hond onzeker van; een hond wil graag aan de verwachtingen van zijn baasje voldoen en dat gaat niet als hij niet begrijpt wat er van hem wordt verwacht.
Ga eens met hem naar een puppycursus.
Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan ook zijn dat je zelf onzeker bent als er een andere hond aankomt en dat voelt een hond meteen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
straal zelfvertouwen uit, iets in jou maakt hem onzeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alhoewel honden niet met roedels werken, hebben honden zeer zeker wel duidelijkheid nodig. Wees duidelijk, en stel regels op. Des noods pak je de roedelregels, want dat zijn immers ook regels ;-)
Als een hond structuur en duidelijkheid heeft, is dat al stap 1 naar een goede band en geluk!

De tweede stap is om heel actief bezig te zijn met je hond. Dit hoeft niet per sé meer tijd in beslag te nemen. Wees onvoorspelbaar tijdens wandelingen, verstop je ergens en laat de hond je zoeken. Doe spelletjes, beloon voor goed gedrag!

Wat je hond ook vast enorm leuk gaat vinden is clickeren. Op Youtube is een geniale vrouw! Haar kanaal heet "Kikopup". Kan je heel veel van leren! Heel leuk om te kijken!

Straf zo min mogelijk, en als jullie straffen uitdelen dan moeten jullie dat even vaak doen. Misschien op een sport gaan met je hond? Treibbal, Behendigheid, Gehoorzaamheid, Flyball, speuren? Het kan allemaal! Gewoon leuk spelletjes met je hond doen! Belonen, clickeren, en duidelijkheid!

Mijn hond deed dit ook in de tijd dat ik nog in "roedel en dominantie" dacht. Maar sinds dat ik dat niet meer toepas, maar wel duidelijk ben(Ook veel met gebaren werken! Dat helpt ook!) komt hij kwispelend op me af, en verheugt hij zich op me!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak komt dit omdat jij dan zelf ook onzeker bent. Die onzekerheid voelt de hond en neemt hij over. Je moet proberen zeker te zijn en vooral ook consequent. Hem eerst goed vertrouwd met je aan de lijn laten lopen voordat je met hem los gaan lopen. Laat het vertrouwd met je worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is hij onzeker, omdat jij hem niet de leiding geeft die hij nodig heeft en de anderen wel.
Dan kan je dus gaan kijken, wat die anderen wel doen, wat jij niet doet.
Als leider moet je consequent en assertief zijn bijvoorbeeld.
Belangrijk ook is, dat hij leert met jou aan de riem te lopen en naar jou te luisteren.

Wat heel interessant en leerzaam is om naar te klijken: The Dogwhisperer Cesar Milan, zeer geregeld op National Geografic, maar in ieder geval is dat iedere vrijdagavond. Hij werkt met probleemhonden en hun baasjes, maar is ook zeer leerzaam op problemen te voorkomen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eline , ik denk dat je heeel lief voor je hondje bent .Maar omdat hij niet veel zelfvertrouwen heeft , vlucht hij voor alles waar hij bang voor is .Je moet thuis hem ook dingen verbieden . Dat doe je door luid NEE te roepen, zonder zijn naam te noemen. Want zijn naam is positief , en NEE is klinkt negatief voor hem . Met het verbieden ,laat je zien dat jij hoger in rang bent dan hij . Jij bent immers de sterkste .Hij zal bij gevaar dan ook naar jou toelopen . Je kan via contact bovenaan deze pagina, via email nog vragen aan mij stellen ,of de situatie toelichten. Ben benieuwd naar je ervaringen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn 2 mogelijkheden..
of de hond heeft maling aan je en doet wat ie wil doen wat je ook roept, of hij heeft een nare ervaring met jou wat het gedrag kan verklaren.

aangezien je hond niet blij is als je thuiskomt denk ik dat het het laatste is. probeer het diertje dus te paaien en geef het niet de kans om te ontsnappen van een bep situatie want dan kan het niet leren en laten zien dat het niet bang voor je hoeft te zijn.

wat vind het hondje lekker? geef dit als je thuis komt.
doe je dit een paar keer achter elkaar dan weet het hondje dat er bij jou thuiskomst ook een reden is om blij te zijn. vervolgens kan je het uitbouwen. geef het hondje eerst wat aandacht en geef dan wat lekkers.

gaat dit goed dan kan je spelen met het hondje en geef het dan wat lekkers. zo bouw je de tijd uit, maar weet het hondje dat er een beloning komt. heeft het meer vertrouwen in je dan ga je wandelen.

ga eens op een bankje zitten en geef het hondje wat lekkers. snapt het hondje dit dan bouw je ook dit uit. haal het hondje aan doe lekker spontaan en geef dan het lekkers. snap het hondje ook dit, bouw je het verder uit. ren eens een stukje aan de riem met het hondje en geef dan wat lekkers.

zo ervaart het hondje dus dat jij ook erg gezellig en leuk kan zijn. sommigen honden zijn heel gevoelig voor bv een harde luide of zwaardere stem. het kan zijn dat ie hier een keer van geschrokken is en deze negatieve ervaring met jou als persoon heeft geassocieerd. (de stem kwam tenslotte van jou met dit voorbeeld) jij bent dus niet leuk meer voor het hondje.

met wat paaien kan je de asociatie dus verleggen en het hondje leren dat jij erg gezellig en leuk bent.
verder let je natuurlijk op om een dergelijke ervaring te voorkomen.

it's al in the mind, ook bij honden :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing