Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je bij een kat zomaar zijn nagels laten verwijderen? Of is dit echt te zielig voor woorden?

Toegevoegd na 56 minuten:
Misschien aardig om te vermelden dat ik dit niet overweeg, maar wel iemand ken die dit heeft laten doen...Vandaar mijn vraag

Toegevoegd na 7 uur:
Mensen, lees aub dat ik dit NIET OVERWEEG! Ik was benieuwd naar jullie mening. Voor bombrieven wil ik best het adres van mijn kennis geven, maar stuur ze aub niet naar mij.... :-)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@wondernetje, bij de reacties onder een van de antwoorden schrijf je dat je een kennis hebt die dit heeft laten doen. Dit was hopelijk niet Nederland toch? Zoals sommigen hier ook aangeven, het is verboden in Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, mocht je weten dat een dierenarts in Nederland dit heeft gedaan, dan kun je dat het beste direct melden bij de dierenbescherming.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Wondernetje, aanvullend op wat SuzyQ zegt, ik zou zelfs overwegen de politie rechtstreeks in te schakelen. De dierenbescherming heeft vaak goede bedoelingen, maar weinig mogelijkheden is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Let wel, ik ben niet het type dat bombrieven verstuurd of zo hoor. Ik vind alleen dat als zoiets ongehoords gebeurd er wel actie ondernomen mag worden. Op de Engelstalige Wikipedia lees ik nu wel dat het inderdaad soms gebeurt op medisiche indicatie, bijvoorbeeld wegens tumoren of chronische ontstekingsprocessen. Dan nog is het meestal slechts bij de getroffen poot dat er ingegrepen wordt en laat men de rest zitten. Het kan natuurlijk zijn dat het bij je kennis om een medische noodzaak voor de kat bleek te gaan, maar als dat niet het geval is is er gewoon een (mogelijk) strafbaar feit gepleegd. Ik zeg mogelijk omdat ik nu lees dat dierenmishandeling niet apart strafbaar is gesteld, maar dat het wordt opgevat als vernieling van goederen. Het kan zijn dat ik verkeerde of achterhaalde informatie lees, maar laakbaar is het hoe dan ook natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is het al zeker een jaar of 30 geleden dat ze het heeft laten doen hoor. Dus of het nog steeds strafbaar is?? En bovendien leven de katten niet meer, en weet ik dat ze nooit meer katten zal nemen, dus ik ga absoluut geen actie ondernemen. Het was puur een vraag na een discussie die ik heb gevoerd. Niet meer en niet minder. Hoe dan ook, ik zal de vraag sluiten, want het wordt me een beetje te heftig zo. Sorry als ik teveel discussie heb gebracht..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Katten houden hun nagels ingetrokken totdat ze nodig zijn.
Het knippen van nagels van 'normale' katten is geen goed idee. Naast het feit dat het gewoon zielig is (omdat het niet 'normaal' is), haal je ook nog eens een zeer belangrijk communicatiemiddel weg. Door het krabben aan dingen, plaatsen ze 1) een visuele markering en 2) een geurmarkering door de voetzooltjes (die laten feromonen achter).

Door de visuele markering niet meer mogelijk te maken, kan de kat een andere manier gaan zoeken om te gaan markeren. Bijvoorbeeld plassen of poepen.

Bij een oudere kat, die soms de nagetljes niet meer helemaal kan intrekken omdat het banden- en pezenstelsel vd voet zwakker wordt, ka nje de uitstekende puntjes afknippen. Ook kalknagels kan je afknippen.
Bij Perzische langharigen, die een afwijkende groeivorm hebben, en katten die hun nagels niet meer verzorgen (bijv. door ziekte of ouderdom) kunnen de nagels ook geknipt worden.
Laat het het liefste wel door een trimmer of dierenarts doen (vaak 0 tot 5 euro).

Wat is de reden dat je de nagels wilt (laten) verwijderen?
- Krabben aan meubels: plaats meer krabattributen zoals krabpalen.
- Krabben aan mensen: waarom doet de kat het? Wie krabt hij?
- ...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is niet te zielig voor woorden maar te gemeen voor woorden.
Ik denk niet dat er een dierenarts bereid is om dit te doen.
Als je last hebt van die nagels, had je geen kat moeten nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een dierenarts kán dat (theoretisch) doen, maar waarom zou je dat willen doen? Een kat heeft zijn nagels nodig bij het klimmen, om zich te verdedigen, en om z'n geurtje af te zetten in zijn territorium
Als hij/zij een goede, lange krabpaal heeft (de kat moet zich, op z'n achtertenen staand, helemaal kunnen uitstrekken!!!) zal hij/zij dagelijks daar een paar keer per dag langsgaan.
Als je kat de meubelen of de muren "misbruikt", moet je hem opvoeden. Sommige katten hebben een hekel aan de plantenspuit, anderen vinden aluminiumfolie afschuwelijk, en mijne doet het alleen als mevrouw vindt dat ze NU aandacht moet krijgen - kijkt ze uit haar ooghoeken of ik wel reageer. Dat doe ik door haar staart te pakken, en dan begint het spelletje : zij doet een haal, ik doe een (echt héél zacht!!!) knijpje in haar staart (eigenlijk meer m'n vingers een beetje dichtdoen.....) Mevrouw en ik begrijpen elkaar, en omdat ze het alleen doet als ik thuis ben (als ze alleen is blijft ze overal af, ook de bloemenvazen) weten we precies wat we bedoelen.

Ik zou het mijn kat niet aan doen, tenzij je echt zulke zwaarwegende bezwaren hebt, dat het is : de nagels eruit, of de kat eruit. Maar dan nóg zal lang niet elke dierenarts het doen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het goed is, zal geen enkele dierenarts (in Nederland) het doen. Mocht je er ooit achter komen dat een dierenarts het wél doet, direct aangeven bij de autoriteiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat wist ik niet - is dit gelijk met het verbod op couperen geregeld? Goed, dat je het zegt, dankjewel!!!
Een kat heeft van nature scherpe nageltjes en scherpe tanden. Met z'n knipkiezen zou hij eigenlijk stukjes vlees die hij van z'n prooi af heeft gescheurd kapot'knippen' het is immers een carnivoor. De kat heeft zijn nageltjes niet voor niets gekregen, hij vangt hier z'n prooi mee, wat in de praktijk betekent dat hij met z'n scherpe klauwen vogeltjes en muisjes kan vastgrijpen. Sinds de mens de kat binnenshuis heeft gehaald, worden die nageltjes wel eens als vervelend ervaren. Banken worden als krabpaal gebruikt, de gordijnen gaan er met enige regelmaat aan en als een van de kinderen een 'tik' met zo'n klauwtje krijgt, dan kan dat nogal vervelend uitvallen. Mijn mening, als een kat niet binnen het gezin past vanwege z'n nagels, dan moet je kijken of je niet beter naar een ander alternatief kunt zoeken, maar nagels laten verwijderen is geen optie. Hij zou zich totaal ontredderd voelen, kan niet meer klauteren en klimmen. Katten rekken zich meerdere malen per dag uit en houden zich dan vast met hun klauwen. Je kunt bij sommige dierenartsen nagelhoesjes laten plaatsen, maar deze worden vaak verloren en horen natuurlijk niet bij zo'n beest. Knippen of vijlen heeft geen enkel nut. Dus misschien moet je toch maar eens goed overwegen of het echt een onoverkomelijk probleem is, anders is het voor de kat het meest menselijk om hem naar een goede kattenopvang te brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ontklauwen is in nederland verboden, en terecht.
niet alleen de nagels, maar ook het laatste kootje wordt verwijderd.
het is pure verminking.
ga eens lezen op amerikaanse kattenfora, wat een pijn en ellende het voor de kat oplevert.
beter spendeer je je geld dan aan een gedragstherapeut, die je handvatten kan geven hoe met ongewenst krabgedrag om te gaan.
(Lees meer...)
Rieneke1
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Het is inderdaad terecht verboden en om eerlijk te zijn weet ik niet waarom het in bijvoorbeeld Amerika wel gebruikelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even serieus...is het daar echt gebruikelijk? Idioot gewoon...ik heb ook wel eens ergens last van ,laat ik toch ook niet meteen alles weghalen..?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik heb mensen gesproken in Amerika die vonden het vrij normaal om dit te doen in verband met het meubilair en zo. Ik heb toen ook duidelijk gemaakt dat ik dit onbegrijpelijk vind.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je erop googlet, vind je hetzelfde beeld. Blijkbaar vindt men het daar volkomen normaal, het wordt vaak standaard gedaan als de kat toch al onder narcose is voor castratie...
Goh ik weet het niet. Eigenlijk hetzelfde dillema als het laten verwijderen van de voorste vingerkootjes van een lastige kleuter, ook al zo'n lastige beslissing. Kun je dat zomaar laten doen, of is het te zielig voor woorden? Ik kom er maar niet uit...

En dan nu terug naar de realiteit: normale mensen verminken hun huisdier niet op die manier, en wie het overweegt zou onmiddellijk een verbod moeten krijgen om welke dier dan ook te houden. Als een kat zelf niet in staat is zijn nagels bij te houden, kun je hem helpen door er zo af en toe een puntje af te knippen. (Als je weet wat je doet, anders laat je het doen.) Verder laat je de poten van je kat intact, net als de staart en oren van een hond (ook al zo'n barbaars gebruik om daarin te knippen) en de vingerkootjes van een lastige kleuter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vanzelfsprekend +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Precies +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Net als wat ik hierboven bij Rieneke zei. Natuurlijk is het niet iets wat je doet (laat doen), het is mijns inziens terecht verboden. Het verbaast me ronduit dat het in bijvoorbeeld Amerika (USA) wel kan en gebeurd. Er schijnt slechts heel af en toe een medische noodzaak voor te bestaan, maar dat zal in de orde van een op de zoveel miloen of meer katten zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jammer genoeg niet zoveel humor als je denkt: 'nagels verwijderen' houdt bij katten werkelijk in dat de voorste 'vingerkootjes' worden geamputeerd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@SuzyQ, inderdaad, dat is puur en simpel wat het zgn. declawing inhoudt. Dat is ook waarom ik absoluut niet begrijp waarom het hier lijkt alsof sommigen het in Nederland zelfs doen / laten doen, althans de suggestie wordt gewekt door de vraagsteller dat het gebeurt, omdat hij / zij iemand kent die het heeft laten doen.
ik doe het bij mijn kat ook niet omdat ik het zielig vind. nagels horen bij een kat, ze voelen zich veilig met hun nagels zoals wij met onze handen!! schaf een krappaal aan, en accepteer maar dat je een kat hebt, anders had je beter voor een hond kunnen kiezen? een kat heeft ook voordelen: je hoeft hem niet uit te laten, hij vraagt aleen maar 1x p/w een schone bak, elke gad brokken en water, en aandacht meer niet, dus een nadeeltje is gewoon die nagels. je moet in je huis gewoon rekening houden met wat je aanschaft (gordijnen, vloerbedekking, bank) en het klinkt mischien of ik juist mijn inrichting compleet aanpas voor mijn huisdier en dat is wel zo maar je hebt zoveel bankstellen met een grovere stof en ideale kattenkleur (grijs, daar zie je niet veel haren op en/of krassen) en je pakt i.p.v. vloerbedekking en kleden bijv. laminaat of een tegelvoer, en gordijnen kun je uitproberen maar je hebt tegenwoordig ook leuke vouwgordijnen, lamellen, luxaflex e.d. je kunt voor elk probleem wel een oplossing zoeken, als je maar wil. nagels knippen zou ik nooit doen, al hij jeuk heeft (is erg hoor) kan hij niet krabben, en afzetten bij een sprint enzo. ik vind dat zielig, al zouden er ongetwijfeld mensen zijn die dat wel laten doen. tip: zet de krappaal beneden in je woonkamer neer, en/of koop er desnoods nog een voor boven. je kat doet het niet uit zichzrlf, je moet het wel jong aanleren. een buitenkat heeft minder behoefte om binnen te gaan krabben omdat ze dan ook slijten aan de straatstenen. succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing