Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe leer je een hond af om tegen mensen op te springen?

Mijn hondje springt tegen mensen op. Hoe leer ik dat hem af? Want ik weet niet of veel mensen dat fijn vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mijn hond deed dat ook. Ik heb hem dat afgeleerd door elke keer als hij wou springen tegenhouden met mijn been en eventjes negeren. Even later gaf ik hem weer een aai over zijn bol.

In het begin begon hij alsnog te springen uit enthousiasme dat ik hem weer aandacht gaf, dan deed ik precies hetzelfde en negeerde hem weer.

Honden vinden het niet tof als ze genegeerd worden door hun baasje. Op een gegeven moment leggen ze de link wel van nou als ik spring dan wil mijn baasje niets van me weten en als ik de pootjes op de vloer hou is ze blij met mij. (Zo denkt het dier natuurlijk niet) Maar de principe gaat wel zo.

Ik heb er veel profeit van gehad want mijn hond springt nu niet meer en ook niet bij andere mensen. In het begin riep ik tegen mijn visite van als hij springt negeren die hap.

Het heeft mij ongeveer 2 maand gekost om ervan af te komen zonder cursus.

Maar een cursus is niet verkeerd om te doen. Als baasje leer je meer over hoe je met je hond om kan gaan en leer je wat zijn lichaamstaal inhoud en je huisdier nog beter zal begrijpen.

Veel succes!

Toegevoegd na 47 seconden:
Mensen vinden het vaak niet tof idd als de hond begint te springen. Even als toevoeging ..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ben je met de hond op cursus geweest? Hier leren ze altijd dat dat niet mag. En hoe je dat kan voorkomen. Weet niet hoe oud je hond is, maar zo'n cursus is altijd erg leuk en leerzaam ook voor andere trucjes e.d..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is een optie, om met de hond op cursus te gaan . maar als je dit niet wilt dan kan je het zelf gewoon doen ; als de hond begint te springen . roep je zo serieus mogelijk; af! (naam) . knip daar desnoods bij met de vingers . kijk serieus, zo dat de hond snapt dat het geen spel is, maar dat je het serieus meent . herhaal dit elke keer, en je zult zien dat hij het niet meer zal doen . (:

succes .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk het programma "The Dog Whisperer", daar kan je een boel van leren wat betreft je hond!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar gaan we weer...
Pups willen altijd tegen mensen opspringen om bij de mond te komen. Af te likken dus, zoals ze de bek van de teef aflikken en daardoor om voer bedelen. Laat je dit toe, dat opspringen in de puppytijd, dan is het leed al geschied.
Bij een pup moet je op de hurken gaan zitten en zorgen dat hij met vier poten op de grond blijft staan als je hem begroet.

Is de hond ouder, dan duidt het altijd op dominantie, net zo hoog willen als de ander. Als het jezelf overkomt, dan is er gebrek aan ontzag. Door je hand plat en afwijzend voor zijn neus te houden, voorkom je het opspringen. Gebeurt het toch, dan zal hij met je hand in aanraking komen en wel met zijn neus. Dat is voor de hond geen prettige ervaring. Een onprettige ervaring wordt na drie maal niet meer herhaald.

Springt de hond tegen anderen op, dan wordt dat vaak door de ander veroorzaakt. Veel mensen heffen de handen in de lucht als ze onverhoeds door een hond worden benaderd. Dat vraagt om opspringen. In die handen zou wel eens iets lekkers.....Vraag de ander hetzelfde te doen. Hand plat voor de snuit en een aanvaring met de neus forceren als hij opspringt.

Het veel gebruikte "laag" is na een aantal malen succes voor de hond een versleten commando. Bij herhaald succes na de kreet "laag", wil dit voor de hond zoveel zeggen als: spring maar! Je zult of geen commando, of een geheel nieuw commando moeten invoeren. Het enige wat ik doe is "platte hand" en een kort "nee". (Dit laatste bij vreemde honden die aanstalte maken, mijn eigen hond haalt het niet in zijn hoofd om tegen mij op te springen.)

Toegevoegd na 25 minuten:
Je kunt er van uit gaan, dat alle mensen het vervelend vinden. Ook al zeggen ze van niet.
(Lees meer...)
Ivana
13 jaar geleden
Op gevaar af dat mensen heel boos worden: een (voorzichtig) knietje helpt ook. Natuurlijk niet zo hard dat het echt pijn doet, maar wel zodanig dat de hond het onprettig vindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel, het moet geen succes meer worden voor hem om op te springen. Oefen met bekende mensen, en informeer ze van te voren, jullie komen elkaar "toevallig" tegen.
Wanneer de hond opspringt draait de bekende zich abrupt om en negeert de hond volledig. Dit doet hij élke keer als de hond opspringt, vervolgens, als de hond dit niet meer doet(Hij geeft op) dan aait hij de hond, of geeft hem een snoepje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Er zijn te veel honden die ook tegen ruggen opspringen. Het omdraaien werd altijd geadviseerd, maar helpt zeker niet in alle gevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een hond gezien die tegen iemand zijn rug opsprong! Serieus! Ik geloof je best, maar ik heb het nog nooit gezien.
Het is voor mij altijd onmogelijk om de honden te negeren. Zelf als ik thuis kom dan buk ik als eerste naar de 3 honden en die willen knuffelen en gedag zeggen. CesarMilans noemt het natuurlijk onverantwoord gedrag, ik weet het. De kleine (Cocker) heeft er nog wel eens een pootje van om recht op te gaan staan. Dan geef ik hem een klein knietje en duw hem weg. En zeg UH Binkie NIET doen. Dan weet hij gelijk dat het om hem gaan namelijk. Hij doet het ook amper meer alleen op uitnodiging. Als je maar meent wat je zegt tegen hem en de baas bent. Jij bepaald wat er gebeurd. En anders idd een cursusje volgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze hond doet het ook maar een goeie tip zal zijn als de hond teken iemand aanspringt een standje te geven en zo maar door gaan of als dat niet werkt stuur je hem naar de mat als hij/zij springt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben dat ook gehad. We hebben een hond gekregen toen hij twee was. Het is een hond van ca 50kg en ik ben 60kg dus je kan je indenken dat het geen optie was dat springen. Je rug toekeren en weg lopen (en het ongewenste gedrag negeren) als hij/zij het doet.

Dit leer je ook op de cursus als het goed is. Gewenst gedrag belonen en ongewenst gedrag negeren (het is niet standaard goed en fout gedrag trouwens). Het lijkt een tijd te duren maar het heeft effect en je houdt er veel meer plezier in dan corrigeren (wat een hond vaak niet echt begrijpt). Succes en veel plezier van je hond!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding