Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wanneer spreekt men van verwaarlozing van honden of nalatigheid van honden?

mijn schoonouders hebben 3 honden: 1 ras echte groenendaeler en 2 gekruiste chihuahua's. de honden worden volgens mij verwaarloosd, het enigste wat de baasjes wel doen zijn de honden eten geven, de honden krijgen geen aandacht, geen liefde, worden niet uitgelaten. ook zitten de 2 chihuahua's apart van de groenendaeler terwijl ze allen zeer sociaal zijn en zeer goed overeen komen. de chihuahua's zitten overdag in een soort ren gemaakt van kippenhaas van ongeveer 3m² , s'avond zitten ze in de garage waar ze letterlijk tussen hun eigen uitwerpselen leven, terwijl daar ook nog een kind van 3 jaar rond loopt! de groenendaeler zit constant alleen in de tuin en heeft een bouwvallig tuinhuis als zijn kotje, hij leeft er letterlijk tussen de muizennesten, dit baard mij zorgen voor mogelijke ziekten! de groenendaeler heeft een afgrijselijke adem (rottende vislucht), gebarsten tanden, eet sinds kort ook ZEER voorzichtig. de enige liefde en aandacht dat hij krijgt is wanneer ik en mijn vriend hem ophalen. we vragen al zeer lang om met de hond eens een check up te doen bij de dierenarts maar dat gebeurt al 2 jaar niet meer, de hond is zeker al 3 jaar niet meer gewassen geweest, en van vachtverzorging komt er ook bijna niets in huis, hij heeft letterlijk dreadlocks achter zijn oren en aan zijn achterwerk. kan ik hier iets aan doen? wat kan ik ondernemen. ik vind het zo jammer voor de hond want hij is onze beste vriend en is een voorbeeld voor vele honden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Geen idee of dit strafbaar is, maar voor die honden is het niet prettig! Bel eens met de dierenarts, waarschijnlijk kan hij/zij je verder helpen. Probeer ook eens (of laat je vriend) met je (schoon)ouders praten, misschien werkt dat al?

Succes, laat je even weten hoe het gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit gewoon niet gezond en normaal niet voor de honden maar zekers niet voor het kind.
ik zal sowieso naar een maatschappelijke werkster gaan deze kan je de info geven naar welke instanties t beste zijn voor deze dingen .
word het kind niet goed gevoed en geen fatsoenlijke kleren gegeven en in zon gebied wonen is de optie om naar een soort bureau jeugdzorg te gaan hier zit wel veel haken en ogen gaan liever eerst naar maatschappelijke werkster .voor de honden kan je bij de gemeente terecht? of dierenbescherming bellen.
let wel op als hun er achter komen dat jij de oorzaak bent voor mensen over de vloer komen instanties kan t wel zijn dat jij niet meer welkom bent?
t zijn ook je schoonouders zei je dus hoe denkt je partner er over?

Toegevoegd na 1 uur:
hallo mensen ok t is kl**te voor de honden(daar moet ook wat aangedaan worden maar iedereen heeft t alleen over de honden
maar leest niemand dat er ook een kind in t spel is?????

WHAT ABOUT THE KID???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang een hond te eten en te drinken krijgt en onderdak heeft is er wettelijk geen sprake van mishandeling. de wet schiet hier zwaar tekort. van nalatigheid kan er wel sprake zijn maar dit moet persoonlijk worden vastgesteld.

wat je kan doen is foto's maken van de situatie. zelf kan de met de foto's een klacht indienen bij de dierenbescherming. ik wil het ook wel voor je doen maar dan gaan ze rechtstreeks naar een districtsinspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming.
er kan namelijk wel worden gekeken of het welzijn van een dier mogelijk in gevaar is door de situatie, maar hiervoor zal een huisbezoekje nodig zijn (onaangekondigd uiteraard!) de vachtverzorging en het de mogelijkheid om zich voldoende te kunnen bewegen, op de hygiëne te letten etc kan wel onderstreept worden. het is niet zo dat de LID helemaal niets kan betekenen voor de dieren, maar strafbare feiten worden er in beginsel niet gepleegd.

als je bang bent voor een loyaliteitsconflict is het misschien handiger om anoniem melding te doen.
mocht ik wat voor je kunnen betekenen hoor ik het graag, stuur dan gerust een PBtje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastige kwestie!
Je wilt je schoonouders denk ik niet zomaar beschuldigen van verwaarlozing. Wat je hier beschrijft, komt op mij wel over als verwaarlozing. Honden hebben ruimte nodig, en tussen de eigen uitwerpselen leven kan vele ziektes veroorzaken.
Ook de klitten die de hond heeft zijn een teken van verwaarlozing, klitten gaan na verloop van tijd pijn doen.
Nalatigheid in veterinaire zorg is ook een vorm van verwaarlozing, dus de hond zou eigenlijk naar de dierenarts moeten.
Je kunt proberen nogmaals met je schoonouders te praten. Of misschien is dat een goede taak voor je man/vrouw. Het zijn tenslotte zijn ouders. Je kunt daarbij aangeven dat je je zorgen maakt om de dieren, omdat je zoveel om ze geeft, precies zoals je hier verwoordt. Misschien hebben je schoonouders helemaal niet door dat het niet goed is hoe ze nu met de honden omgaan!
Als de zaak echt escaleert, kun je ook nog contact op nemen met de dierenbescherming om een melding te doen.
Op de ssite hieronder staat nog wat informatie over verwaarlozing, en het meldnummer van de dierenbescherming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nalatigheid van honden bestaat niet. Je kunt van een hond niet zeggen dat hij nalatig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeetje wat een verhaal! dit is zeker weten een verwaarlozing!!! waarschuw de dierenbescherming/dierenambulance. het klinkt naar en vervelend maar het is t beste voor de honden! je kan als je wilt een van de honden adopteren of laat ze allemaal in een ander huis plaatsen. ze moeten daar sowieso weg... het is niet goed voor hen...

suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing