Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bij de dierenarts hebben we voor onze 20 jarige kat kattenvoer gekocht.......

kattenvoer van Hill's. Hill's prescription diet voer. Duur! Maar ja, je hebt alles over voor je beestje toch? Maar ik denk dat dit voer wat uitsluitend door dierenartsen verkocht wordt, die arme dierenartsen moeten toch ook hun brood verdienen, misschien wel anders van samenstelling is maar niet zo achterlijk duur hoeft te zijn. 165 gram dierenvoeding voor 2,25 euro vind ik nogal dol. Is dit voer zo bijzonder? Laten we ons als dierenliefhebbers bij de portemonnee nemen? Of is dit voer werkelijk zo bijzonder? Ik weet het niet? U?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als dierenartsassistente weet ik dat de winstpercentages die we als verkoper op het voer hebben, helemaal niet zo hoog zijn. De verkoopprijzen worden trouwens ook door de fabrikant bepaald.
Het voer is o.a. zo duur omdat er ontzettend veel onderzoek aan vooraf is gegaan, voordat het geproduceerd kan worden. En er wordt blijvend veel onderzoek gedaan om de best mogelijke voeding te kunnen bieden. De voeders die bij de dierenarts worden aangeboden zijn precies afgestemd op de medische toestand van een dier. Net als bij mensen is ook bij dieren de voeding van belang bij bepaalde medische problemen. Wij krijgen ook een dieet voorgeschreven van de huisarts als we bijvoorbeeld suikerziekte of hartproblemen hebben.
Voedingsbehoeftes veranderen daarnaast met de levensfase, vandaar verschillende voeders voor jonge dieren, gesteriliseerde dieren, senioren. Gesteriliseerde dieren worden bijvoorbeeld sneller dik, omdat ze een lagere energiebehoefte krijgen door het wegvallen van de hormonen.
Veel mensen vergeten dat wij ons eetpatroon ook in ons leven steeds aanpassen aan onze leeftijd, behoefte en gezondheidstoestand. Een hond of kat kan die beslissing niet voor zichzelf nemen, dus is het als eigenaar van groot belang ons huisdier de juiste voeding voor te zetten.

Voer van de dierenarts is duurder, maar niet zoveel als men wel denkt. Je kan het niet zomaar per kiloprijs vergelijken met voer uit de supermarkt. De hoeveelheid die per dag gegeven moet worden verschilt namelijk sterk. Van de supermarktvoeders moet veel meer gegeven worden omdat er veel meer overbodige stoffen inzitten. Het erin verwerkte vlees is bovendien van slechtere kwaliteit. in supermarktvoeders zitten veel vulstoffen en overbodige geur- en smaakstoffen. Die drie-kleuren brokjes worden ergens mee gekleurd, totaal overbodig, want een hond of kat zal de kleur een worst wezen.
Een van de grote veroorzakers van de vele blaasgruisproblemen bij katten zijn de supermarktvoeders. Blaasgruis wordt grotendeels door voeding veroorzaakt en zien we bijna niet bij dieren die al op premiumvoeding stonden.

Maar nummer 1 waarom dierenartsvoer zo duur is: RESEARCH. Zonder de juiste research bestond het niet.

En of het zoveel beter is? Als ik honden met artrose na een paar maanden op mobilityvoer weer kwiek zie lopen, als ik stresskatten op Calm dieet hun rust zie hervinden, als ik de nierwaardes van een nierpatient zie normaliseren op het juiste dieet, als ik suikerpatienten zie die op een gegeven moment zonder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Jaren geleden had ik een kat die niets anders meer wilde en die daar ook jaren baat bij heeft gehad. Was het geld dubbel en dwars waard
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het extra bijzonder is. ZIe het als je bijvoorbeeld naar de kapper gaat. Daar hebben ze duur spul qua haarlak endergelijke. Maar in de winkel zijn ze minstens evengoed hoor.

Hun proberen mensen te laten denken dat het bijzonder is. Zodat ze extra kunnen verdienen.
Zo gaat het meestal met ''eigen merk'' producten bij speciale winkels en dergelijke.

De dokter heeft toch ook allemaal speciale en vooral dure producten die je er kunt kopen?? tenminste bij mijn dokter kun je vanalles kopen, terwijl je dat bij de drogist veel goedkoper kan kopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is onder kattenliefhebber altijd een doorgaande discussie over het beste voer. En ik ken zelf geen een dierenarts die niet vroeg of laat over speciaal voer gaat praten. In sommige gevallen zullen die dierenartsen wel gelijk hebben. Maar een gezonde kat gedijt wat mij betreft prima op gewoon en goedkoop voer.
Wat ik inmiddels wel weet, met dank aan o.a. de consumentenbond, is dat alle diervoeding moet voldoen aan wettelijk vastgestelde richtlijnen, echt slechte diervoeding bestaat dus eigenlijk niet.
Mijn katten eten al jaren de bijna-goedkoopste-brokken die je maar kunt vinden en ze verkeren in topconditie.
Ik laat die dierenartsen kletsen en loop gewoon door naar de supermarkt, alwaar de kattenbrokjes zo'n 13 cent per dag per kat kosten in plaats van 80 cent per kat per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit voer is idd van zeer hoge kwaliteit.

het goedkope voer, zelf kittekat en felix en de bekendere merken bevatten heel veel kunstmatige stofjes en toevoegingen. onderling lijkt er heel weinig verschil in te zitten maar voor de kat kan dit heel uitmaken.

helemaal als het om dieetvoer gaat is dit in de prijs te merken. toch zijn er andere merken via dierenartsen te verkrijgen maar dit verschilt van DA tot DA.

misschien kan de onderstaande link u wat verder helpen, maar in de winkel verkopen ze dergelijk voer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ene kat heeft blaasgruisvoer (Hills C/D, dus voer dat struviet moet voorkomen). Het is per gewicht duurder dan supermarktvoer, maar hij eet er duidelijk minder van. Soms snoept hij ineens weer mee uit het bakje 'gewoon' voer van zijn zusje, en dat eet hij duidelijk meer.
En ja, toen hij net last van zijn blaas had, heeft hij een week alleen natvoer gehad met een speciale samenstelling, dat razend duur was. Maar hij had er wel baat bij gelukkig.
Dit soort voer vind je ook niet in de dierenwinkel, medpets.nl verkoopt het wel maar dan moet je wel doorgeven wie je dierenarts is, zodat dat als 'recept' kan tellen, anders mogen ze het niet leveren (en inderdaad, kijk even of het daar misschien scheelt, houd wel rekening met verzendkosten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft heel veel te maken met de kwaliteit en de voedingswaarde... Die is bij dierenartsvoeding gewoon veel beter dan bij voeding uit de dierenwinkel... Voeding uit de supermarkt is gewoon troep. Onderling verschillen de prijzen altijd wel een beetje, maar niet gigantisch veel... Aangezien je minder hoeft te geven is het uiteindelijk niet veel duurder... Maar je kat krijgt wel betere stoffen binnen waardoor ziektes op latere leeftijd voorkomen kunnen worden... En als je echt het beste wilt voor je diertje dan doe je dat gewoon...

Trouwens veel dierenartsen zijn overgestapt naar royal canin ipv hills omdat dit iets goedkoper is... Je zou dit merk van de dierenarts ook eens kunnen proberen... Uit jouw vraag word me niet duidelijk of het om een specifiek dieetvoer gaat of niet, want als je daarvan een ander merk zou willen proberen dan moet je altijd eerst even overleggen met de DA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allereerst heb je premiumvoer en supermarktvoer.
goed premiumvoer komt qua prijs aardig in de richting van dieetvoer van de dierenarts.
het is duur ja, maar omdat er minder vulmiddelen inzitten, heeft de kat er veel minder van nodig.
ook de hoeveelheid ontlasting is veel minder dan bij supermarktvoer.
verder zit er minder chemische troep in, zoals geur- kleur- en smaakstoffen.

dieetvoer van de dierenarts is weer een ander verhaal.
dit voer wordt gegeven om een kwaal te bestrijden; je geeft het dus niet alleen als voer, maar ook als medicatie.
duur of niet, ik zou dit zonder morren aan mijn kat geven, en zeker niet gaan experimenteren.
jouw kat van 20 leeft al in geleende tijd, geef hem dus het voer wat de dierenarts heeft voorgeschreven.

zelf heb ik trouwens erg goede ervaringen met dieetvoer van de dierenarts.
heb het gegeven bij blaasgruis en bij steeds terugkerende darmontstekingen, en mijn katten hebben er veel baat bij gehad.
Rieneke1
14 jaar geleden
Het moederbedrijf van Hill's is Colgate / Palmolive Cy. Nou dan weet je echt wel wat van kattenvoer ! De analyses van dierenvoer lijken allemaal op elkaar. In een zit iets meer dit en in het andere iets meer dat . Het bindmiddel waarmee het aan elkaar kleeft zal elkaar ook niet veel ontlopen . de bijlage geeft 'n beperkt overzicht van 'n paar bekende merken . Lidl en Aldi zijn in het verleden getest en kwamen er als beste of bijna beste uit.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik heb 'n vriendje (dierenarts) gebeld , er mag bij oudere katten en honden GEEN zout inzitten, en bij nierproblemen(gruis) ook wat minder eiwitten .Dat zout geldt trouwens ook voor jeugdige katten en honden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing