Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan je een hond het beste voeren ipv hondenbrokken

Het hondje van mijn moeder is 4kg te zwaar. Ze is al jaren bezig om het beestje te laten afvallen. Heeft al diverse merken dieet/light voer geprobeerd en het hondje staat onder controle van de dierenarts.
Toch valt het maar niet af.
Momenteel krijgt het beestje nog maar 60gr brokken per dag (dieetvoer) en daarbij sperciebonen. Een hondje van haar grote mag ongeveer 125gr per dag hebben. Ze krijgt dus niet eens de helft.

Ze krijgt als extra alleen zo onderhand een brokje van haar eigen dieet voer en mijn moeder loopt per dag ongeveer 2,5 uur met haar.

Volgens de dierenarts is het onmogelijk dat het een schildklier afwijking is en mijn moeder krijgt steeds te horen, je voert gewoon te veel. Nu kwamen we op het idee om gewoon eens gedeeltelijk of helemaal te stoppen met het geven van hondenbrokken en het eens te proberen met vlees (bv. hart) en groenten (de groenten dan zonder zout gekookt etc, dus speciaal voor het hondje) of wat brood.

Wie heeft ervaring met dit soort voer of weet goede sites waar je informatie vandaan kan halen.

Het hondje is een zwervertje uit Spanje en heeft 1 jaar lang van de straat gegeten. Ze heeft een tijdje in de opvang gezeten en at daar met de pot mee. Pas in Nederland kreeg ze brokken en begon ze zo vreselijk aan te komen. Ze is inmiddels 8 jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

ik denk dat het een goed idee is , in ieder geval deels, over te gaan op vers voer.
als je kompleet vers voer gaat geven, hoef je verder geen verhoudingen uit te rekenen.
goede stites om je in te lezen zijn voernatuurlijk en barfplaats.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het lijkt mij dat de hond gewoon veel en veel meer moet bewegen. Dan maakt het niet uit wat voor soort brokken de hond eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb van een dierenarts gehoord dat je alleen spersieboontjes moet geven.
het vult goed, dus geen honger, en kan verder ook geen kwaad

Toegevoegd na 1 minuut:
ow sorry ik lees nu dat hij die boonthes al krijgt
13 jaar geleden
Je hondje is blijkbaar gewend aan ander eten. Musschien moet je overwegen haar alleen mensen eten te geven en geen vette troep.

Je hondje is ook al wat aan de oude kant en dat ze dan dikker worden hoort er wel een beetje bij.

Maar het belangrijkste is: je moet haar meer laten rennen. Lopen alleen is niet goed genoeg? Houd ze ervan achter een bal aan te rennen?Smijten die bal en dat iedere dag, meerdere malen.
Houd ze van zwemmen? Gooi de bal in de plomp. Dit zijn allemaal dingen waar je hond van zal afvallen.

Maar als je dit soort dingen doet, moet ze wel meer eten. En zoals ik al zei, geef haar maar weer mensen eten. Honden kunnen ook teren op rijst met bonen.

Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja rijst is ook super goed voor een hond dus dat zou je ook nog kunnen geven light voer krijgen ze alleen maar meer trek van. Geef hem gewoon boontjes en rijst en 's avonds miss wat vlees er bij. (pens) prima maaltijz ik zou van de light af gaan en gezonde dingen geven net zoals wij dat ook nodig hebben.En wat al benoemd was meer rennen of zwemmen. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbij zijn de tijden dat honden de resten werden voorgezet, of dat ze zelf hun kostje bij elkaar moesten zien te scharrelen. Vandaag de dag geven honden eigenaren hen van alles, variërend van een steak tot standaard honden voedsel, aangevuld met botten, hondenkoekjes, en wat dies meer zij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het ècht zo is, dat de hond voldoende beweging krijgt en al jaren weinig eet (ook geen tussendoortjes), dan zou ze dus inmiddels flink afgevallen moeten zijn.
Een goed onderzoek door de dierenarts lijkt mij dus zeer gewenst.
Ik zou naar een andere dierenarts gaan en een tweede mening vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Magere Yoghurt vult de maag, je kunt ook overstappen op carnibest light

Deze voeding is zeer geschikt om honden met overgewicht te doen laten afvallen en werkt tevens preventief tegen vetzucht bij gecastreerde honden en/of oudere minder aktieve honden.

Bevat: Vers rundvlees, een groot deel verse fijngemalen groenten, koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen.

Het is biologisch en geschikt voor menselijk consumptie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond is een vleeseter, daar doen ze het ook het beste op. Je kunt tegenwoordig prima compleet vlees kopen, speciaal voor honden. Daar zitten dan ook al de (natuurlijke!) toevoegingen in, waar een hondenlijf behoefte aan heeft.
Commerciële hondenbrokken (óók de duurdere merken), bevatten niet alleen veel te veel granen, maar meestal ook veel -zeer ongewenste- chemische toevoegingen en/of bijproducten.

Je kunt eventueel ook kiezen voor afwisseling; drie keer per week brokken, vier keer vlees.

Een hond moet uiteraard ook wel voldoende lichaambeweging hebben, anders gaat z'n conditie niet alleen achteruit, maar zonder voldoende lichaambeweging komt hij ook in gewicht aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing