Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de beste/fijnste bodembedekking voor een konijn?

Zoals in een eerdere vraag al aangegeven hoop ik dit voorjaar een tweetal konijntjes te mogen verwelkomen.

Het worden buitenkonijntjes, het (4-seizoenen) hok heb ik al, maar nu ben ik in een discussie verwikkeld met wat de beste bodembedekking is voor een konijn.

Vroeger had ik altijd stro en ik had het idee dat het konijn dat erg prettig vond. Mijn discussiepartner zweert bij houtvezel.
Wat is beter/fijner voor een konijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een laagje beukensnippers en daaroverheen een laagje fijne stro.

Beukensnippers nemen heel veel vocht en geur op.
Het laagje fijne stro zorgt voor een comfortabel gevoel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een voordeel van beukensnippers is dat het stofvrij is, dus beter voor de luchtwegen van knaagdieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zaagsel lijkt mij, omdat dat minder prikt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb bij mijn konijn zaagsel en stro gemengd als bodem dat raadde de dierenwinkel mij aan bij de koop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker een laag gemalen boomschors er in, dit neemt geen vocht op en is zeer isolerend.
Ik heb het bij de kippen, in de voliere, zelfs bij de varkens.
Wel is het zo, dat het na verloop van een paar jaar het gaat verteren, dan alles er even uit, lekker door je tuingrond heen werken en dan nieuw er weer in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben ook een buitenkonijnenhok. Het slaapgedeelte hebben we een klein bodempje van houtvezel in het hok. Verder veel (heeeeel veel stro). We merken dat ze daar veel gebruik van maken en in het nachthok echt een soort nest maken/bouwen van vacht en stro. Bovendien is houtvezel (zeker in de winter) natuurlijk helemaal niet handig om de konijntjes warm te houden.

Het antwoord zou wat mij betreft dus zijn: gebruik beiden!

Wat je ook niet moet vergeten is hooi. Onze dierenarts zegt altijd: een konijn is geen kat, een konijn is een paard. Hij bedoelt dus dat de hoofdmoot van het voedsel geen brokjes moet zijn, maar hooi. Dit is essentieel voor de spijsvertering. Je merkt het zeker ook aan de keutels als ze te weinig hooi krijgen. Elke dag dus overvloedig hooi geven en wat bijvoeren (ongeveer een handje voer per konijn per dag en/of wat vers eten (niet te nat!)).

Veel plezier met je konijnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden vroeger altijd konijnen.
En we gebruikten altijd stro.
Een konijn is daar op een of andere manier gek op.
Het beste is roggestro.
Dit gebruikten we vroeger ook altijd bij de biggen.
Het neemt veel vocht op.
Ook als er vroeger stro tussen de aarbeien gelegd werd,was het altijd roggestro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stro met op de bodem oude kranten.
dat neemt de urine op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing