Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een goudvis ziek als hij op z'n kop zwemt?

Mijn goudvis zwemt ondersteboven! Toen ik vanmiddag thuis kwam uit school hing hij daar gewoon een beetje op z'n kop te hangen en toen ik tegen het glas tikte begon hij te zwemmen maar wel ondersteboven! Ik zit nu al een kwartier naar hem te kijken, hij zwemt steeds eerst goed om, dan gaat hij de bodem "stofzuigen" en dan gaat hij ineens ondersteboven zwemmen een hele tijd, totdat ik weer tegen het glas tik! Hij zit met een andere vis in een aquarium met een pomp en een filter en plantjes maar het aquarium is best wel vies... En de vis is ook al best wel oud, bijna twee jaar. Is hij ziek? Gaat hij dood? Wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Of hij dood gaat weet ik niet, maar ik denk dat hij zich niet helemaal lekker voelt.
Vooral omdat hij het eerst niet gedaan heeft.
Hij weet iig hoe die nog normaal moet zwemmen, aangezien hij reageerd op jou getik.
Wacht het gewoon af, misschien heeft hij wel een manier van zwemmen uitgevonden dat hij fijner vind hihi.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik las net op een forum (zie bron) dat het waarschijnlijk toch betekend dat hij doodgaat! Zag de info net pas. Sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij hoeft helemaal niet dood te gaan!

Een Britse kroegbaas Liam Matthews kocht een vis vier jaar geleden. De eerste zes maanden zwom Aussie nog rechtop, maar daarna kantelde hij 180 graden.

Het is nog altijd een raadsel waarom de vis voor de verandering heeft gekozen.
"Hij is kerngezond. Ik denk dat hij het gewoon leuk vindt om de wereld vanuit een ander perspectief te zien", aldus Matthews.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft het dier iets met zijn zwemblaas. Als er teveel lucht in blijft hangen, zwemt hij op zijn kop. Heb je de vis er misschien te lang uit gehad? Als je hem er te lang hebt uit gehaald kan er iets met zijn zwemblaas gebeuren waardoor hij dus op de kop zwemt.

Of misschien de zwemblaas kan geinfecteerd zijn door de zwemblaasinfectie. Dat is meestal fataal als ze al langere tijd verticaal zwemmen.

Zwemblaasinfectie is een bacteriële infectie die de zwemblaas, welke normaal gesproken gevuld is met gas, nu volledig gevuld is met vocht en bovendien sterk uitgerekt.

Oplossing:

Leg hem op de linkerkant (dus de rechtse zijde naar jou toe). Net achter de kieuwen even met een (verwarmde naald, bijvoorbeeld in het gas) doorprikken. De overtollige lucht gaat weg en hij zwemt weer als van ouds.

Ik zet er een afbeelding bij van de goudvis van binnen. Bij nummer 5 is de zwemblaas te zien. Dit is waar je het moet doorprikken, niet dwars door de vis natuurlijk. Maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.

Maar een aanrader is om naar de dierenarts te gaan, maar ik zal gewoon een nieuwe goudvis kopen als je eigen methode, dus het doorprikken niet lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk doet de zwemblaas het niet goed meer.
Dan kan het inderdaad zijn, dat-ie dood gaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwemblaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe groot is het aquarium waar ie inzit/hoeveel liter water zit er in het aquarium?

2 jaar is voor een goudvis namelijk helemaal niet oud, ze kunnen bij een goede verzorging 20 tot 40 jaar oud worden.
Maar helaas sterven goudvissen met massa's op enorm jonge leeftijd, omdat mensen ze houden in een kleine vissenkom waar ze langzaam stikken omdat ze niet genoeg zuurstof krijgen. Pure dierenmishandeling...

Je hebt het over een aquarium, dus dat is al een goed begin, maar hoe groot is ie?
Een volwassen goudvis heeft, als ie niet in een vijver zit, minstens een aquarium nodig van 250 liter of meer, wat neerkomt op bijvoorbeeld 100x50x50 centimeter. Als je een veel kleiner aquarium hebt, kan dat de oorzaak zijn. Ze worden dan namelijk heel snel te vies en te warm.

Je moet in ieder geval snel zorgen voor schoon water met de juiste temperatuur, en een groter aquarium gaan kopen als deze te klein is. Extra waterplanten erin doen, helpt mogelijk ook.

Er is een kans dat je vis niet meer te redden is, maar je moet het in ieder geval even heel snel gaan proberen.
En als hij/zij het niet redt, moet je in ieder geval zorgen dat die andere vis goede omstandigheden krijgt. Naast genoeg, schoon water, hebben goudvissen ook behoefte aan gezelschap (het zijn groepsdieren), ruimte om veel te kunnen zwemmen, en een interessante bodem waar ze in kunnen wroeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
best wel vies.... schoonmaken dus lijkt mij. als je dieren hebt moet je er voor zorgen, ook als het 'maar' een vis is.

je vis is niet oud, ze kunnen veel en veel ouder worden.

ik weet niet welk voer je hem geeft? goudvissen (vooral sluierstaarten) geen drijvend voer geven want hiermee krijgen ze teveel lucht binnen en gaan ze drijven.

vissen die ziek zijn en ongeveer aan het eind van hun latijn zijn kunnen ook op hun kop gaan drijven.

wat je vis mankeert (ziekte of aandoening aan zwemblaas) is vanachter een schermpje niet te zeggen, dus ook niet wat er bij je vis zal helpen om hem normaal te laten zwemmen.

het is wel een feit dat ie zich niet prettig voelt.

beterschap met je visje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat hij ziek is, maar ik zou wel je aquarium verschonen dat kan ook wel helpen. Trouwens een vis van twee jaar oud? Ik heb een ballon Molly en die is al 6 jaar. Heeft alles al mee gemaakt. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik er van weet is dat hij beginnend is om dood te gaan, ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing