Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben dieren ook last van fobieën?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Rieneke1
13 jaar geleden
mijn katten hebben een stofzuigerfobie ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een fobie is een irrationele angst voor een voorwerp of situaties. Honden ontwikkelen irrationele angsten, bijvoorbeeld voor dierenartsen, maar ook voor onweer, mannen met hoeden of paraplu’s. Honden kunnen ook angstig worden als hun eigenaar bijvoorbeeld de kamer verlaat. Maar of dat een fobie is?

Honden vooral, zijn vaak zo vermenselijkt dat ze wel angststoornissen kunnen hebben ontwikkeld.
Niet alle angststoornissen worden fobieën genoemd. Als angst niet voor bepaalde zaken of situaties is, spreken we niet van een fobie, maar van een paniekstoornis of van gegeneraliseerde angst.

Een dier zal bijv. niet snel smetvrees hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M.i. een perfect antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bron?

Andere antwoorden (2)

Dieren kunnen last hebben van angsten.
Of je dat een fobie kunt noemen, dat weet ik niet. Om als mens de diagnose "fobie" te krijgen moet je door de psychische molen.
Maar dieren kunnen zeker heftige diepe angsten hebben. Ik weet dat dit bij honden en papegaaien voorkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kun je plz een voorbeeld noemen bij papegaaien??? (mijn papegaai gedraagt zich de laatste tijd vaag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je wat meer vertellen over zijn vage gedrag?
Wat is trouwens plz?
Ik denk dat je -misschien los van specifieke karaktertrekken / gaven die door de natuur gegeven zijn- bij dieren eerder spreekt van conditioneren dan van fobieën.
Vluchtgedrag of een aanvalshouding kiezen bij mogelijk gevaar is een natuurlijke reactie, gebaseerd of levensbehoud / drang tot overleven.
Een ervaring gekoppeld aan een negatieve of positieve beleving, zal een positieve of negatieve reactie tot gevolg hebben. Zo bezien is het veelal 'aangeleerd' gedrag, gebaseerd op belonen of 'bestraffen' of een positieve of negatieve associatie.
Waarom is de ene hond b.v. bang voor vuurwerk en de andere niet?
O.a Pavlov had daar interessante theorieën over (zie ook de link)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding