Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe erg is het als mijn kat word gestoken door een hommel, bij, wesp?

Mijn kat zit al de hele dag in de tuin te jagen op hommels, bijen en wespen...

Net ving hij een hele grote hommel uit de lucht en wou die hem opeten... Ik heb een schoen naar mijn kat gegooit (om af te schrikken, want ik was bang dat hij hem zou steken.) Uiteindelijk had hij hem nog te pakken, maar hij is niet gestoken...

Is dit heel erg gevaarlijk voor mijn kat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gevaarlijk? Bijna niet. Ik denk dat het gevaarlijkste scenario denkbaar de volgende is: kat vangt wesp of bij en slikt deze in en word geprikt in zijn keel. De zwelling zou stikken kunnen veroorzaken. Maar die kans is wel heel, heel erg klein.
Zelf heb ik twee katten die toen ze klein waren overal achteraan zaten. Inmiddels zijn ze wat ouder en gaan nog steeds achter vliegen e.d. aan maar hommels, bijen en wespen laten ze met rust. Daar is eigenlijk maar 1 verklaring voor, ze zijn hoogstwaarschijnlijk een keer geprikt. Dat is op dat moment zelf onopgemerkt gebleven, zoveel schade heeft het dus niet opgeleverd maar ze hebben er wel een blijvende les uit geleerd.
Maak je dus geen zorgen, misschien word je kat een keer geprikt maar dat is dan waarschijnlijk gelijk de laatste keer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh fijn om te horen, want ik schrok me echt kapot toestraks! (ben zelf heeeel erg bang voor die beesten)

Andere antwoorden (3)

Je kunt je voorstellen dat als de kat in de keel gestoken word en dit gaat zwellen dat je een ritje naar de dierenarts hebt. Verder als kat gestoken word let op reactie als gaat zwellen kan allergische reactie zijn en dan ligt het aan de plaats en de last. Raadpleeg in zo een geval wel even de dierenarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan: is je kat allergisch voor het gif en waar wordt ze gestoken. Als ze in de keel wordt gestoken of in de tong en het zwelt op vanbinnen: meteen naar de dierenarts. Ook als ze allergisch is.
Mijn hond jaagt ook en het is vaak raak... ik ben tot nu toe slechts 1x in zijn bijna 12 levensjaren met spoed naar de dierenarts gemoeten: z'n hele kop zwol op.
Die ervaring weerhoudt hem er overigens niet van, om gewoon door te gaan ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, dus ik hoef niet meer helemaal hysterisch te worden als hij iets heeft gevangen... en kan hem gewoon zijn gang laten gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hysterisch worden lijkt me sowieso totaal zinloos ;-)))
Als ik mijn hond bezig zie, dan voorkom ik het. Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze.
Maar de kans op ellende is dus klein. In ons geval 1x in de 12 jaar....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja oké =) , maar een hond is wel veel sterker dan een kat (lijkt mij)...
Maar ik zal rustig blijven de volgende keren dat die weer gaat jagen =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker...mmmm..... ligt ook aan de grootte van de hond??? :-)))
Jaaaaaaaaa, kalm, rustig en assertief hahahaha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chiwawa ;-) yessss stay calm and submissive
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me voor een chiwawa (zeker als-ie het idee heeft een Rottweiler te zijn) zeker aan te raden hahahahaha.
Ook bij ons met twee katten (waaronder één van 10 maanden) en twee honden is het elke zomer weer spannend.
Soms is het nodig dat een dierenarts antihistamine toedient (die wij ook kennen in hooikoortstabletten).
Misschien een een idee om dat na te vragen bij je dierenarts of je dat (in een aangepaste dosis) in "noodgevallen" zou mogen geven ??
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan ik inderdaad eens voor kijken =)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding