Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen als je je eigen, lieve kat heel vaak aan de andere kant van de weg vindt, bij een drukke weg?

Onze lieve poes mag vaak lekker even naar buiten. Wij wonen lekker vrij in de polder en hebben alle ruimte. Alleen... nu komt het probleem: We wonen wel bij een drukke weg. Tegenwoordig zien we steeds vaker onze poes aan de overkant van de weg zitten. Wat hier tegen te doen om haar dit af te leren? Het hoeft geen hele dure oplossing te zijn, hoor! Misschien is ze zwanger, maar weet iemand toevallig of er ook een zwangerschapstest voor poezen bestaat?
Ik hoop op goede reacties!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

wij zijn verhuisd van een rustige straat naar een drukke straat. onze kat was ook gewend naar buiten te gaan. hier hebben we de kat eerst steeds aan een lijntje gehad voordat we hem los lieten. steeds als hij naar de "gevaarlijke weg wilde" luid nee gezegd en op de plek waar hij door wilde met de plante spuit nat gespoten. ook steeds iets aan het tuigje getrokken. zo van daar moet je echt niet heen. we deden hem geen zeer hoor. en eigenlijk werd de kat zelf niet nat. gewoon laten schrikken. beter even schrikken dan onder de auto toch?
nu heeft hij geen intresse meer om richting die kant van het huis te gaan. en kan ik hem echt met een gerust hart los laten. JA een kat kun je wel wat leren!
denk echter dat het voor jou kat moeilijker zou zijn omdat hij de overkant al "goed" kent.

misschien is een tuigje aan een lijn dan wel iets..

(moet zeggen dat ik het tuigje voor de kat in het begin wel zielig vond. de kat was dat immers niet gewend. maar nu, aantal maanden later ben ik blij dat we dat toch gedaan hebben)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Of zorgen voor een afrastering of hopen dat niemand vol op de rem gaat voor jouw kat, uitwijkt, en frontaal op een tegenligger klapt waardoor 2 complete gezinnen het leven laten. En je kat ontsnapt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das wel het positive, je kat isnt dood
je kan dit je kat niet afleren helaas.
het enige wat je kan doen is je tuin afzetten of een ren maken.
ik vrees dat het anders een kwestie van tijd is voor ze wordt doodgereden.
dat is wel jammer als je midden in de polder woont, maar je poes maakt helaas geen onderscheid tussen veilig en onveilig.

als je vermoed dat je kat zwanger is, zou ik even naar de dierenarts gaan.
is de zwangerschap nog heel pril, dan kan je haar laten castreren.
is de zwangerschap gevorderd, dan kan de dierenarts er meer over vertellen.
laat de poes dan na de bevalling ajb castreren.
er is al zo'n enorm kattenoverschot.
bovendien loopt je kat al parend extra risico op overdraagbare ziektes zoals fiv en felv.
(Lees meer...)
Rieneke1
13 jaar geleden
als een poes zwanger is gromt ie soms en wordt ie dik enzo. je kunt goed aan een poes zien of ze zwanger is of niet. misschien kun je een radio aan de andere kant van de weg leggen met een geluid dat katten irritant vinden of gewoon koffieprut uit de filter erneer leggen dat vinden ze namelijk ook niet fijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb smakelijk gelachen om dit antwoord. maar vind het toch een min waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee maar koffieprut vinden ze niet zo leuk want als ze het tussen de pootjes krijgen moeten ze het eruit likken en dat vinden ze vies en ik vind het niet leuk dat ze duimpjes omlaag doen ik kan er ook niks aan doen
De enige oplossing om ervoor te zorgen dat ze de weg niet oversteekt is binnenhouden. Je wilt toch niet dat ze overreden wordt?
Er bestaan geen zwangerschapstesten voor katten. Vanaf een week of vier kan de dierenarts meestal wel de vruchtjes voelen. Vanaf dag 45 kan er een echo gemaakt worden. Laat je poes zo snel mogelijk steriliseren (na de zwangerschap), ongesteriliseerde poezen zullen ook eerder ver afdwalen en bovendien heeft ze een sterk verhoogt risico op o.a. baarmoederkanker als je haar niet steriliseert.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je haar toch naar buiten laat, doe haar dan in ieder geval een reflecterend halsbandje om en laat haar chippen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou haar in ieder geval laten steriliseren en als ze zwanger blijkt te zijn dan na de bevalling.
Niet alleen om het weglopen maar als je niks doet zit je steeds met jonge poesjes en dat is niet goed voor de poes als dat te vaak gebeurt, bovendien lijkt het me dat ze continue miauwt als ze niet geholpen is.
Er is grote een grote kans dat de poes op zoek naar een kater is en vandaar verder weg raakt.
Toch zijn katten avontuurlijk en of dit de enige reden is hoeft niet zo te zijn.
Lastig, ik zou haar binnen houden tot ze gesteriliseerd is en daarna kijken hoe het dan gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mijn ervaring dat het vooral de jonge, onervaren katten zijn die doodgereden worden. In mijn schoonfamilie heet het dat als ze het eerste jaar doorkomen, het verder wel goed gaat.
Het is een keus die je moet maken - of eigenlijk had moeten maken toen poes bij je in huis kwam. Binnen houden, minder leuk voor poes en lastig vol te houden, maar veilig. Of kat naar buiten, voor haar veel leuker, maar een risico op aanrijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
jonge katten en ongecastreerde katers zijn relatief gezien vaak het haasje, dat klopt.
dat het na het eerste jaar verder wel goed gaat is helaas lang niet altijd het geval .
De oplossing is heb ik gezien bij vroegere buren van mij. Ze hadden de kat aan een looplijn, 2 palen in de grond en op ca. 5cm boven de grond een staalkabel van de ene naar de andere paal.
Hieraan een makkelijk te openen klipsluiting en daaraan klipten ze dan de riem waar de kat aan zat. Zo kon het beestje de hele dag naar buiten, de volle breedte van de tuin benutten en was ze op 5m. van de weg af.
Het heeft nog een week geduurd en toen was hij daar prima aan gewend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
op zich een goed idee, maar alleen onder toezicht.
de kat kan verstrikt raken, en kan niet vluchten voor andere katten, mocht dat nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De buren werkten allebei overdag en er is nooit iets vervelends gebeurd, voor zover je dat kunt weten dan he!
Maar dat toezicht idee is misschien zo gek nog niet.
Niks tegen doen. Een kat is echt niet zo dom om zich te laten aanrijden hoor. En wat heeft zwanger er mee te maken met die kant van de weg? Bel een dierenarts
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals Moortje2 het zegt, een kat kan je inderdaad vanalles aanleren. Maar toch is het risico te groot. Het blijft altijd een dier, dat niet kan beslissen wat het beste voor haar is.
Een afsluiting speciaal voor katten lijkt me de beste oplossing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij hebben ook een poes en wij wonen bij een drukke weg, en onze poes mag niet naar binnen en zit dus altijd buiten. ze is al ongeveer 13 jaar oud en we zien haar wel vaker aan de andere kant van de weg zitten soms is ze zelfs nog wel verder weg, maar een poes kan echt wel voor zichzelf zorgen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding