Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een kat van 8 ineens gestoord zijn?

Wij hebben 4 boskatten, een moeder met 2 zonen en 1 dochter. Sinds een paar maanden vraagt een van de zonen zo veel aandacht, als het hem niet zint gaat hij ergens plassen, niet normaal meer maar op de meest vreemde plaatsen zoals bijvoorbeeld bovenop mijn kookplaat, badmatten of gewoon elk willekeurig plekje op de vloer. Inmiddels zitten alle slaapkamerdeuren dicht omdat we deze tegen zijn plassen willen beschermen, maar nu wordt het huis dus voor de andere katten ook veel kleiner. Ze kunnen overigens wel naar buiten door een kattenluikje maar niet de (ommuurde) tuin uit.
We zijn bijna ten einde raad, hij schreeuwt (letterlijk) om de hele dag alle aandacht, en we zijn zelfs nu zover dat als het zo blijft dat we hem weg willen brengen. Als we tegen een van de andere katten iets zeggen staat hij er gelijk naast te schreeuwen. Hoe kan dat nou?
Hij krijgt toch echt wel genoeg aandacht van ons. Zeker nu.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

http://www.kattengedragstherapie.nl/ deze website lijkt mij een goede manier om van de probleem af te komen! Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit gedrag duurt al een paar maanden zeg je?
dan mag ik hopen dat je al lang en breed bij de dierenarts bent geweest.
het beestje zou een blaasontsteking kunnen hebben.
bij het schreeuwen denk ik aan de mogelijkheid van een overactieve schildklier.
bedenk dat het beestje "wegbrengen" je ook afstandsgeld kost, tenzij je 'm naar het bos wil brengen.
Rieneke1
14 jaar geleden
ineens gestoord zijn kan natuurlijk niet, tenzij er iets lichamelijks aan de hand is en de kat anders gedrag vertoont. dan nog kan je niet zeggen dat de kat gestoord is, maar zijn afwijkende gedrag een oorzaak heeft en dus een logisch gevolg is.

stap 1 is dus naar de dierenarts, als vind ik dat je hier erg nalatig in bent geweest om zo door te modderen en het aan te kijken

is er niets lichamelijks aan de hand kan je kijken wat de oorzaken zijn voor de gedragsproblemen.
je zal dan moeten nagaan of er veranderingen in de omgeving en in huis zijn geweest.

als het je allemaal teveel moeite kost kan je idd beter besluiten om het diertje te herplaatsen. al vind ik de signalen die kat aangeeft toch wel zeer alarmerend.

zelf heb ik 2 katten waarvan 1 een herplaatser. de laatste mauwt ook de hele dag, maar afgezien dat het een nierpatiënt en hartpatiënt is (medicatie en aangepast voer, de diagnose was mijn vooraf ook niet bekend) het blijft het een gezellige kletskous, maar ik weet in ieder geval waar het NIET aan ligt door mijn bezoekjes aan de dierenarts.

de ene kat is de andere niet, maar afwijkingen in het gedrag zal ZEKER een reden moeten zijn om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als katten ineens op vreemde plaatsen gaan plassen doe je er wijs aan om eerst uit te sluiten of er een probleem is met de blaas. Ga met deze kat naar de dierenarts. Wellicht is er een blaasontsteking, blaasgruis of blaasstenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al geschreven dat het ook een schildklier probleem kan zijn. Mijn kat is ook van de ene dag op de andere dag gaan schreeuwen. Wat mij ook op viel bij mijn kat was dat hij zoveel ging eten. Hij at letterlijk mijn bord leeg en zijn eigen eten. Ik ben naar de dierenarts geweest en inderdaad de schildklier. ik denk dat je even moet kijken naar zijn eetgedrag of deze veranderd is. Dat plassen is inderdaad erg vreemd. katten kunnen op een vreemde manier iets zeggen als er iets aan de hand is. Ik zou toch inderdaad even langs de dierenarts gaan of het geen lichamelijk probleem is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing