Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

huisdieren en kinderen hoeven niet altijd een goede combinatie te zijn, maar je kan net zo min zeggen dat een kind op deze leeftijd niet geschikt is voor een huisdier.
dit alles staat los van de goede wil van zowel huisdier als de goede wil van je dametje in dit geval.

de vraag is kort, maar mijn antwoord niet (het gaat ook verder in de reactie)

konijnen
moeten goed worden opgepakt, raken ze in paniek of spartelen dan kan je dametje schrikken. een konijn kan door rare bewegingen zijn eigen rug breken of beschadigen. daarbij zijn er konijnen die agressief kunnen worden (al zou je dit niet zeggen aan het uiterlijk!)

een hamster
is erg klein, kan erg snel zijn, en heeft precies het tegenover gestelde slaapritme dan je dametje. ook hier tref je erg vaak 'helse hamsters'.

een muisje
is ook erg klein en snel, zien er lief uit maar vanwege hun formaat niet echt knuffelbaar.

een ratje
zijn heel erg tam te krijgen, nieuwsgierig en leergierig en vind het persoonlijk erg leuke huisdieren voor (jonge) kinderen, maar je moet ervan houden

goudvissen
leuk om naar te kijken en te verzorgen, maar ook niet knuffelbaar.

een tamme parkiet of andere kleine papegaaiachtige
zijn bijzonder tam te krijgen (neem ze dan als ze net uit het blok zijn of met de hand opgevoed) sommigen kunnen leren praten, maar van vasthouden en knuffelen houden ze niet.

hond(je)
de hond zoekt graag contact en kan erg op kinderen gesteld zijn (ook afhankelijk van ras, maar het allermeeste van de opvoeding en begeleiding van de ouders)
je moet er wel tijd en energie in steken en je verdiepen in de verzorging, het gedrag van de hond, en de wisselwerking tussen kind en hond.
hier gaat het vaak mis! kinderen knuffelen de hond en hangen over hem heen (hondentaal.... ik ben dominant!)
of mensen zeggen 'kijk eens hoe lief de hond is voor het kind' kind ligt op de rug (hondentaal, ik ben jou de baas jij staat onderaan in tangorde) en hond ligt er bovenop (hondentaal, zo, ik neem aan dat het je duidelijk is?)
verdiep je dus ook in de psychologie van de hond!

kat
sommige katten zoeken graag aandacht, maar er zijn ook kregen bij. de nagels kunnen een gevaar zijn (al zijn hier oplossingen voor zoals siliconen hoesjes, maar dit lijkt mij niet nodig als zowel dier als kind met elkaar weten om te gaan)

deel 1 (deel 2, zie reactie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een konijn. Lekker aaibaar. en hoe groter het konijn, deste makkelijker in de omgang over het algemeen. De Vlaamse Reuzen zijn het meest knuffelbaar.
14 jaar geleden
Een cavia. Zijn makkelijke dieren, en bijten niet snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een knuffelbeer.

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind 4 jaar nog te jong voor een huisdier.
Kinderen zijn vaak redelijk wild met het oppakken van dieren en qua aaien lijkt het af en toe ook of ze er door heen willen aaien.

Voor het welzijn van het dier is het beter als je nog even een paar jaartjes wacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat, maar dan wel een lieve kuffelkat.
Voordelen: een kat wordt graag geaaid en vertroeteld, maar kan ook goed voor zichzelf zorgen als er iets mis gaan - geen water, te harde aanpak. In het ergste geval zal hij krabben en dat is een duidelijk signaal.
Het meisje kan zo ook leren de lichaamstaal van zo'n dier te 'lezen', en daarnaar te handelen.
Verder zijn er lichte verzorgtaken mogelijk, zoals borstelen, mand uitkloppen, kattenbak schoonmaken. Maar als die taken er eens bij inschieten, zal het dier niet lijden zoals een konijn dat in de zomer geen water heeft.
En katten spelen graag, ze komen op je bed slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een jong katje kan lekker knuffelen werkt heel goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook veel dieren die prima bij jonge kinderen samen kunnen. Bijvoorbeeld katten, in tegenstelling tot konijnen, kunnen zij gewoon weglopen als ze geen zin hebben in aandacht.

Het is zelfs goed voor de ontwikkeling van kinderen om een dier in huis te hebben, emoties zoals inlevingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel.

Als ouders zijnde heb je natuurlijk wel de verantwoordelijkheid voor verzorging en het welzijn van een dier, zolang het dier leeft. Iemand van 4 jaar, is hier nog niet toe in staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult altijd nog zelf moeten helpen, en het hangt van de aard van het kind af.

Een kat kan prima, die gaat ook naar buiten, en mept van zichzelf af als een kind te wild is.
Een hond kan ook prima, maar dan ben jij wel de klos met uitlaten, en daar moet je mooi wel tijd voor hebben, iedere dag weer.
Een paar goudvissen in een kom (liever een aquarium van 30x20x20) of guppen, dat kan zeker wel voor een kind van vier.

Een cavia of konijn kan vaak ook wel, maar dan moet het kind wel lief van aard zijn. Mijn eigen dochter zou een konijn te vaak plagen toen ze vier was. De kat krabte en beet haar net zo lang tot ze de poes netjes en lief ging aaien. Nu ze zes is, zou een konijn wel kunnen. Voor mijn zoon had een konijn prima gekund toen hij vier was, die is voorzichtig en lief met dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hond helpt tegen allergiën
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing