Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb net een nieuwe vis gekocht, en is het raar dat hij dan alleen maar boven in de kom blijft, en haast niet naar beneden gaat?

Ik heb dus net een nieuwe vis gekocht, voor bij m'n andere vis erbij. Maar hij zit de hele tijd boven in de kom. en dat doe m'n andere vis niet. Is dit normaal, trekt dit nog bij? Of ik zat zelf te denken,. ik heb er niet van die groene planten in. Legt het misschien daaraan?

Toegevoegd na 57 minuten:
ik had al een sluierstaart, en de nieuwe vis erbij is een leeuwenkop. En deze horen gewoon bij elkaar te kunnen.
En ik zie bij veel reacties dat is plantjes moet kopen, dus dat ga ik eerst sowieso doen. al vast bedankt voor de reacties!

Toegevoegd na 3 uur:
Het gaat inmiddels al weer goed met de vis en hij doet niet meer raar. Bedankt voor al jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mischien moet deze vis nog wennen (of is een illegale vis die niet tegen dit soort water kan) of het is een vrouwtje en is zwanger, verlegen ziek heeft ruzie met de andere vis, mischien moet je die oudere vis een tijdje eruit laten en kijken of er verandering komt. ( met een tijdje bedoel ik een uurtje of drie of een hele dag!).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ehm...zou die oude vis zolang zijn adem in kunnen houden denk je?

Andere antwoorden (5)

Dat is niet normaal. Of hij heeft zuurstof tekort of er hij heeft last van zijn zwemblaas, waardoor hij stijgen/dalen niet goed kan 'besturen'.
Plantjes zijn ALTIJD nodig in een vissenkom/aquarium! deze zorgen voor de zuurstof en de nodige beschutting voor de vissen om in te schuilen. Een kom zonder beplanting of beschutting leidt tot stress en een zekere dood. Weet dat goudvissen 20 tot 30 jaar kunnen worden, maar dit in de praktijk nooit halen, guess why...?
Dus eerst plantjes halen en als de vis morgen nog niet normaal doet, terug naar de dierenwinkel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor vis?
dezelfde soort?
vissen moeten in elk geval wennen aan een nieuwe omgeving...
veel vissen zijn school vissen, leven in groepen, sommigen willen juist alleen zijn, allemaal afhankelijk van de soort.
sommige leven vooral bovenaan het water, andere zijn bodemzoekers... enz
"een nieuwe vis" is een beetje ruim om op te antwoorden.
---
wat voor vis het ook is, koop ajb sowieso een beetje groene plantjes (en wat zand) voor in je aquarium; jijzelf zou toch ook niet graag in een lege kale betonnen bunker opgesloten zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
misschien is je waterkwaliteit niet OK?
regelmatig een deel van het water verversen is ook nodig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve de al goede antwoorden die gegeven zijn, wil ik nog even toevoegen dat er verschillende soorten 'zwemmers' zijn.

Sommige soorten zwemmen juist boven, andere in het midden en weer anderen vlak boven de bodem.

verder zijn vissen echt stress 'kippen' dus laat hem rustig even wennen.

Als je een nieuwe vis koopt kan je het beste het zakje eerst even in het aquarium leggen, een kwartiertje of zo, dan steeds een beetje water uit het aquarium in het zakje laten lopen, zo kan de vis wennen aan de temperatuur en het water. En ga snel plantjes kopen, die hebben ze echt nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vis wil uit de kom!! Snap niet dat er nog steeds mensen zijn die een vis in een kom houden.Vind dit dus dierenmishandeling,koop een aquarium en zet ze daarin ze zullen je dankbaar zijn.Wat plantje erbij en een filter en iedereen is blij zeker de vis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig goed antwoord ! je duim vliegt omhoog !
Ik denk dat hij zijn zwembandjes nog om heeft
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding