Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De hond van mijn buurman blaft heel snel als zijn baas niet thuis is. Hoe kan mijn buurman zijn hond dit afleren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Dit is moeilijk af te leren want te maken met verlatingsangst. Veel oefenen met in het begin korte momenten. Dit steeds uitbreiden.
Ook een paar dagen gedragen T-shirt in de hondenmand wil nog wel eens helpen. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hondenterapie. Raar maar waar. Moet je maar eend op nu.nl kijken. Heber namelijk net een artikel over gelezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De buurman kan proberen om de hond wat vaker korte momenten alleen te laten. Ook is het een idee om de hond een lekkernij (bv een speelgoedje waar hij heel lang mee bezig is om er iets lekkers uit te krijgen) te geven als hij weg gaat. Een eenvoudig middel is een flinke wandeling voor vertrek, zodat de hond moe/voldaan is en eerder gaat slapen. Maar dat is natuurlijk lastig als je wat vaker even weg bent, en in de praktijk niet altijd realiseerbaar.

Als de hond toch blijft blaffen, en echt kwaad bloed bij de buren zet, is een anti-blafband een laatste redmiddel. Dat klinkt heel zielig, maar het helpt de hond wel heel snel van het blaffen af en geeft uiteindelijk ook meer rust voor de hond.

Toegevoegd na 1 minuut:
..ik ben nog helemaal vergeten dat je er wel mee met je buurman over moet kunnen praten. Bovendien ben jij de enige die kan controleren of de methodes werken. Het is natuurlijk het fijnst als de buurman aan jouw komt vragen of er al verbetering is, zodat jij niet hoeft te klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hond blaft uit verlatingsangst.
Het blaffen is de hond af te leren, door hem steeds heel even alleen te laten. De eigenaar blijft buiten wachten tot de hond blaft, en praat dan even, zodat de hond zijn stem hoort. Is-ie stil, dan naar binnen en belonen. Dan de tijd steeds wat langer laten zijn. Dit is de truuk bij puppies en is ook toe te passen bij oudere honden. Kost wel veel tijd als de hond ouder is.
Een andere tip: soms helpt het, als de radio aanstaat als de eigenaar weg is. Dat kan de hond een gevoel van veiligheid geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heel stom.. , maar kun jij niet op de hond van de buren passen als hun weg zijn? Misschien vind je dat leuk? Is voor de hond leuker en heb je geen overlast (niet altijd mogelijk natuurlijk als jij zelf niet thuis bent, maar dan heb je er ook geen last van) anders is dit echt heel moeilijk op te lossen en moet de baas van de hond hier een gedragstherapeut bijhalen. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 oplossingen.

1. blafbandje. Deze heb je in 2 uitvoeringen. citroengeur en stroom (zwakstroom)
2. je zou kunnen afstemmen met de buurman om zijn stero aan te zetten ( afstand) op redelijk vermogen. Voor beide geldt dat de hond het geblaft combineren met stroom, geur of hard geluid. ik zelf heb voor mijn herder voor een stroombandje gekozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing