Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn nieuwe hondje haar 'mannen-angst' wegnemen?

Op internet zag ik een advertentie van iemand die zijn hondje wilde verkopen (kruising vlinderhondje en chihuahua). Ik wezen kijken, ik merkte meteen dat de thuisbasis niet optimaal is (jonge jongen die aan de drugs zit en geen aandacht voor het beestje heeft). Ik moest en zou dit beestje meenemen.. Nu merk ik dat ze zeker de eerste dag nog heel rustig is. Nu luistert ze naar mij of andere vrouwen hier thuis, maar voor de mannen is ze heel bang. Ze begint dan te trillen, rent weg, gaat zich verstoppen.
Nu hebben we allemaal het beste met haar voor en willen haar een zo'n goed mogelijk nieuw leven bieden. Ik neem aan als ze bang is van mannen dat ze hier negatieve ervaringen mee gehad kan hebben. Hoe zouden we hier het beste thuis mee om kunnen gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

wat goed dat je het hondje hebt weggehaald bij die mafkezen! :)
de hond idd nare ervaringen met mannen
mannen associeert ze dus met angst...
grote kans dat ze in huis banger is voor mannen omdat mishandeling in het openbaar niet snel gebeurd (je bent een 'held' of je bent het niet, grrr!)
buiten kan er waarschijnlijk makkelijker contact worden gezocht met het hondje (aangelijnd uiteraard) niet aankijken, zijdelings benaderen, en wat lekker laten ruiken door met de hand en wat lekkers langzaam voor het hondje heen te gaan. dit met korte tussenposes herhalen. toont het hondje interesse en draait het zijn koppie naar het eten dan hand uitsteken en het hondje het lekkers geven. het hondje zoekt op deze manier toenadering en word hiervoor beloond. dit vaak herhalen tot het hondje wat zekerder word van zichzelf en leer dat er ook pos ervaringen zijn die je aan een man kan koppelen.

ga eens wandelen met het hondje en een man en laat de man het hondje vasthouden. gebruik een looplijn (die uit kan schuiven) zodat het hondje ook voorop kan lopen als ze wil. (achterop lopen niet toestaan, ze moet juist zekerder worden en niet volgen) dit schept ook vertrouwen. flink veel kletsen zodat het hondje went aan een mannenstem in een prettige situatie.

laat voorlopig de man het hondje voeren. maar maak zo min mogelijk oogcontact en draai je van het hondje weg (geen directe benadering of bedreiging)

de oefening met het lekkers kan je thuis ook herhalen.
man moet de hond zijdelings benaderen, op handen en knieen, en in 'zijn achteruit' dat is minder confronterend, niet het hondje aankijken (te bedrijgend) wat lekkers in de handen en in een langzame beweging langs het hondje halen. (neus is eerste wat hondje gebruikt, de interesse is dus gewekt) toont het hondje interesse door toenadering te zoeken (kan ook zijn oogcontact en opheffen van koppie) dan het lekkers geven.
weet het hondje eenmaal wat de bedoeling is, kan er wat directer benaderd worden, en nog wat later wat afstand houden zodat het hondje naar de man toe moet komen.
komt het hondje naar de vrouwen toe dan moeten deze weglopen van het hondje (heel gemeen, maar ze zal het echt zelf moeten doen)

brengt dit geen verbetering dan is professionele hulp gewenst.

succes!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je hebt daar speciale trainingen voor, alleen weet ik niet hoe ze heten. Dat kan je navragen bij de dierenarts.
Misschien moet het met stappen gebeuren voor het hondje. Je weet niet wat hij allemaal heeft meegemaakt.
Probeer is om het hondje alleen te laten met een man, een keer gaan wandelen, beetje spelen. Zodat hij ook merkt dat een man het beste met hem voor heeft!

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen die bij je hondje komen moeten haar brokjes of koekjes geven. Of iets anders wat ze lekker vindt. Honden doen natuurlijk alles voor lekkers. Wie weet werkt het?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel moeilijk om zo'n ingeworteld trauma weg te nemen bij een hond. Als het hondje nog jong is, gaat dat meestal makkelijker dan als ze al wat ouder is.
In ieder geval is het belangrijk dat ze positieve ervaringen gaat opdoen met mannen. Laat mannen rustig tegen haar praten, niet op haar toelopen en als ze dichterbij komt, haar lekkere dingetjes aanbieden. Ga haar NIET troosten of optillen als ze bang is, daarmee bevestig je alleen maar haar gedrag. Corrigeer haar als ze naar mannen (extreem) blaft/ gromt o.i.d., dat is geen wenselijk gedrag. Prijs haar de hemel in als ze rustig blijft en misschien toenadering zoekt. Heb veel geduld en steek tijd en aandacht in het trainen om haar deze angsten af te leren.
Neem eens contact op met een hondengedragsdeskundige en/of trainer, die kan je vast nog wel meer tips geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg zelf altijd dat bij honden met angst een spelletje een goed begin is om het probleem aan te pakken.In jouw geval kun je eens kijken wat er bij de hond aanslaat qua spel(bv een beetje dollen met een balletje ik zou iets kiezen of bedenken wat gewoon binnenshuis kan) en dat kan ze dan voorzichtig gaan spelen met een van de mannen.het is goed dit in het begin op een vast moment op de dag te doen bv na het avond eten oid.dan heeft de hond een duideijk referentie punt en leert ze snel dat er na het eten even lekker gespeeld word.de meeste honden kunnen een leuk spelletje simpel weg niet weerstaan maw de wil om te spelen wint het dan van de angst.Honden zijn veerkrachtige wezens die zich heel goed kunnen aanpassen aan hun omgeving en vaak zeer grote trauma's goed te boven kunnen komen.als ze een beetje gestuurd worden.Verder geef ik je het advies om lekker rustig aan te doen en niet de boel gaan zitten forceren door de hond te gaan met dwang te confronteren met situaties waar ze bang voor is houd het leuk&spannend en probeer de hond nieuwsgierig te krijgen zodat ze zelf gaat proberen haar angst te confronteren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(ik ben geen expert)
Maar heeft het hondje een eigen veilige plek?

Ik denk daarbij aan een bench (kooi), met de deur open.
Afspreken dat mannen daar voorlopig niet in de buurt komen, maar de bench zo neerzetten dat het hondje alles wel in de gaten kan houden.

Toegevoegd na 40 minuten:
in de link een leukere bench
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eerst de oorzaak te vinden. Het koekje kan werken omdat de hond dan een man associeert met iets lekkers, maar als het traumatisch is lijkt het mij verstandig een therapeut te raad plegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt een klus!!! Maar ook een mooie uitdaging om je hond te helpen.
- vooral haar niet troosten. Dat is aandacht geven aan het gedrag wat je juist niet wilt.
- zie haar niet als "zielig", dat voelt ze. Ook niet troostend toespreken. Wees haar steun, door haar op dit moment te accepteren zoals ze is. Als ze zich wil verstoppen; laten. Ze komt vanzelf.
- mannen moeten haar niet in de ogen kijken (dat is bedreiging) en met rust laten (niet willen aaien etc). Zij moet (later) naar hen toekomen.
- mannen kunnen proberen haar naar zich toe te laten komen met voedsel wat ze erg lekker vindt: niet aaien, geen oogcontact, dat komt pas veel later, als ze voedsel makkelijk accepteert. Ze zal zelf aangeven als ze er klaar voor is geaaid te worden.
- je kunt een cursus/training gaan doen
- altijd rustig zijn (sowieso iedereen, maar zeker mannen) in haar omgeving.
- Aanrader: iedere vrijdag is er op National Geografic een programma van The Dogwhisperer van Cesar Milan. Hij werkt met probleemhonden en laat zien, hoe je die problemen kunt oplossen.

Heel veel succes met je hond en super, dat je haar wilt helpen. En al geholpen hebt door haar daar weg te halen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing