Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn nieuwe hondje haar 'mannen-angst' wegnemen?

Op internet zag ik een advertentie van iemand die zijn hondje wilde verkopen (kruising vlinderhondje en chihuahua). Ik wezen kijken, ik merkte meteen dat de thuisbasis niet optimaal is (jonge jongen die aan de drugs zit en geen aandacht voor het beestje heeft). Ik moest en zou dit beestje meenemen.. Nu merk ik dat ze zeker de eerste dag nog heel rustig is. Nu luistert ze naar mij of andere vrouwen hier thuis, maar voor de mannen is ze heel bang. Ze begint dan te trillen, rent weg, gaat zich verstoppen.
Nu hebben we allemaal het beste met haar voor en willen haar een zo'n goed mogelijk nieuw leven bieden. Ik neem aan als ze bang is van mannen dat ze hier negatieve ervaringen mee gehad kan hebben. Hoe zouden we hier het beste thuis mee om kunnen gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

wat goed dat je het hondje hebt weggehaald bij die mafkezen! :)
de hond idd nare ervaringen met mannen
mannen associeert ze dus met angst...
grote kans dat ze in huis banger is voor mannen omdat mishandeling in het openbaar niet snel gebeurd (je bent een 'held' of je bent het niet, grrr!)
buiten kan er waarschijnlijk makkelijker contact worden gezocht met het hondje (aangelijnd uiteraard) niet aankijken, zijdelings benaderen, en wat lekker laten ruiken door met de hand en wat lekkers langzaam voor het hondje heen te gaan. dit met korte tussenposes herhalen. toont het hondje interesse en draait het zijn koppie naar het eten dan hand uitsteken en het hondje het lekkers geven. het hondje zoekt op deze manier toenadering en word hiervoor beloond. dit vaak herhalen tot het hondje wat zekerder word van zichzelf en leer dat er ook pos ervaringen zijn die je aan een man kan koppelen.

ga eens wandelen met het hondje en een man en laat de man het hondje vasthouden. gebruik een looplijn (die uit kan schuiven) zodat het hondje ook voorop kan lopen als ze wil. (achterop lopen niet toestaan, ze moet juist zekerder worden en niet volgen) dit schept ook vertrouwen. flink veel kletsen zodat het hondje went aan een mannenstem in een prettige situatie.

laat voorlopig de man het hondje voeren. maar maak zo min mogelijk oogcontact en draai je van het hondje weg (geen directe benadering of bedreiging)

de oefening met het lekkers kan je thuis ook herhalen.
man moet de hond zijdelings benaderen, op handen en knieen, en in 'zijn achteruit' dat is minder confronterend, niet het hondje aankijken (te bedrijgend) wat lekkers in de handen en in een langzame beweging langs het hondje halen. (neus is eerste wat hondje gebruikt, de interesse is dus gewekt) toont het hondje interesse door toenadering te zoeken (kan ook zijn oogcontact en opheffen van koppie) dan het lekkers geven.
weet het hondje eenmaal wat de bedoeling is, kan er wat directer benaderd worden, en nog wat later wat afstand houden zodat het hondje naar de man toe moet komen.
komt het hondje naar de vrouwen toe dan moeten deze weglopen van het hondje (heel gemeen, maar ze zal het echt zelf moeten doen)

brengt dit geen verbetering dan is professionele hulp gewenst.

succes!!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Mooi en volledig antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen dank!! het hondje kan leren andere associaties te koppelen door stapje voor stapje hier een pos reactie aan te verbinden.
de man zal dus pas moeten ook bij elke stapje moeten wachten tot het hondje hier aan toe is en open staat om nieuwe ervaring op te doen.
doe je dit niet betekent het volgende stapje bij voorbaat al 'angst' en forceer je alles zonder dat er iets pos kan plaatsvinden wat weer moeilijker te doorbreken is. dus afwachten tot het hondje blijft zitten (mag wel onzeker zijn, dit is juist het leermoment! maar mag geen vluchtgedrag vertonen of startklaar zijn om te vluchten)
niets doen op dat moment en afwachten is de beste manier om te laten zien dat het niet eng is. goed op de signalen letten die het hondje aangeeft dus :) ik hoop dat het jullie en zeker het hondje zal helpen om een prettig leven te starten bij jullie, wat niet gekenmerkt word door angst en spanning, maar écht lekker kan genieten van de 2e kans die jullie het hebben geboden :) mocht je ergens op vastlopen, vragen hebben of allemaal toe zijn aan andere/nieuwe oefeningen kan je altijd een PBtje doen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben onze eigen hondenfluisteraar op goeievraag :-) +je Op tv lijkt het allemaal zeer snel te gaan, duurt in het echt een stuk langer, vooral de oefeningen, zoals met je rug richting hond kruipen heeft weinig zin als je het niet zeer rustig aan doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha JackD, zou mezelf nog niet bij deze man in de schaduw willen plaatsen ! :) maar het is niet alleen de snelheid van het kruipen, maar ook de snelheid waarmee de hond wat oppakt :)
door te snel gaan kan het dus NOG langzamer gaan gezien hetgeen je wil bereiken :)
juiste actie op het juiste moment, dit bepaald de snelheid van het geheel. echter weet ik wel dat het heel snel kan gaan want mag nu en dan toch wel stiekem de hondenfluisteraar(ster) tactiek in praktijk brengen en hiermee wat 'problemen' bij iemands hond verhelpen. (zegt euca fluisterend) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat leuk te horen dat het hondje minder angstig begint te worden! de belangrijkste stap is gezet, de eer komt jullie na, dus geen dank hoor! het smakken komt omdat ze iets proeft of ruikt door of tijdens het likken. door steeds te likken kan de huid geirriteerd zijn wat gaat jeuken waardoor ze weer gaat likken. het kan ooit ergens begonnen zijn door nerveus gedrag, maar het kan ook zijn inmiddels de huid zo vaak vochtig is geworden dat het lokaal minder weerstand heeft en er lokaal een ontsteking, bacterie of schimmel zit, en ondertussen het likken aan het pootje een vaste gewoonte is geworden.
het is verstandig de dierenarts hier even na te laten kijken, zodat je weet wat bijdraagt aan de lichamelijke oorzaak, en wat er in het koppie zit van het hondje. het gapen en geeuwen hoeft geen vermoeidheid te zijn.
honden gapen ook als ze gespannen zijn. dit kan ook 'positieve spanning' zijn (honden doen het ook vaak in de auto als ze weten dat ze naar het bos gaan) maar het kan ook negatieve spanning zijn '(een hond die vaker een dierenarts heeft bezocht kan ook gapen van spanning)
gapen is bij voldoende slaap dus een signaal wat het hondje afgeeft. het is gespannen/nerveus, dus nog niet helemaal op zijn gemak.
geen reden om je zorgen te maken hoor, het hondje gaat een heel proces door waarbij jullie het helpen, en zijn zeker al een eind op de goede weg!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een goed teken dat ze iemand vertrouwd idd.
achter je na lopen kan juist wijzen op onzekerheid.
ze zoekt rust bij het meest vertrouwde. daarom is ze niet graag alleen maar het staat los van gewenning, en op je gemak voelen in het algemeen al ben jij de persoon die ze het meest opzoekt dan voelt ze zich bij jou het meest op haar gemak. dit kan leiden tot verlatingsangst als de hang naar 1 persoon veiligheid betekend (zonder deze persoon is het dus minder veilig) ze mag geen steun zoeken bij 1 bepaald persoon. ga jij druk in het huis aan de slag kan ze achter je aan gaan dribbelen wat ook weer onrust veroorzaakt.
bij je liggen is dus prima, maar niet omdat je bij deze persoon zekerder kan zijn. achter je aan lopen dus niet goedkeuren, ook niet goedkeuren dat ze de steun zoekt bij iemand als ze iets angstig of vreemd vind. het klinkt hard, maar ze moet zichzelf zien te redden in de nieuwe situatie dus als ze steun zoekt afstand bewaren. het hondje wegsturen. anders kan ze het niet zelf leren.
haar eigen plekje kan net zoveel veiligheid bieden. kom later terug op het spelen want moet even weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh dat is mooi!!! (het spelen komt nog hoor) kan je met wat mensen afspreken? mensen die 'toevallig' ergens staan als jij het hondje uitlaat.
mensen moeten net doen of het hondje er niet is, (niet kijken, niet aaien, niet tegen praten) geen onverwachte bewegingen maken. loop er langs zelf ook net doen of het hondje er niet is.(niet kijken, niet aaien, niet praten) niet pas vertragen/versnellen. hiermee geef jij op dat moment zekerheid.
wil het verder vooruit lopen (snel erlangs) hou het bij je (riem korter) wil ze zich verstoppen? niet toestaan. (zeg nee, doe een stap opzij, riem kort houden/naar de zijkant zodat verbergen niet kan)
nu wacht je op wat komen gaat. het hondje kan niet weglopen en zich niet verbergen van/voor de angst dus moet zijn angst confronteren waardoor het klaar is om aan andere ervaringen te koppelen. door te blijven staan kan je hondje simpelweg ervaren dat er niets engs is. wacht tot het hondje rustig en ontspannen is. (niet kijkerig om zich heen, niet ineen gekropen, niet de oren naar achter) blijf nog steeds negeren. zie je dat het hondje wat ontspant (kijkt rustiger om zich heen want durft weg te kijken van het enge, de houding ontspannen) hondje heeft ervaren dat het niet eng is. op het moment dat het hondje helemaal onspannen is je het hondje te prijzen met een enthousiaste blije stem en loop je weg bij de mensen.
hondje leert.....
mensen zijn niet eng
bang doen veranderd niets
als ik ontspan krijg ik een beloning (stem) is het hondje zo rustig dat je het ook kan aaien en hiermee enthousiast kan maken (speels gaat bewegen) herhaal je de oefening en loopt steeds minder van de mensen weg. hondje durft dan ook enthousiast te zijn bij de mensen. hondje leert mensen zijn niet eng, in hun nabijheid kan ik me ook heel prettig voelen. dit kan je uitbouwen, laat de mensen meer bewegen, onverwachte geluiden maken, maar bouw ook dit op. dan kan je een keer het park in gaan, een winkelcentrum opgaan, lang een school spelende kinderen lopen. maar zorg wel dat het hondje bij elke stap eerst rustig is voor je een stapje verder begint, en rustig is als je een stapje afsluit. alles ertussen is een leermoment :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bovenstaande combineren met oefening om hondje thuis weg te sturen als ie bescherming zoekt. het is dan sneller duidelijk dat veiligheid niet aan 1 of een bepaald persoon gebonden is, en het hondje zich overal veilig kan voelen. heeft het hondje (wat is haar naam eigenlijk? dat praat wat makkelijker :) de oefening een beetje door kan de man het ook proberen. met een vrouw is het snel veiliger, maar doet de man het leert het hondje dat je niet bang hoeft te zijn, maar zich ook veilig kan voelen bij een man.
de man kan het dus herhalen wat bij jou al goed gaat. spelen. begin bij de persoon waar het hondje zich het veiligst voelt, in een rustige omgeving.
wat vind het hondje leuk? een bal, een botje, een pluche beestje (deze maakt minder lawaai, is zachter in de mond, bange honden zijn ook hier voorzichtig/gevoelig in) een poppetje wat geluid maakt? spelen moet ie dus leren (goed dat ze weg is daar....GRRR!!)
kijk of je het hondje enthousiast kan maken. (beetje opgewonden toestand zonder angst) dit triggert sneller tot spelen. pak het speelgoed en ga naast het hondje zitten.
lekker spontaan praten, aai over zijn bol. speel zelf met het speelgoed, maar nog niet naar het hondje toe, gooi het omhoog, gooi het weg en doe lekker blij enthousiast. (zorg dat niemand je ziet, ze gaan vast 'praat' tegen het hondje, maar probeer het niet te betrekken in het spel, het zal op een gegeven moment toenadering zoeken, of zijn ogen niet van het speelgoed kunnen houden.
het hondje hoeft niet meteen actief mee te doen, maar leert wel dat positieve dingen enthousiasme bij het speeltje horen. begint het hondje het speeltje leuk te vinden (blij/enthousiast worden interesse tonen in het speeltje) kan je het erbij betrekken.
gooi je bv het speeltje weg en wil ze het niet pakken pak het dan zelf op en probeer opnieuw. over and over and over... elke dag een paar keer.
als je met spelen stopt, aai over de bol wat lieve woordje en het speeltje vlak bij haar achter laten.
(het kan zijn dat alle indrukken even moeten bezinken en ze op haar gemak kan kijken naar het speeltje waar het baasje zoveel pret me had)
door te herhalen en te herhalen valt het kwartje vanzelf :)

Andere antwoorden (7)

Je hebt daar speciale trainingen voor, alleen weet ik niet hoe ze heten. Dat kan je navragen bij de dierenarts.
Misschien moet het met stappen gebeuren voor het hondje. Je weet niet wat hij allemaal heeft meegemaakt.
Probeer is om het hondje alleen te laten met een man, een keer gaan wandelen, beetje spelen. Zodat hij ook merkt dat een man het beste met hem voor heeft!

Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom zei ik ook; doe het in stappen. Laat ze natuurlijk niet de eerste de beste dag alleen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat snap ik...Voor de 2e x doe het daarom in stappen! maakt niet uit of je er nou 2 maanden over doet of 2 jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het goed aanpakt hoeft het geen maanden te duren :)
Mannen die bij je hondje komen moeten haar brokjes of koekjes geven. Of iets anders wat ze lekker vindt. Honden doen natuurlijk alles voor lekkers. Wie weet werkt het?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel moeilijk om zo'n ingeworteld trauma weg te nemen bij een hond. Als het hondje nog jong is, gaat dat meestal makkelijker dan als ze al wat ouder is.
In ieder geval is het belangrijk dat ze positieve ervaringen gaat opdoen met mannen. Laat mannen rustig tegen haar praten, niet op haar toelopen en als ze dichterbij komt, haar lekkere dingetjes aanbieden. Ga haar NIET troosten of optillen als ze bang is, daarmee bevestig je alleen maar haar gedrag. Corrigeer haar als ze naar mannen (extreem) blaft/ gromt o.i.d., dat is geen wenselijk gedrag. Prijs haar de hemel in als ze rustig blijft en misschien toenadering zoekt. Heb veel geduld en steek tijd en aandacht in het trainen om haar deze angsten af te leren.
Neem eens contact op met een hondengedragsdeskundige en/of trainer, die kan je vast nog wel meer tips geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zeg zelf altijd dat bij honden met angst een spelletje een goed begin is om het probleem aan te pakken.In jouw geval kun je eens kijken wat er bij de hond aanslaat qua spel(bv een beetje dollen met een balletje ik zou iets kiezen of bedenken wat gewoon binnenshuis kan) en dat kan ze dan voorzichtig gaan spelen met een van de mannen.het is goed dit in het begin op een vast moment op de dag te doen bv na het avond eten oid.dan heeft de hond een duideijk referentie punt en leert ze snel dat er na het eten even lekker gespeeld word.de meeste honden kunnen een leuk spelletje simpel weg niet weerstaan maw de wil om te spelen wint het dan van de angst.Honden zijn veerkrachtige wezens die zich heel goed kunnen aanpassen aan hun omgeving en vaak zeer grote trauma's goed te boven kunnen komen.als ze een beetje gestuurd worden.Verder geef ik je het advies om lekker rustig aan te doen en niet de boel gaan zitten forceren door de hond te gaan met dwang te confronteren met situaties waar ze bang voor is houd het leuk&spannend en probeer de hond nieuwsgierig te krijgen zodat ze zelf gaat proberen haar angst te confronteren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zelf maar een speetje voor de hond gebruiken omdat het dan voor de hond makkelijk te begijpen is.als iemand die het speeltje pakt en haar uitdaagt tot een spelletje dat ze al kent
alvast veel plezier met je nieuwe hondje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij wat een rare figuren komt je hondje vandaan joh echt goed dat je haar opgehaald hebt.en moeite wilt doen om haar er boven op te helpen.als ze jouw wel vertrouwd zou ik de eerste paar dagen voornamelijk gebruiken om lekker met haar te kroelen en een vertrouwens band te kweken.als begin om te leren spelen zou je eerst kunnen beginnen met koekje zoeken.door haar een honden koeje te geven of iets anders wat ze lekker vind en als ze dat door heeft een ander te verstoppen maar wel zodat ze ziet dat jij het koekje verstopt als ze het dan vind kun je haar belonen door het spel nog eens te spelen zo kan ze spelend ook leren luisteren als ze dat door heeft kun je eens een koekje weg gooien en haar erchteraan laten rennen.ook zou je haar bv een beetje gek maken door haar eerst wat met het koekje in je hand te laten spelen voor dat je het geeft later kun je dan het koekje vervangen voor een speeltje Allemaal van dat soort dingetjes en dan kom jullie samen wel op een spelletje uit wat jullie leuk vinden.Ik geef je zomaar wat ideeen hoor en ben zeker geen expert in honden opvoeden oid wel heb ik zelf een aantal verknipte honden gehad en opgevangen. en ik zelf vind ik angstige honden het aller moeilijkst om aan te werken.
maar goed ik hoop dat je wat aan mn antwoord hebt en wens je veel succes en hoop echt dat het je gaat lukken.
een van mijn theorieen over honden is dat je de beste band krijgt met een hond die het heel slecht heeft gehad bij een ander en dat dat vaak de braafste gehoorzame lieve dieren zijn die je maar kunt wensen en dat het in het begin soms heel moeilijk kan zijn maar je je moeite later dubbel en dwars terug krijgt
(ik ben geen expert)
Maar heeft het hondje een eigen veilige plek?

Ik denk daarbij aan een bench (kooi), met de deur open.
Afspreken dat mannen daar voorlopig niet in de buurt komen, maar de bench zo neerzetten dat het hondje alles wel in de gaten kan houden.

Toegevoegd na 40 minuten:
in de link een leukere bench
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker toch, ik ga zo ook m'n dekentje over me heen trekken, alleen gelukkig niet omdat ik bang ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me ook voorstellen dat een kleine hond het wat sneller koud heeft, maar kan net zo goed gewenning zijn.
Eigenlijk zei ik het om wat leuks te zeggen, maar wilde weer niet te grappig worden omdat je beginvraag niet grappig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel honden doen dat! Ik denk ook, omdat het ze een veilig gevoel geeft.
Probeer eerst de oorzaak te vinden. Het koekje kan werken omdat de hond dan een man associeert met iets lekkers, maar als het traumatisch is lijkt het mij verstandig een therapeut te raad plegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt een klus!!! Maar ook een mooie uitdaging om je hond te helpen.
- vooral haar niet troosten. Dat is aandacht geven aan het gedrag wat je juist niet wilt.
- zie haar niet als "zielig", dat voelt ze. Ook niet troostend toespreken. Wees haar steun, door haar op dit moment te accepteren zoals ze is. Als ze zich wil verstoppen; laten. Ze komt vanzelf.
- mannen moeten haar niet in de ogen kijken (dat is bedreiging) en met rust laten (niet willen aaien etc). Zij moet (later) naar hen toekomen.
- mannen kunnen proberen haar naar zich toe te laten komen met voedsel wat ze erg lekker vindt: niet aaien, geen oogcontact, dat komt pas veel later, als ze voedsel makkelijk accepteert. Ze zal zelf aangeven als ze er klaar voor is geaaid te worden.
- je kunt een cursus/training gaan doen
- altijd rustig zijn (sowieso iedereen, maar zeker mannen) in haar omgeving.
- Aanrader: iedere vrijdag is er op National Geografic een programma van The Dogwhisperer van Cesar Milan. Hij werkt met probleemhonden en laat zien, hoe je die problemen kunt oplossen.

Heel veel succes met je hond en super, dat je haar wilt helpen. En al geholpen hebt door haar daar weg te halen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk dat je reageert! Plus is van jou neem ik aan, dank je wel :-)
Het is hartstikke logisch dat je haar wilt troosten.
Maar echt: niet minderen maar stoppen! Dat is zó belangrijk, omdat ze anders steeds bevestigd wordt in haar angst. En dat is nou precies niet wat je wilt, je wilt haar helpen haar angst te overwinnen.
Gevolg kan anders zijn, dat ze zich later agressief gaat gedragen naar mannen toe, en dat wil je al helemaaaaal niet!
Het is hartstikke rot, dat ze zo te pakken is genomen door mensen!!! En een uitdaging voor jou haar te helpen.
Geen makkelijke, maar wel een mooie :-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding