Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kunnen mensen een hekel hebben aan dieren of ze iets aandoen?

Want dat is iets wat ik niet begrijp. Wat moet er dan wel niet door zo iemand heen gaan wanneer ze hun beestje op straat achter laten of verschrikkelijke dingen mee uitspoken. De hele wereld valt niet te redden, maar zijn er eigenlijk wel wetten wat de dieren meer beschermt? Naar mijn idee moet elk beestje verplicht een chip krijgen. Zo nu en dan steekproeven laten doen bij mensen thuis, of alles wel zo goed gaat met de dieren. Elke beestje moet gewoon geregisteerd worden om zo de mishandelingen te kunnen beperken. Boetes opleggen bij constantering van mishandeling echt forse boetes etc .. de overheid kan wel zeggen geen geld te hebben .. maar ben je wel bewust hoeveel belasting je eigenlijk betaald, want je bent in loondienst, je krijgt er weinig van mee .. ik vind best dat ze wat meer dingen kunnen doen die nut hebben in plaats van onzin dingen .. ik heb nog nooit begrepen waarom er bij ons een lelijk blok beton midden in een weiland staat .. dat heeft de overheid vast geld gekost .. maar las ook dat een dierenopvang de deuren kon sluiten omdat er te weinig geld binnen kwam en dan denk ik ja .. waar hebben we meer baat bij .. die blok beton midden in een weiland .. of de dieren opvang want dieren die op straat gezet worden is niet een ding wat minder geworden is ..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Dat ligt aan de prioriteiten van de overheid, die vinden blokken beton belangrijker dan dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze hebben vervelende ervaringen gehad uit het verleden of het is een voorbeeld geweest vanuit een opvoeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die moedwillig dieren mishandelen hebben een stukje geweten minder schijnt. Het is ze niet geleerd dat je dieren geen leed moet aandoen. Mij is ooit geleerd, doe nooit een ander aan wat je bij jezelf ook niet wilt laten gebeuren.
Dat leek me als kind zo klaar als een klontje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is het mishandelen van dieren een sein dat iemand geestelijk niet in orde is. Het is een teken dat iemand geen inlevingsvermogen heeft in anderen. Doordat het toch moeilijker is om mensen zomaar wat aan te doen (vaak met het idee dat die kunnen gaan praten tegen bijv. de politie) kiest zo iemand daarom een dier uit om dan maar te mishandelen.
Het is al een tijd geleden aangetoond dat de meeste psychopaten en seriemoordenaars ooit zijn begonnen met het mishandelen van dieren.
In Nederland is sinds kort wel iets van een dierenpolitie, maar die heeft nauwelijks macht omdat ze bijvoorbeeld niet zomaar iemand mogen arresteren. Daarom gaan er toch vaak dierenmishandelaars vrijuit. Het is voor overheid en justitie blijkbaar niet erg genoeg als dieren worden mishandeld en zien niet in dat dit kan escaleren in het mishandelen van mensen.
Wat jij echter voorstelt om maar gewoon bij mensen binnen te walsen en te kijken of hun huisdier wel goed verzorgd wordt gaat wel een beetje ver (big brother is watching you idee). Mensen controleren zonder dat er ook maar bewijs is dat ze iets hebben misdaan is een hele grote inbreuk op hun privacy.

Het chippen van alle dieren ben ik wel een groot voorstander van. Dit maakt het zeker wat makkelijker om een eigenaar die zijn hond in het bos heeft achtergelaten bijv. op te sporen.

Dat lelijke blok beton zal trouwens eerder door de gemeente in dat weiland gezet zijn dan door de overheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is de Dierenbescherming, en de Landelijke Inspectiedienst - bij een vermoeden van dierenmishandeling kun je die bellen en een melding doen. Dierenmishandeling is verboden, dus die wetten zijn er wel.
Steekproeven bij mensen thuis zijn onzin, want de overgrote meerderheid van de mensen houdt van huisdieren en verzorgt die heel redelijk tot goed.
We doen ook geen steekproeven bij kinderen omdat er kinderen mishandeld worden.
De PVV had een mooi plan voor een dierenpolitie al zie ik niet wat die voor meerwaarde heeft naast de al bestaande diensten, en ze blokkeren net zo hard een verbod op megastallen dus ze zijn wel erg selectief in hun dierenliefde.
Wat je bedoelt met dat blok beton begrijp ik niet, maar misschien is het verstandig om je bij volgende verkiezingen eens goed te verdiepen in wat alle partijen op dit vlak willen en wat ze tot nu toe feitelijk gedaan hebben, dan kun je stemmen op een partij die jou op dit vlak het meeste aanspreekt en zo je invloed uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met wat je zegt over dat er niet genoeg geld is voor de dierenopvang maar wel voor "kunstwerken". De enige reden die ik kan bedenken waarom veel mensen niet van dieren houden zijn arrogantie en egoisme. En helaas zit dat van nature in de mens, zij het bij de een meer dan bij de ander.

Ik vind hetzelfde als ik de compleet over the top bruiloften en feestjes zie van bekende mensen, zoveel weggegooid geld dat zoveel beter besteed had kunnen worden.

Mensen die dieren mishandelen, ik denk dat die een heel belangrijk stuk in hun gevoel missen. Liefde en geweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okay... gaat het hier hoe mensen dieren wat aan kunnen doen of, over het redden van de hele wereld, wetten tot bescherming van dieren, chippen, steekproeven, registratie, overheid, belasting, netto loon, blok beton in een weiland, nog een keer overheid, subsidie dierenopvang, of zwerfdieren? pfffff...ik ga mijn best doen...

1) mensen kunnen een hekel hebben aan een dier als ze niets voelen bij een dier, of hier slechte ervaringen mee hebben.
2)hoe kunnen ze een dier wat aan doen. er zijn kleertjes voor dieren, maar je kan een dier ook wat aandoen uit onkunde, frustratie, met opzet of als 'sport' of bezigheid, geloven niet dat dieren een gevoel hebben, of genieten ervan dat ze een dier pijn doen.
3)ik begrijp het ook niet
4)=wat moet er door zo iemand heen gaan= geen idee, maar gezond zal het niet zijn en zie 2)
5)=de hele wereld val niet meer te redden= hoop dat dit niet wetenschappelijk bewezen is
6)=zijn er eigenlijk wetten die dieren beschermen= ja die zijn er LID en AID gebruiken dit als hun uitganspunt
7)=elk beestje chip= bij huisdieren grootvee en klein vee is dit verplicht, bij mijn hamsters, goudvis en vooral de wandelende tak zal het wat lastig gaan worden
8)=steekproeven bij mensen thuis= dit mag alleen onder bepaalde voorwaarden, dus niet zomaar bij iemand binnenvallen.
9) =elk beestje registreren om mishandeling te beperken= elke beestje kan je niet chippen (zie 7) de rest is wel geregistreerd. mishandeling kan je niet beperken (bv, een geregistreerde hond kan je net zo mishandelen dan een hond die niet geregistreerd is)
10) =hoge boeten opleggen bij constatering= ben het mee eens maar moet eerst de wetgeving hierop aangepast zijn
11)=overheid/belasting/loondienst= overheid kan veel zeggen, ik weet wat ik aan belasting betaal ja, ben ik in loondienst? krijg er weinig van mee....waarvan?
12)=nut en onzin dingen= nuttig is altijd beter dan onzin, maar wat is voor jou nuttig en voor mij bijvoorbeeld onzin
13)=lelijk blok beton in weiland= vraag het de gemeente waarom het er staat, en de overheid wat het kost.
14) =sluiten dierenopvang, blok beton= dieren opvang draaien op vrijwilligers, giften, en subsidies. soms gaat er een kraan dicht wat een hele kwalijke zaak is. het heeft echter niets te maken met je blok voor het huis.

je vraagt komt heel erg warrig over, of heeft dit een reden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die bewust dieren iets aandoen zijn laffe, sneue mensen. Gestoorde geest, machtsmisbruik en losers.

Heel verdrietig en laaiend boos word ik bij dierenmishandeling. Hier bijvoorbeeld: inbreken in dierenboerderij om de europot te pikken waar je 20 cent in doet om wat graantjes en zaadjes te kopen voor het voeren van de dieren. En dan een paar cavia's pakken en doodsmijten tegen de muur. Of een zwaan een elastiek om zijn snavel doen.

Partij voor de dieren: een goed initiatief. Maar ze kunnen nog niet zoveel uitrichten helaas.

Wat je zelf kunt doen: goed voor je eigen beestjes zijn. Voor dieren opkomen als je het kunt. Doorgeven aan instanties als je mishandeling signaleert. Eventueel sponsor worden van een asiel of kinderboerderij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk mens wat dierlijke producten gebruikt (vlees, vis, zuivel en ei) is medeverantwoordelijk voor het mishandelen en laten vermoorden van dieren. 99% van de wereldbevolking, valt dus onder het soort mensen waar jij het over hebt in je vraag.
Een van de redenen dat ik zelf kies voor een plantaardige eetstijl, aangezien ik niet mee wil doen aan het zieke systeem.
Lees ook eens het boek Why we love dogs, eat pigs and wear cows. http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/why-we-love-dogs-eat-pigs-and-wear-cows/1001004006830940/index.html

In dat boek vind je zeker een antwoord op je vraag! Het gaat over carnisme en legt uit hoe het komt dat mensen zonder schuld dierlijke producten gebruiken, maar zich wel druk maken over de kat die thuis komt met een vogeltje.

Ook kun je het boek "Dieren Eten"van Jonathan Safran Foer eens lezen.

Hier kun je de docu "het systeem" bekijken: http://vimeo.com/18306343

Een schrijfsel van mij gaat ook o.a. over dit onderwerp: http://happy-herbi.hyves.nl/blog/26884630/Waarom_maak_ik_het_mezelf_zo_makkelijk/JLF2/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing