Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een manier (behalve kammen) wat er voor zorgt dat de kat minder haar verliest(hij is in de rui)?

Sinds een paar dagen ruizelt mijn kat heeel erg! De haren zitten op de bank en langs andere stoelen waar bij altijd langs af loopt.... Ik zuig het wel altijd op en probeer hem te kammen (wat hij echt niet leuk vind)...

Kan het ook anders? Door misschien een bepaalde voeding ofz?

En blijft het nog lang zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Er bestaan ook een soort van handschoenen waar het haar dat los zit aan blijft kleven. Verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak.

Voor je kat is het niet onprettig omdat je hem gewoon ermee kan aaien ipv kammen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk hoort de kat nu niet in de rui te zijn, maar goed, het blijven katten he? ;)

kammen en borstelen is prima, maar overdrijf het niet, dat stimuleert het verharen alleen maar.
een wekelijkse flinke borstel- of kambeurt is voldoende.
geef je kat verder hoogwaardig voer, en doe er dagelijks een paar duppels visolie over.
ik gebruik de capsules van het kruidvat.
overweeg eens om je kat regelmatig vers rauw vlees te geven.
sinds mijn katten dagelijks, naast de brokjes, ook vers vlees krijgen, verharen ze beduidend minder.
Rieneke1
14 jaar geleden
Bij katten zijn er meerdere soorten van verharen. De normale ruiperiode in het voorjaar is heftiger dan in het najaar. Wintervacht verliezen geeft meer haar dan in de herfst de zomervacht verliezen.
Dan is er ook haaruitval gerelateerd aan nierziekte en andere ziekten.
De derde soort rui is haarverlies door stress, dat kan heel erg zijn. Soms vallen er hele plukken uit.

Om er minder last in je huis van te hebben, zou je de kat met een stofzuigmondje kunnen zuigen. Maar niet iedere kat vindt dat fijn. Andere katten genieten er van.

Bij ziekten, de DA bezoeken. Bij stress de oorzaak opzoeken en wegnemen. Bij gewone rui de tijd geven.

Zorg voor goede voeding, dan is de helft van de normale rui al opgevangen.
Ivana
14 jaar geleden
Tja, er wordt lente. Dat hou je niet tegen, je kat *moet* zijn wintervacht kwijt.

Probeer in plaats van te kammen eens te borstelen met een speciaal kattenborsteltje. dat is een borsteltje met metalen pinnetjes dat voor ons pijnlijk lijkt, maar dat geweldig is om de losse ondervacht uit te borstelen. Mijn kat vindt het in ieder geval geweldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een huiskat kent geen periodes van rui, maar ze haren het hele jaar door vanwege de lekker verwarmde huizen.
bij een kat die een lange vacht heeft of een kat die vaak buiten is zullen de periodes van verharen wel pieken kennen. vooral in het najaar is dit het geval.

goed blijven kammen dus (furminator is een goede kam, maar ook borstels van rubber halen veel losse haren weg)

verhaart je kat echt bijzonder veel bezoek dan een dierenarts. er kan sprake zijn van een schimmelinfectie of een parasiet waardoor je kat bijzonder erg gaat verharen.

kijk ook eens naar de voeding. krijg je kat voldoende stoffen binnen met een uitgebalanceerde voeding? krijgt hij niets tussendoor wat niet voor een kat bestemd is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing