Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Over wat de 'beste' leeftijd is, gaan veel discussies in de veterinaire geneeskunde. Grofweg kan je wel stellen dat het tussen de 6 en 8 maanden leeftijd is. Het is vooral belangrijk dat de kater gecastreerd wordt VOORDAT hij begint met sproeien. Doet hij dit eenmaal, dan kan het gedrag voortduren na de castratie.
Verreweg de meeste castraties worden op de leeftijd van 6/7 maanden gedaan, maar ook jonger wordt wel gedaan. Op mijn werk is 6 maanden minimaal, behalve als ze natuurlijk al sproeien, dan worden ze direct geholpen. En we hebben liever dat de kater op zijn minst zo'n 2 tot 2.5 kg weegt. Klein uitgevallen katers die wat langzamer groeien, laten we even wachten.
Een castratie is zo'n kleine ingreep dat de kater er eigenlijk nauwelijks last van heeft. Bovendien herstellen jonge dieren sneller en makkelijker dan oudere dieren.
Bel je eigen dierenarts wat zij voor leeftijdsgrens hanteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die van mij was ong. 1 jaar toen ze hem in het asiel hebben gecastreert maar ik denk dat je het mss het beste aan je dierenarts kan vragen op welke leeftijd je hem het best kan laten castreren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat hij 1 jaar is. Dan plast hij niet in huis en is hij minder dominant/agressief tegen andere katten/mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van ons was ongeveer 7 maanden..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding