Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar vind ik een heel jong cavia-beertje als gezelschap voor mijn oudere beer?

Ik heb een cavia van ongeveer vijf jaar oud. Hij zat samen met een ander beertje van nog geen twee, en we hadden net bedacht het jongere beertje te laten castreren, zodat hij als het oudere beertje overleed aan een zeugje gekoppeld zou kunnen worden.

Maar het onverwachte gebeurde: juist het jonge beertje werd ziek en redde het niet. Dus nu zit de oudste alleen, te oud om nog gecastreerd te worden, dus aan een zeugje koppelen gaat niet. En hij lijkt wél behoefte te hebben aan caviagezelschap.

Een oudere beer aan een heel jong beertje, gaat vaak wel goed. Deze beer heeft in ieder geval een héél relaxt karakter, hij is al eerder probleemloos aan twee jonkies gewend geraakt (die het alleen als pubers met elkáár niet meer konden vinden).

Bij de diverse cavia-opvangen zie ik op het moment nergens piepjonge beertjes, en ik wil absolúút niet een cavia bij een dierenwinkel kopen vanwege de malafide fokpraktijken die daar vaak achter schuilen. Maar waar vind ik dan op korte termijn een jong beertje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle dierenwinkels doen aan malafide fokpraktijken hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel wel. Of beter gezegd, heel veel dierenwinkels kopen dieren van broodfokkers die gaan voor de grootste winst in plaats van dierenwelzijn. En zolang ik niet kan weten of het in orde is, koop ik bij geen enkele dierenwinkel een dier. Dat is de enige manier waarop ik mijn steentje kan bijdragen aan het uitbannen van slechte fokpraktijken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt ook ook in je omgeving rondkijken voor een caviastal, vaak kun je daar wel een jong caafje vinden.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb inmiddels een leuk jong caafje gevonden bij een caviastal, binnenkort mag hij naar ons toe verhuizen!

Andere antwoorden (3)

Ik heb al jaren cavia's en die komen altijd van een kinderboerderij. Vaak mag je ze gratis of voor heel weinig meenemen. Altijd maak ik de afspraak dat als het vechten wordt met de cavia die ik al heb, deze terug mag brengen. Gelukkig is dat nog nooit nodig geweest.

Mijn cavia's rennen met mooi weer hele dagen los door de tuin en dan zie je heel goed dat het groepsdieren zijn, want ze verliezen elkaar geen seconde uit het oog.

Leuke beesten!
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderboerderij, daar had ik nog niet aan gedacht! Goeie tip.
Ik heb een site gevonden met cavia's waarvoor een thuis gezocht wordt.
Als je op de foto's klikt vind je meer info ... incl. de prijs.

http://cavia.dierenmarkt.info/foto.php
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk in de plaatselijk krant of op MP
Vaak staatn er hobbyisten in die voor de lol cavia s fokken en die verkopen.
Vaak zijn dit gezonde diertjes die een groot hok hebben en goed verzorgt worden.Ga ze niet in een dierenwinkel halen daar zitten ze de hele dag in glazen bakken en schrikken als er kinderen tegen het glas aan tikken.Vaak zijn dit hele bange beestjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De omstandigheden in dierenwinkels zijn inderdaad vaak slecht, met daarachter nog veel slechtere fokpraktijken. Al moet ik eerlijk zeggen: gisteren was ik in een dierenzaak die het zowaar goed op orde leek te hebben, met mooie goedverzorgde dieren die zowaar nieuwsgierig in plaats van bang leken te zijn! Triest eigenlijk dat het zo opvalt als een konijn in een dierenwinkel even nieuwsgierig komt ruiken, dat zegt wat over hoe afgestompt de beesten in de meeste winkels zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding