Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de juiste hoeveelheid voedsel voor een konijn?

Toegevoegd na 46 minuten:
Mijn ene konijn heeft namelijk overgewicht, zegt de dierendokter. De andere is prima op gewicht.

Toegevoegd na 49 minuten:
Het overgewichtkonijn is nogal een veelvraat en stopt nóóit met eten. Dus ik denk eigenlijk wel dat konijnen, net als mensen, soms meer eten dan goed voor ze is. Het andere konijn, stopt wanneer ze vol is.

14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hangt van de leeftijd af, hoe oud is het konijn?
Snuffel
14 jaar geleden
Ze zijn ongeveer drie jaar oud (leeftijd onbekend, uit het asiel)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Een konijn is een best verstandig dier.
Dat eet net zo lang tot dat hij/ zij vol zit.
Een konijn zal echt niet dooreten tot dat hij/zij buikpijn krijgt.

Mijn konijnen krijgen allebei elke dag een bakje gevuld met voer, dat bakje is nog geen 5 centimeter hoog.
En zelfs daar hebben ze genoeg aan.
Af en toe krijgen ze iets extra's zoals sla, een knaagstick, wortel, brood of paardenbloemblaadjes (dat is onkruid en kan je zo plukken in de natuur vinden ze heerlijk)

Konijnen zijn geen veeleters en eten dus niet meer dan ze lusten of nodig hebben.
Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de richtlijn is ongeveer 30 g per kg lichaamsgewicht per dag als ze in de groei zijn, daarna nog iets minder

Toegevoegd na 6 minuten:
mijn konijnen zijn bijna 2 kg en krijgen nu 50 g droogvoer per dag (in 2 keer). Dat lijkt heel weinig en ze komen ook altijd aanhollen. Maar ze zien er prima uit en zijn niet te dun en niet te dik
Ik geeft trouwens alleen "die worstjes" al dat andere wat er doorheen zit schijnen ze ook dik van te worden
Ik ben het er NIET mee eens dat konijnen zich niet zullen overeten.
mijn moeder heeft ook konijnen en vindt het elke keer te weinig lijken en schept er dan toch wat bij. Bij haar konijnen kun je bijna niet zien wat de voorkant was zo rond waren ze (terwijl ze de hele dag in een ren lopen).
O ja, wij geven wel ONBEPERKT hooi, stro en elke dag iets groens (andijvie, peenloof, wortelstukje) en soms een stukje appel of droog brood (dat laatste vinden ze ook zalig maar dat is ook een dikmaker)

Toegevoegd na 3 uur:
50 g is per konijn en per dag, eten ze achter elkaar op
(Lees meer...)
amigo
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Hoeveel geef je van 'groenvoer' (groente, fruit)?
amigo
14 jaar geleden
1-2 blaadjes andijvie per konijn óf 1 blaadje andijvie en 1 blaadje lof, af en toe ieder een klein peentje of samen een grote, en die appel ook, zo af en toe een partje. soms "ontsnappen " ze (ze zitten nu in een ren met hok) en dan lopen ze in de tuin en eten mijn geraniums KAAL. Dan hoeven ze niet veel groen meer daarna. Met dat groen overeten ze zich niet zo heb ik het idee. Lastig als één konijn te dik is
Voor een gemiddelde maat:
smorgens 1 handje persbrok en smiddags of s avonds een half broodje of beschuitje met een stukje groente of fruit. Let op: geen sla!
En daarnaast altijd droog (dus het minst rijke) hooi tot zijn/haar beschikking. Zo hebben ze wat te doen en maagvulling.
Meer dan dat hebben ze echt niet nodig. Een vlaamse reus zal logischerwijs wat meer nodig hebben.

Konijnen kunnen zeker overeten en te dik/ongezond worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijnen stoppen nooit met eten.Want dan is het gauw met ze gedaan.Er moet altijd wel iets te knabbelen zijn aan hooi. Maar dat bix of hoe het ook mag heten(dat gedroogde groenespul) Dat zet wel snel aan.Daar worden ze gauw een dikke prop van.Wij hebben ook 2 konijnen bij elkaar en de één is ook wat dikker dan de andere.Ze maken dan ook wel eens bonje als er van elkaar gepikt wordt.Apart voeren is een optie.Op een vaste tijdstip eten geven en weer weg halen op een gegeven moment. Dan hou je overzicht wie wat heeft gegeten.Niet zo gezellig voor de dames maar je kan zo ook even laten snoepen van gedroogd brood of selderij
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
60 gram per dag per konijn. Af en toe wat lekkers zoals een snoepje of een klein stukje groente (peen, witlof, andijvie, witte kool, GEEN SLA). En er moet meer dan genoeg stro en hooi zijn.
En ze kunnen zich ook letterlijk dood eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geef hem niet te veel graan dat is heel slecht maar bijvoorbeeld hooi is heel erg goed en gezond! Als je konijn dat niet graag eet meng het dan met wortels in een klein potje. blaadjes van paardenbloemen zijn ook heel gezond appels ook geef wat je wilt (niet alles natuurlijk) maar niet te veel graan. groetjes aan het konijn!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding