Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Binnen twee dagen drie algeneters dood hoe kan dat?

Toegevoegd na 10 uur:
er zijn geen nieuwe vissen bij gekomen en ze gedroegen zich niet veel anders. Ik heb 3 dwerggoerami's en had in totaal 5 algen eters in een bak van 60 x 35. De goerami's zijn volop aan het nesten dus mijn water is dan goed (zeggen ze) Nieuwe vraag? Giftige alg? Ik heb hier nog nooit van gehoord hoe kom ik hieraan? En nog belangrijker hoe kom ik hier vanaf? De andere twee algen zwemmen vrolijk rond!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb dat ook ooit gehad in mijn nieuwe aquarium. Beestjes zijn de hongerdood gestorven, had namelijk nog geen algen :(

Toegevoegd na 10 minuten:
Het zal ook niet de eerste keer zijn dat in een aquarium een algeneter is doodgegaan door verhongering. Algeneters moeten bijgevoerd worden met plantaardigvoedsel, zoals komkommer, sla en of tabletten voor bodembewoners. De meeste algenetende vissen hebben voor hun cellulose behoefte een stuk kienhout nodig. Als u zo'n vis koopt moet u dus er voor zorgen dat een stuk hout aanwezig is in uw bak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mogelijk een gif in je algen.
14 jaar geleden
Het kunnen meerdere factoren zijn.
Eerst en vooral is het belangrijk om weten welke soort algeneters je hebt, je hebt siamese algeneters karperachtigen maar ook meervallen.
bijgevoegde link kan je op weg helpen. ;-)

http://members.home.nl/rolanddegroot/algeneters.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor 5 vissen heb je een erg klein bakje, dat betekent dat je eigenlijk iedere week een derde van je water moet verversen om geen ophoping te krijgen van giftig nitriet.
Let op! verversen is wat anders dan bijvullen!
Verders moet je eigenlijk weten welke P.H. waarden geschikt zijn voor je twee vissen en zeker ook de G.H. waarde ( hard of zacht water)
Een aquarium is een zeer beperkte nagemaakte biotoop voor je vissen, dus moet je de biotoop kennen van jouw vissen en dat zo goed mogelijk na zien te bootsen, echter met deze kleine bak is dat erg moeilijk, maar wel haalbaar.
Ik heb de indruk, dat je eigenlijk te weinig af weet van je vissen, deze soorten zijn meestal vrij moeilijk en het feit dat de anderen aan het nestelen zijn, wil niet zeggen dat het water goed is, dat weet je pas met meten.
Begin dus met water testen P.H en de G.H en verdiep je er in, welke de meest optimale waarden zijn voor jouw vissen, het is goed mogelijk dat het water voor de ene soort geschikt is en voor de andere soort ongeschikt .
Nog vragen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik begrijp nu pas dat je geen 5 maar 8 vissen had in dat kleine bakje, dat is wel heel erg veel, wat voor een filter staat er op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing